onsdag 30 november 2011

Den nakna sanningen sprider sig...

... som en löpeld :-) Nu går det att skåda rätt in i bloggares hemligrum som inte visar sina bästa sidor! Ganska uppfriskande kontrast till de annars mer stylade och perfekta bilder på hemmiljöer som man brukar få se i bloggvärlden. Det är fint, trevligt och inspirerande att se hur andra har det hemma hos sig men det är ganska skönt också att se en lite fulare baksida. Om inte annat så för att känna sig mindre stressad över hur tusan andra orkar och hinner göra så fint hemma.

Temat just nu är alltså toan och dess skavanker, saker man vill ändra på men av någon anledning inte får tummen ur och gör slag i saken. Så man lever vidare med det, dag efter dag. Troligen för att man till slut inte ser...

Vår toa ligger på entréplanet... Eeh. Just ja, vi har ju bara ett plan. Men det är i alla fall på samma plan som lägenheten ligger på i bostadsrättshuset :-)

Istället för "Här är mitt kylskåp" som iofs skulle passa bättre i min matblogg så kommer i stället "Här är min toa":

  1. Plastgräs i en ytterkruka... Hrm. Ja, det kändes som en bra idé för länge sedan. Slippa vattna. Ständigt grönt och fräscht. Nu mest dammigt och osmakligt. Jag SKA ta bort det! "Ljuslyktan" bredvid är inte bättre den. Det är egentligen någon slags dessertskål, tror jag men jag tänkte att den kan man väl ha ljus i och tända lite mysigt när man har gäster. Sen att gästerna ändå behöver tända för att se vad de gör på toan och ljuset inte riktigt får samma effekt - det är väl strunt samma, eller?

  2. En ganska snygg bambustege faktiskt som jag hade tänkt hänga snygga handdukar på lite så där chict som man ser i varenda inredningstidning med badrum stora som min lägenhet. Det bidde inte riktigt så. Här hänger i stället Mannen sina datortidningar. Antagligen måste jag ta bort stegen för att få bort tidningarna. Men å andra sidan är det ändå alldeles för trångt för att klämma in handdukar på stegen. Då får man dem i knät när man sitter på toafåtöljen.

  3. Tygförvaring där vi har laddsladdar till tandborstar och rakapparat. Rätt snygg från början men den blev blöt i botten och missfärgades av något så att den nu enbart ser sunkig ut. Inte speciellt snyggt upphängd heller på en S-krok på handdukstorken. Jag borde ta bort den och förvara laddsladdarna någon annanstans.

  4. Mörk spegelram, badrumsskåp och toasits i samma mörka trä på en liten toa där ljusinsläppet är minimalt och golvet mörkt. Hur tänkte jag där? Svar: Jag tänkte inte alls. Har faktiskt köpt en ny spegel som jag hade tänkt skulle ersätta den här men den står kvar på hallgolvet. Och så ska jag byta ut toasits och badrumsskåp till vitt. Gärna ett högt, smalt och grunt badrumsskåp som rymmer allt tjafs som hittar sin väg in på toan. Där skulle t.ex. laddsladdarna kunna förvaras i så fall.

Så mycket jag är medveten om kan bli bättre. Varför gör jag inget åt det då? Tja, det funkar och jag lägger energin på annat. T.ex. är vi nästan aldrig hemma på helgerna då vi åker till landet. Vardagskvällarna kvar men då lagar jag mat och vill ta det lugnt efter jobbet. Men jag SKA. Det är ju faktiskt inte så stora insatser som behövs för att fräscha upp det hela. Jag behöver faktiskt varken byta golv eller göra några andra stora ingrepp.

Fler exempel på nakna sanningar hittar du här:


Som avslutning en riktigt fin och inspirerande inredningsdetalj:


Jag vet. Det är skandal. En sådan här bok hör hemma på dasset på landet. Men den är så rolig så vi köpte två så att vi kan ha en hemma också. Fast den ska faktiskt också bort. Så småningom...

Nu över till något roligare - även om det här faktiskt var ett riktigt roligt inlägg faktiskt - nämligen matlagning. Ikväll blir det en spagettigratäng med ricotta, bacon, champinjoner och tomater. Välkommen att titta in lite senare för att se om det kan vara något för dig!

Ha en skön lellelöda som man säger i Kålltorp!


6 kommentarer:

  1. Sv: Kokade blomkålen lite lätt först innan jag sedan stekte den en stund i mycket smör och kryddor. Sedan hade jag i ett ägg och rörde om. Sedan tjoff på tallriken och på med ost och in i micron om man är lat som jag, annars blir nog ugn bättre (:

    SvaraRadera
  2. Tack, Emelie!
    Det låter hur gott som helst. Ska verkligen prova. Borde funka som tillbehör till kött och inte "bara" som ensamrätt.

    SvaraRadera
  3. Amen då kör vi! Men din toa ser mer genomtänkt ut än min.
    Skönt att slippa flytta och fixa o trixa innan plåtning!

    Tog just en break från Bonde söker fru ....hur pinsamt var inte det.
    Måste man hela tiden pussas?!!

    Puss och kram:-)!!

    SvaraRadera
  4. Finns inte så mycket att tänka på. Toan är som en liten garderob, bara att sätta upp och ha grejerna där de får plats :-) Fast det är klart, det krävs ju lite eftertanke för att utnyttja ytan på bästa sätt. Compact living på hög nivå. Kanske ska döpa om bloggen till Två små kök och en liten toa :-)

    Bonde söker fru kan jag inte titta på längre. Pinsamt.. Sitter o rodnar i soffan. Här blev det Masterchef USA i stället. Ska snart kika på House som jag spelade in igår. Nu pussas han oxå, med sin chef!

    Puss puss :-)

    SvaraRadera
  5. Hmmmmmm, min ät värre! Och jag är arkitekt...
    Tycks aldrig ha riktigt tid eller råd att ta tag i att få det riktigt fint hemma. Det är OK i lägenheten, men massor är liksom halvfärdigt.

    SvaraRadera
  6. Ha ha! På sin egen bakgård :-) Mycket jag skulle vilja göra hemma också men det duger liksom "så länge"... Och så blir inget gjort. Bättre med akutläge!

    SvaraRadera