söndag 7 augusti 2011

Parasoll ner, bok fram...

Vilken helt fantastisk dag vi har haft hittills. Trots, eller kanske tack vare, konstant och rejält regnande. Att vakna här i vår lilla stuga med öppna fönster och lyssna på skvalet under värmande täcke var så rogivande och tillfredsställande för själen. Det är svårt att förklara i ord men det blev en loj och behaglig känsla i hela kroppen. Pulsen måste ha gått ner ett antal slag och vi slumrade vidare ett bra tag innan vi klev upp och gjorde "frukost". Ett extra plus var att vi fick sällskap av vår storkatt Selma som ville vara med.

Första semesterveckan har varit alldeles lysande, både bokstavligt och bildligt talat. Vädret har varit med oss och vi har varvat ner rejält. Jag har inte kollat jobbmail en enda gång. Med så mycket sol och värme de senaste dagarna känns det välkommet med regn och kurande inomhus. Vad gör vi då i en liten stuga på femton kvadrat utan att klättra på väggarna eller gå varandra på nerverna? Det är enkelt... Vi tar det lugnt och läser lite grand, pratar strunt, planerar projekt för lilla tomten och njuter av varandras sällskap.

Vi planerar lite löst för vad vi ska äta till middag idag. Jag hade en grekisk sallad i tankarna tidigare i veckan och har handlat ingredienser och allt. Men det kändes som en bättre idé när solen stekte jämfört med nu när det regnar och temperaturen har gått ner. Det lutar åt att göra egen pizza. Degen får Mannen göra i så fall så fixar jag till det som ska läggas ovanpå. Vi får se vad det blir. Ingen brådska...

Parasollet är nere för tillfället och jag ska ta fram min senaste tegelsten med Elizabeth George, deckardrottningen. Deckare är det bästa jag vet att läsa, speciellt engelska men även svenska deckare. Vi har massor av begåvade deckarförfattare i det här lilla landet Sverige. Nu ska jag njuta vidare av denna supersköna söndag och önskar skön söndag även till dig som läser detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar