måndag 13 juni 2011

En punka och tre fästingar senare

Vi har haft en härlig helg på landet med värme, sol, åska, ösregn och mycket som blivit gjort i friggan. Men det började sådär lagom kul när vi kom ut till bilen i fredags och konstaterade att ena framdäcket var helt platt pga en skruv som satt tydligt fast i gummit. Troligen ett litet minne från besöket på återvinningscentralen tidigare på dagen där det ligger massor av skräp som ramlar av släpen på bilarna som passerar. Suck... Mannen fixade självklart snabbt till det med byte men däcket måste ändå lämnas in för pluggning. Sådant man gärna slipper pyssla med när det finns annat att göra.

Helgen avslutades sent i går kväll med en skön dusch men med fokus på kroppen upptäckte jag oönskade besökare i form av inte mindre än tre fästingar som sugit sig fast både här och där. Pyttesmå jäklar som jag hatar. Men de var lätta att få bort. M fick hjälpa till med plockaren. Så helgen började och slutade sådär men däremellan!

Friggan, vår lilla sommarstuga, kommer att bli helt inflyttningsklar i helgen som kommer. Det ska bli superkul att få flytta in och se hur allt funkar. Efter rejäla och svettiga insatser under helgen från oss och pappa så känner vi oss väldigt nöjda. Inte helt fel att sjön ligger så nära så att den som behövde det mest (M) kunde hoppa i och svalka sig mellan varven. Vi tackar för all hjälp och även den goda maten som mamma och pappa lagade. Maten återkommer jag till separat med recept som definitivt är värda att dela med sig av. Redan ikväll blir det pappas kinesiska fläskfilégryta och i morgon bjuder jag på mammas köttfärslimpa!

Vi hade dessutom nöjet att få vara kattvakter till Boris och Bojan som är helt underbara att umgås med. De vill vara ute hela tiden och lyckades smita ut genom myggnätet under natten. Tur att det inte var den natten då det åskade och ösregnade, för de kunde inte ta sig in igen :-) När det regnade en skvätt på lördagen var ingen av dem särskilt sugen på att vara ute. Då var det sköna soffan inomhus som gällde, och jag förstår dem.

I vår lilla vildvuxna trädgård fortsätter det att växa allt möjligt som jag inte vet namnet på. Jag hittar alltid något nytt från helg till helg. Den här gången fanns det dock något som jag känner igen, solvarma smultron att plocka! Min älskling fick ett litet strå med dessa godsaker att suga i sig. Tyvärr inga mängder men desto godare smakade vartenda bär.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar