måndag 30 maj 2011

Och vips var helgen slut men vackra fotominnen består

En bonusdag på fredagen blev tre dagars helg. Mycket bra dagar har vi haft men ack så fort det gick. Då är det inte helt fel att det snart är dags för långhelg igen. Och då av den rejäla sorten med fem dagars ledigt på raken. Då ska det börja inredas i friggan efter en rejäl städomgång och tömning från verktyg och annat material. Som tur var hade jag kameran redo och kunde fota lite att ha som fina grönskande minnen från helgen.  Mest gult och grönt men även lite andra färger att må bra av.


På ToJ:s gräsmatta hittade jag en miniklunga med så underbart vackra små blommor. Vilka färger!
Fråga mig inte vad de heter för jag har ingen aning - som på det mesta jag fotar.
Den här bilden blev min klara favorit denna gång!



Någon sorts gullviva på vår vilda gräsmatta...


Uppe i skogsbrynet hittade jag dessa skönheter.


Längs vår stora berghäll växer vita blommor och en massa sorters grönt.


Limegrönt och vackert - men jag vet inte vad det är...


Jag har färsk oregano på tomten! Ska kompletteras med fler örtkryddor så småningom.


Vi har några små körsbärsträd på tomten som verkar vara hur gamla som helst.
Trodde inte att det skulle bli några bär men det här kanske kan bli något.


Jag var på väg att passera vår lilla hög med byggspill som vi miljömedvetet har
sorterat och ska köra till avfallsstation. Så jag höll på att missa de sötaste små blommor.
De kan verkligen
 ta sig upp var som helst.
Även här bland fult skräp och genast ser det trevligare ut.


Jag var och tjuvkikade i T:s odlingar och såg att
potatisplantorna från egen sättpotatis är på väg upp!


Och gräslök med sina häftiga lila blommor som snart blommar ut.


Vi har några konstiga små stammar som sticker upp här och var på tomten.
Stammen är len och fjunig och bladverket påminner om något japanskt.
Än så länge får det vara kvar men det sprider sig som ogräs och är lite i vägen..

Nu ska jag och maken ha lite soffmys innan det är dags att lägga sig. Vi är trötta idag efter en lång helg med sen ankomst till huvudstaden i går kväll. Recept på massaka (mammas moussaka) och kycklingen jag gjorde i helgen kommer en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar