måndag 23 maj 2011

Trött måndag, då blir det köttfärssås och spagetti


Jag känner på mig att jag inte är ensam om att ställa köttfärssås och spagetti på middagsbordet en och annan måndag. Om man som jag jobbar måndag-fredag så är det lätt hänt att vara lite trött efter helgen och första arbetsdagen i veckan. Och så brukar det vara på måndagen det ska handlas efter jobbet så tid försvinner på det. Då är det bekvämt och skönt med något lätt att laga till som smakar gott. Som jag kan göra i sömnen typ. Köttfärssås och spagetti är ett enkelt val sådana dagar. Speciellt som det blir sås över att använda dagen efter till något annat utöver matlådan till Mannen.

Vi har alla våra köttfärssåser som vi gör på vårt eget sätt. Det sätt som passar just din familj bäst. Jag har tagit med flera recept på variationer av denna Sveriges vanligaste rätt (?) så det är bara att titta under kategorin Köttfärs för att hitta alternativ. Mina bästa tips när det gäller köttfärssås är att fräsa tomatpurén (om man vill använda det) tillsammans med färs och gul lök plus att såsen ska få lite tid att puttra. Börja med såsen och gör den helt färdig så kan den puttra ihop tills pastan är klar.

Idag smaksatte jag med torkad oregano som jag har kvar från förra året. Jag plockade på mig det som fanns kvar i mammas lilla örtagård sent på hösten. Doftar och smakar underbart! Lite parmesanflagor som får smälta ner i såsen är också gott.


Muttis finkrossade tomater är för mig godast att ha i köttfärssåsen men det är inte alltid jag använder krossade tomater i köttfärssås. Det går bra utan också. Då har jag i ännu mer tomatpuré.


Ett sista tips när det gäller pastakoket. Ställ alltid koktiden på ett par minuter mindre än angiven tid på förpackningen. Då kan du börja smaka av och kolla konsistensen så att pastan inte blir för mjuk.


Godast att äta till spagetti och köttfärsås - förutom en knäckemacka med Bregott - tycker jag är färska tomater! Gärna körsbärstomater på kvist.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar