tisdag 31 maj 2011

Favorit i repris, ost- och skinkbakad kyckling med potatiskaka


Lördagen blev min dag att fixa middag. Jag konsulterade broder som föreslog en kycklingrätt som jag har gjort några gånger tidigare på landet. Tyckte att det lät som en bra idé så så fick det bli. Receptet hämtade jag från min egen blogg som jag länkar till här . Tidigare har jag serverat smörfräst grön sparris till kycklingen och potatiskakan men den här gången kunde jag inte låta bli att plocka åt mig av olika sorters tomater och göra en färgsprakande tomat- och rödlökssallad. Tillbehöret kan självklart varieras. Det brukar bli potatiskaka men med färskpotatisen på stark frammarsch så här på försommaren så är inte det så lyckat. I alla fall inte att göra potatiskaka av men självklart som vanlig kokt potatis som tillbehör. Ris kan nog också funka. Det bildas en jättegod skysås i botten av formen att blöta riset med om man tycker att det blir för torrt.

Tomat- och rödlökssalladen gör jag så här:
  1. Skär valfri(a) sort(er) av tomat(er) i bitar eller skivor. Salta lätt.
  2. Skala och skiva en eller ett par rödlökar i skivor/kvartar.
  3. Lägg tomat och lök i en skål och blanda med olivolja och vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger. Balsamico går också bra. Ungefär 3+1.
  4. Vrid över färskmalen svartpeppar och låt stå i rumstemperatur en stund.

Här lite bilder från tillagningsstöket i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar