tisdag 10 maj 2011

Mitt kitchen to be på landet

Och hur går det med friggan då och mitt kitchen to be? (Jag säger mitt fast det är ju vårt, men lite av min "baby" medan M fokar mer på tekniken, belysningen och andra finesser i friggan.) Jodå, framstegen går hand i hand. Köket är uppe med bänkskiva och allt även om skivan inte är fastsatt ännu. Kaklet är uppe och vi har tillbringat många timmar med att skrapa vidriga fogrester. Lite återstår men det är hanterligt. Och snyggt blir det! Tacka f-n för det :-)

Fläkten sitter uppe och den passar jättebra in i köket. Precis som jag tänkt mig. Vi har även kånkat dit våra vitvaror och det var en liten pärs men med en liten skottkärra och hjälp från pappa och brorsan så gick hela projektet bra - från hyra av släpkärra till att balansera grejerna till och bära in i friggan.

Jag fick dock en smärre chock av att se kyl/frys på plats. Den såg så enormt stor ut och den blockerar lite av det fina köket. Men jag måste inse att det handlar om bara femton kvadrat och när vi nu börjar ställa in prylar där så tar de plats direkt och kvarvarande utrymme krymper. Jag vänjer mig men det är svårt när jag har haft en bild i huvudet av hur det skulle se ut. Det är lätt att under- eller överdimensionera storlekar i huvudet jämfört med hur det ser ut i verkligheten. Men snygg och cool är den! Det kommer bli bra. Nästa gång jag ser den kommer den kännas mindre jämfört med bilden jag har i mitt huvud nu :-)

Vädret är överflödigt att kommentera. Sol och härligt blå himmel hela helgen. Vi hade lyxen att kunna ta måndagen som semesterdag och just måndagen blev riktigt fin. Vi passade faktiskt på att ta en stund i våra baden-baden-stolar också. Inte bara jobb alltså. Det är vår filosofi. Att njuta under tiden men ändå komma vidare i arbetet. Det var underbart att ligga där med sjön runt knuten och höra alla båtar som nu börjar trafikera vattnet. Jag älskar ljudet av båtmotorer på landet! Det är så rogivande och somrigt.

I sinom tid är det vi som flyttar in i friggan och får sova under vårt alldeles egna tak som vi har byggt själva (med hjälp av pappa förstås). Med nya dofter och ljud. Nya rutiner för livet på landet. Med eget kök att laga mat i och bjuda hem våra nära och kära till. Längtar efter att få bjuda in till grillparty t.ex. på vårt trädäck som också blir klart så småningom :-)


Bänkskivan i vinkel har levererats i tre delar till köket. Den var snyggare än jag hade tänkt mig! Ser ut som vitlaserat trä men det är förstås hederlig och tålig laminat. Här är skarven i hörnet limmad av mitt proffs M. Gissa om vi är kinkiga nu i början med minsta lilla fläck! Snart kommer jag att bjuda på recept från det här lilla friggaköket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar