tisdag 26 april 2011

"Hjärtat får aldrig rynkor"



Ibland ramlar jag på citat som jag gillar. Citatet "Hjärtat får aldrig rynkor" tycker jag är jättefint och känns som att det passar in på mig och Mannen som har levt tillsammans i många år nu. Från den släta 25-årsåldern till dagens 40 + med ett och annat spår av livet. För mig innebär citatet att i betraktarens öga av sin älskade livspartner ser man inte ålderns tecken. Och om man gör det så är det inget negativt. Man är fortfarande vacker för varandra genom det där filtret som kallas kärlek. Hjärtat bultar på med samma känsla och ger mig lugn och tillförsikt inför att åldras i livet och bli gubbe och gumma tillsammans, med rynkor och allt!

Ibland finns en upphovsman eller -kvinna angiven till citaten jag hittar, en del mer eller mindre kända. Det skadar inte att kolla lite ibland vad det är för människa bakom orden som man lyfter fram. I det här fallet är det en fransk brevskriverska, Madame de Sévigné, som har myntat dem. Enligt Peter Englund var hon en känslig och kärleksfull lärd adelskvinna som dock avskydde "folkets breda massa" och blev på gott humör av hängningar efter ett bondeuppror... Hmm.

Det får stå för henne. Jag gillar citatet. Det är varmt och kärleksfullt. Så något gott fanns det ju i henne i alla fall som kunde formulera sig på det här poetiska sättet.

Inte helt fel heller att som idag få ett sms med en kärleksförklaring och påminnelse om att vi hör ihop, jag och Mannen. Kanske bidrog till inspirationen för det här inlägget :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar