onsdag 11 maj 2011

Kycklingwraps med krämig grönsaks- och avokadosalsa


En varm dag passar det med kall mat. Att köpa färdiggrillad kyckling är bekvämt men det betyder inte att mina kycklingwraps inte krävde något jobb i köket! Jag bestämde mig för att göra en finskuren salsa på en massa grönsaker och avokado till kycklingen. Och att blanda allt och binda ihop det med vanlig kesella. Det visade sig vara en lyckad idé när den blev verklighet. Gott. Mättande. Nyttigt. Nästa gång skadar det inte att slänga med en grön paprika också och eventuellt purjolök i stället för röd lök. Ta det du gillar bäst! Eftersom jag är väldigt förtjust i tomater så klyftade jag upp en extra tomat och lade i mina wraps. Mycket bra att använda kesella i stället för majonnäs eller crème fraiche som kan bli lite för tungt respektive för syrligt. Kesellan är neutral och låter de andra ingredienserna "tala för sig själva" (oj, så poetiskt...). Vill man äta vegetariskt så går det utmärkt att byta ut kycklingen till quornfiléer i bitar.

Till fyra wraps
1 grillad kyckling
1 röd paprika
1 röd lök
2 avokado som fortfarande är fasta i köttet så att det inte blir så geggigt
Ca 15 cm gurka
3 tomater
1 pepparfrukt
1 burk kesella (10 %)
Svartpeppar och chiliexplosion
Salladsblad
4 Tortilla wraps

Gör så här:
  1. Ta bort skinnet från kycklingen. Ansa bort köttet och skär det i tärningar.
  2. Skär paprika, gurka och tomater i små tärningar.
  3. Finhacka den röda löken och pepparfrukten.
  4. Blanda kyckling och grönsaker med kesella i en skål.
  5. Nu tärnar du avokadon i bitar och blandar ner med det andra så slipper du mörk och tråkig avokado.
  6. Krydda med mycket svartpeppar och chiliexplosion. Om du inte använder chili explosion, smaksätt även med lite salt.
  7. Bred salladsblad på tortillabröd, klicka på den krämiga salsan, rulla ihop och hugg in.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar