onsdag 27 april 2011

Brieostgratinerad falukorv med chilisås, tomater och lök (jo, du läste rätt - brieost och falukorv...)


Se där en receptrubrik som jag aldrig trodde att jag skulle få se! Men till dig som är skeptisk kan jag meddela att det här blev hur gott som helst! Egentligen skulle jag ha gjort fläskkotletter i ugn men de hade inte tinat färdigt i kylen så det får bli i morgon. Så jag stod där och glodde in i kylen efter något annat att laga till. Det fanns falukorv, en brieost, chilisås och i köksskålen lök och tomater. Hmm. Fick en knasig idé om att gratinera brieosten med falukorv med risk att dra på mig alla frankofilers förakt vilket jag trotsade och satte igång. Receptet växte fram vartefter. Från början hade jag inte tänkt ha med någon lök men så insåg jag att gul lök alltid funkar. Den fick en jättefin söt och karamelliserad smak som funkade utmärkt till syran från tomaterna och den något beska smaken från brieosten, kompletterat med lite smak av chilisås. Voíla! Valde mellan att ha ris eller mackisar till. Det fick bli hederliga gammaldags makaroner men jag tror att även ris funkar. Och potatismos också förstås om man föredrar det. Lita på mig nu och testa det här! Innan jag började med maten lugnade jag min kurrande mage med lite spanska jordgubbar i väntan på de svenska.. Helt OK!


Till ungefär fyra portioner
En halv falukorvsring
2 tomater
1 gul lök
1 "tårtbit" brieost
Chilisås
Lite salt
Smörj till formen

Gör så här:
  1. Skiva falukorven.
  2. Skiva tomaterna och dela i mindre bitar.
  3. Grovhacka löken.
  4. Dela brieosten i mindre bitar.
  5. Smörj en ugnsform och fördela korvskivorna i botten.
  6. Skeda lite chilisås på korven.
  7. Bred över tomatbitarna och salta lätt.
  8. Bred över löken.
  9. Fördela ostbitarna överst.
  10. Gratinera i ca 15 minuter på 225 grader tills osten har smält och fått lite färg.
Härligt röda kvisttomater och brieost. Nu skulle säkert fransmännen skrika Mon Dieu men jag gillar inte riktigt
det vita runt brieosten så jag brukar hyvla bort det mesta. Det är det mjuka och krämiga inuti som jag vill åt!
Korven har tagit plats i formen toppad med lite chilisås.
På med tomaterna, löken och överst brieost!

Gott! Nästa gång (för det här gör jag faktiskt om) blir det potatismos till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar