måndag 20 juni 2011

Morgonsmoothie som blev sådär...

Jag är ingen frukostmänniska i veckorna och har inte varit sedan jag gick på gymnasiet och började med "Fit for Life" om någon kommer ihåg det. Den vansinniga idén att bara äta frukt fram till lunch tog jag fasta på. En stor fördel var att jag därmed sparade in tid som jag i stället kunde lägga på att sova lite längre. Jag var väldigt morgontrött i tonåren...

Och så bidrog säkert det faktum att mamma inte längre gjorde frukost till mig och brorsan till den nya frukostvanan. Som de flesta tonårstjejer inbillade jag mig dessutom att jag behövde gå ner i vikt. Med livsfacit i hand vet jag ju att jag var smal som en pinne och gott kunde ha fortsatt med mina goda ostmackor och te eller choklad på morgnarna.

Under den gångna vintern lärde jag mig i alla fall att käka gröt till frukost. Gröt på havregryn med quinoa tillsammans med varma blåbär och lite mjölk. Helt ok. Nu på sommaren är det dock inte särskilt lockande med gröt så jag håller på och testar olika varianter.

I morse blev det en riktigt tjock smoothie med rabarberyoghurt, en hel avokado och krossat linfrö. Utspätt med lite äppeljuice så att det åtminstone gick att mixa utan att rotorbladen fastnade.

Första skedarna smakade bra. Sedan gick det utför, det växte i munnen och blev svårare och svårare att svälja. Konsistensen blev för tjock och smaken för spretig. Det var liksom ingen särskild smak som trädde fram och det blev bara.... grumligt är det bästa ordet jag kan komma på. Men det avskräcker inte att fortsätta prova på morgonsmoothies. Jag har en burk hallonkesella i kylen till i morgon bitti som jag tänkte mixa med lite mango och späda med mjölk. Det blir nog bra! Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar