torsdag 15 september 2011

Grönsakssoppa med blomkål, morötter, palsternacka och purjolök


Suppe blev det på onsdagen. En varm och mättande soppa gör så gott i magen och jag kan nästan känna hur kroppen suger åt sig av alla välgörande vitaminer och andra nyttigheter från rotfrukter och blomkål. En mycket behaglig känsla infinner sig efter en rejäl skål soppa av det här slaget. Potatis- och purjolökssoppa är en favorit men här har jag skippat potatisen och använder blomkål, palsternacka och morötter till purjon i stället. Och i stället för att runda av med grädde blev det en mjölk- och mjölredning som rörs i på slutet. I den här soppans originalrecept ska man inte mixa grönsakerna men jag föredrar slät konsistens. Soppan såg trevligare ut på bild med fina hela bitar men smaken är ändå viktigast - så ner med mixern bara. I alla fall i mitt kök.

Bröd till soppa är obligatoriskt och bland det godaste som finns är vanligt lantbröd i tjocka skivor med smör och ost. Men det går ju att variera brödet också och t.o.m. lägga lite tid på det, speciellt när soppa är bland den enklaste och snabbaste sköter-sig-själv-maten man kan göra. Till den här soppan blev det briegratinerad baguette och en sorts färdigbröd från ICA. GI-bröd kallades det. Ett tunt styckebröd som man inte ska dela och inte ha något pålägg på. Ovansidan var ändå packad med allt möjligt och det var riktigt gott! Fast baguetterna med brie gillade jag bättre... Nu har vi soppa över som vi kan ta med oss och äta på landet när det börjar kurra i magen framåt lunch. Perrrrrrrrrfekt!

Soppan som räcker till minst fyra rejäla portioner
1,5 liter grönsaksbuljong
1 litet blomkålshuvud i bitar
1 stor purjolök i bitar
1 palsternacka i bitar
2 morötter i slantar
3 dl standardmjölk
4 msk vetemjöl
Salt, vitpeppar och chiliflakes
Hackad persilja

Koka upp 1,5 liter grönsaksbuljong. Ha i alla grönsaker och koka tills de är mjuka, cirka 15 minuter, och mixa slätt. Vispa ihop 2 dl mjölk med mjölet och blanda i soppan. Låt sjuda upp igen och häll i resten av mjölken. Smaka av med salt och vitpeppar. Och så ett par nypor chili flakes. Den milda soppan med smak av alla grönsaker vinner på en aning hetta. Strö över hackad persilja och servera soppan rykande varm!

Bröden med brieost är väldigt enkla att göra. Skär en baguette i sneda skivor. Doppa ena sidan i lite olivolja och lägg upp bröden på ett ugnsfast fat eller en plåt - med den oljade sidan uppåt. Skiva brieost och lägg ovanpå bröden. Smula över torkad basilika och grädda i ugnen på 250 grader i drygt fem minuter. Tills osten har smält och allt får lite färg.


Morötter, palsternacka, blomkål och purjolök blir verkligen gott tillsammans i en soppa!

Olja ena sidan på brödskivorna...

... och lägg på skivad brieost med lite torkad basilika. Det är gott med halverade körsbärstomater på de här bröden också. Lägg dem i så fall under brieosten. Det var så jag hade tänkt göra men jag glömde köpa...

Det blev jättegott utan tomater också. Brieost är verkligen gott både som den är men även varm och rinnig.

På GI-brödet fanns alla möjliga frön. Gott! Undrar hur länge det dröjer innan det finns LCHF-bröd i butiken. Eller finns det redan kanske?

Njut av en soppa! Nästan alla sorters grönsaker går att koka i buljong och sedan mixa.

Fotofrustration...
Det är så tråååkigt att fota nu när det är så mörkt vid matlagningsdax. Mitt lilla köksfönster i fel väderstreck släpper in alldeles för lite dagsljus så jag får förlita mig på elektriskt. Det blir inte bra och jag vet inte hur jag ska komma åt det. Någon duktig fotograf som vet? Handlar det mest om typ av kamera och begränsningarna hos den eller finns det några knep som inte är för bökiga? Det är inte meningen att mitt kök ska behöva göras om till fotostudio :-)

Nu drar vi till landet så trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. ett objektiv som kan ta bilder i dåliga ljusförhållanden.... lite dyrt men attan vad bra bilder det blir....googla...
    annica i södertälje

    SvaraRadera
  2. Idag har jag lagat din goda porterstek med ljuvlig sås och hjälp vad gott det var! Såsen är verkligen ljuvlig! Kommer göras många fler gånger, otroligt gott!

    SvaraRadera
  3. Hej Annica!
    Ja, det är ju det där med olika objektiv. Får gräva ner i plånboken och kolla. Eller försöka fixa ljuset i köket på nå't sätt. Mannen har precis lovat att han ska hjälpa mig :-) Men om det inte funkar är det nog bara att vara snäll och hoppas på att tomten är tidig i år...

    Jenny, visst är porterstek gott - och såsen som sagt... Mmmm. Tack för att du påminde mig om den här rätten. Kom på att jag inte har gjort den själv på evigheter. Nu har jag precis bestämt att det blir lördagsmiddagen här på landet. Med hasselbackspotatis till. Så tack för inspirationen :-)

    SvaraRadera
  4. Gott och värmande nu på hösten =)

    SvaraRadera
  5. Visst är det Hanna? Fler soppor ska det bli. De går ju som sagt att göra på nästan vad som helst, fast det där med soppa på en spik köper jag inte riktigt :-)

    SvaraRadera