onsdag 3 augusti 2011

Nacholåda tex mex - finger food till filmen eller favoritprogrammet på TV


Gott, snabbt och enkelt när jag vill göra det lätt för mig och flörta med Mannen som tycker att det här är jättegott (inte så svårflörtad med andra ord...). Men jag tycker också att det är gott så när klockan blev mycket och något skulle inhandlas och lagas till så blev det på hans förslag vad jag i skrivande stund kommer på att kalla nacholåda just den här gången. I sta'n brukar vi lägga upp maten på en stor pizzatallrik innan den skickas in i ugnen och då kallar vi det nachotallrik men vi har ingen så'n här så det fick bli i en gratängform i stället. Det gick precis lika bra. Principen är enkel och hittas på många pubar som ätbart till ölen. Man varvar tacokryddad köttfärs, lök, tomater och ost. Det brukar vara just väldigt mycket ost ute på sta'n, jag tar det lite lugnare här, det blir gott ändå. Tacokryddan är originalet med smak av chili och vitlök. Om man vill ha det lite hetare och såsigare kan man servera en dipp med gräddfil, t.ex. Holiday, eller tacosås till. Precis som på puben äter vi detta med fingrarna. Ofta blir det i soffan till en bra film.

Till två soffportioner och en att tugga i sig som mellanmål eller lunch dagen efter
400 g nötfärs
1 påse taco kryddmix
1 stor gul lök
3 tomater
1 påse nachochips
MÅNGA skivor ost, gärna prästost
Smör att steka färsen i
Lite vatten
Ev gräddfilsdip och/eller tacosås som tillbehör

Stek färsen i lite smör tills den har fått färg. Häll över kryddmixen och ungefär en halv dl vatten. Dra ner värmen och låt vattnet koka in lite grand. Färsen ska inte bli torr. Fyll eventuellt på med lite mer vatten i så fall.

Skala löken och dela den på mitten. Dela sedan halvorna på mitten och skiva så att du får "kvartar".
Skiva tomaterna och dela sedan skivorna på mitten.

Grunda en form (eller en stor tallrik) med nachochips - lägg dem lite omlott.
Lägg på hälften av färsen. Strö över hälften av löken och tomaterna.
Hyvla och lägg ostskivor över så att de täcker hela lagret.
Upprepa med nachochips, lök, tomater och ost.

Ställ in i ugnen på 225 grader i ca femton minuter, tills osten har smält och fått färg.
Ät med fingrarna men glöm inte att servera med varsin servett!


Det som blev över åt Mannen som lunch dagen efter och jag petade i mig några av de goda ost- och skinksnurrorna/-bullarna som vi fortfarande har kvar i frysen. Perfekt för mig med några tomatklyftor till. Tallriken med nachos värmdes samtidigt som bullarna gräddades i ugnen, 13 minuter på 225 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar