tisdag 31 maj 2011

Barnsligt gott


Har varit på sexårskalas och på tallriken njöt jag av barnsligt goda sockerbomber! Jordgubbs- och smultronglass, perfekta maränger med seg mitten, kanelsnurror, ballerinakakor och färska svenska jordgubbar! Jag mofflade i mig som en tok och sedan kom straffet. Värsta sockerruset som sedan naturligtvis lämnade kroppen och jag blev trött som en tok. Men gott var det!

Sexåriga tjejen fick massor av muffinsformar i olika färger och mönster så att vi kan baka cupcakes nästa gång vi hälsar på. Och en bok med inspirerande bilder och recept som vi bläddrade igenom. Sex år som hon är fastnade hon för den cupcake som såg läskigast ut i mina ögon i alla fall, nämligen mintcupcake som var illblå i toppingen med karamellfärg och blå minttabletter som ingredienser. I boken fanns även lakrits- och violtopping som jag gärna provar. Låter hur smaskigt som helst!

Förutom muffinsformar och receptbok fick hon ett fint förkläde och massor av olika toppings i form av strössel, pärlor och krokant. Vi får se vad vi lyckas skapa så småningom. Jag bakar inte men tycker att det är kul att umgås med barn i köket med att laga mat eller t.ex. baka något enkelt som muffins som de sedan får göra fina med olika toppings och dekorationer.

Boken kan jag verkligen rekommendera! Förutom söta muffins till dessert finns andra mer matiga varianter som frukostmuffins, lunchmuffins, förrättsmuffins och tillbehör till maten med grönsaker, skinka, bacon, lax, räkor osv. Härliga bilder på helsidor så att man verkligen ser hur det ska se ut och som lockar till att testa.

Hur förklarar man vad cupcakes betyder för ett barn? Jo. Som att man gör minitårtor i kaffekoppar :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar