måndag 20 juni 2011

Maten i helgen

Även den här helgen har vi blivit härligt bortskämda med hemlagade middagar hos mamma och pappa. I fredags fixade vi dock middagen själva eftersom vi kom fram ganska sent till landet. Det blev till att svänga förbi Burger King och plocka med sig mat i påse.

På lördagskvällen åt vi allihop pappas lasagne. Godaste hittills ;-) Till det en jättegod grönsallad från färdig mix. Den här hade bitar av rödbetor i som passade jättebra. De missfärgar lite grand när man blandar men det gör ju inget. Salladen kompletterades med paprika, gurka och tomat. På baguetten riktigt god och smakrik ost i form av Allerum lagrad präst. Så där riktigt stark så att den är blöt och "klafsar" när man hyvlar den.


Och på söndagen bjöd mamma på gryta med högrev som påminner väldigt mycket om burgundisk gryta med rödvin. Mustigt och gott. Tillbehören givna i form av köpegurka och svartvinbärsgelé.


Tack snälla till er båda för att ni är så generösa. Vi lovar att alldeles snart bjuda igen i vårt lilla kök!

Sena söndagskvällen efter färden åter till staden blev det lite mer att äta. Vi köpte med oss en rejäl påse plockgodis och lite chips att frossa på medan vi kollade på film och varvade ner. En skön och totalt dekadent avslutning på helgen. Det känns befriande att kunna göra så ibland.

På hemfärden lyckades jag för övrigt med en hårsmån ducka en snutkoll med radar. Bilen framför mig hade precis kört om oss och då ökat farten så den blev stoppad i stället för mig som körde aaaningen för fort. Hade jag kommit ensam hade de nog plockat mig och det är inte kul. Jag såg hur polisbilen körde ut från sin lömska plats efter att jag hade passerat och var helt säker på att det var mig de skulle ta. Pulsen hann gå upp rejält och jag blev alldeles varm i ansiktet tills jag förstod att det inte var min otur den här gången. Jag fick dra ner temperaturen i bilen rejält efteråt för att bli sval igen :-) Förstår inte att jag blir så nojig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar