lördag 21 maj 2011

Shopping!


Förmiddagen har spenderats med lite shopping till friggan (snart får jag nog inte plats med mer där....). När jag bläddrar i mina inredningstidningar ser jag ofta snygga och praktiska saker från Granit så dit styrde jag kosan. Och visst fanns det bra grejer!

Fick med mig två fyrkantiga betongkrukor att ställa på våra fönsterbänkar av gjuten betong. Perfekt att ha färska örter i. Och så blev det 10 st dricksglas för 10 spänn styck. Enkla och rustika av återvunnet glas med bubblor och andra oregelbundenheter. Jättefina! Två glasflaskor med veke för lampolja, av den lägre bredare sorten.



Till köket blev det en osthyvel, ballongvisp och kaffemått. Plus några små trälådor att ställa i "skafferiet". Skafferiet blir i två stora lådor i köket och för att slippa vältande matpaket och rullande burkar tänkte jag ställa matvarorna i olika lådor så att de får stöd. Och så ser det ju bra mycket trevligare ut också när man drar ut lådorna och ta för sig.

Bonusen som jag inte alls hade förväntat mig att hitta på Granit blev en stor gammal äppellåda. Eller ja, gammal vet jag inte om den är på riktigt men det ser så ut. Tänkte att jag skulle ha den utomhus på trädäcket med växter i. Kan nog bli hur fint som helst!



Och så blev det en tur till pålitliga Hemtex där jag alltid hittar bra gardiner och annan textil som sängkläder. Det köper jag alltid där. Hittade ett par benvita gardinlängder "Blackout" som förutom att de är snygga även kommer att fungera som mörkläggning i friggan. Baksidan är försedd med ett särskilt tyg som både håller ljus och värme ute. Till det en gardinstång i lite gammaldags stil.

Stilen i friggan kallar jag SCLIFF. Om du inte har hört talas om det förut så beror det på att jag har kommit på det nu så jag har patent på det :-) Det står för en blandning av Shabby Chic, Lantligt, Industri, Franskt och Funkis. Hoppas att jag har tänkt rätt där. Ska bli väldigt intressant att se när allt kommer på plats om min vision funkar. Färgskalan går i vitt, grått och svart (golvet). Den ska piffas upp med lite färgklickar här och där på t.ex. kökshanddukar, kuddar, bordsduk och matta är det tänkt - att variera efter humör och säsong. Just nu är jag inne på färgklickar i lindblomsgrönt och ljung.

Jag påbörjade storstädningen här hemma igår i sovrummet. Allt rensades undan, dammsögs, torkades av och svabbades. Sängkläder byttes och det var en fröjd att krypa ner under täcket i svalkan och doften av rent. Nu är det tänkt att jag ska ta itu med resten av lägenheten vilket inte är så mycket, kanske 30 kvadrat till men jag har faktiskt inte lust. Och som Mannen sa. "Ta det lugnt så städar vi tillsammans nå'n kväll i veckan i stället." Jag tror att jag tar honom på orden även om  risken är stor att det inte blir någon städning av i veckan när vi jobbar och är lagom sugna på sådana aktiviteter på kvällarna.

Då var det bestämt. Jag softar lite och laddar inför kvällens övningar med bästisen J och hennes coola döttrar i stället. Skulle jag bli för rastlös så vet jag ju att det finns något att göra. Men en cykel- eller löptur vore förstås trevligt och framför allt behövligt i det hyfsat bra vädret. Vilka problem. Vi får se vad som segrar, disciplinen eller lättjan :-)

Trevlig lördag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar