onsdag 14 mars 2012

Ännu en pastagratäng... Den här med salami, skinka, paprika och tomat!


Det finns en mängd varianter på pastagratäng, testa bara att googla! Inte så konstigt när man kan blanda den kokta pastan med nästan vad som helst, hälla på lite äggstanning och ost innan det får sköta sig själv i ugnen. Så här kommer ännu en variant! Den här har jag gjort lite grand som en pastapizza. Pastan i botten och så fyllning ovanpå, inte blandat. Då håller pastan med äggstanningen ihop som en "pizzabotten" och du kan lägga på nästan vad som helst. Jag har toppat med tunna salamiskivor, strimlad skinka, körsbärstomater (igen) och så riven ost. Ledsen om det blir tjatigt med körsbärstomater men jag tycker det är så himla gott!

Väldigt enkel och bekväm matlagning också. Det enda som behöver ställas på spisen är pastagrytan, allt annat bereds och används utan att behöva en omgång i stekpanna för att fräsas eller brynas. Använd gärna ganska stark riven ost som ger smak. Eller prova någon annan ost, gratängen får en helt annan smak och karaktär om du använder t.ex. smulad feta eller ädelost. Låt fantasin eller resterna i kylen avgöra vad du lägger på din pastapizza, från en dag till en annan.

Till fyra rejäla portioner
300 g g valfri pasta (vanlig spagetti går bra)
1 grön paprika, strimlad
Ca 150 g rökt skinka, strimlad
100 g tunnskivad salami
10-12 körsbärstomater, halverade
6 ägg
3 dl mjölk
1 1/2 tsk salt
3 krm svartpeppar
2 dl riven ost
Färsk oregano

Koka pastan. Lägg i den strimlade paprikan i det kokande vattnet de sista tre minuterna. Häll av vattnet och spola med kallt vatten. Häll pastan och paprikan i en ugnssäker form. Fördela den strimlade skinkan över och sedan salami och halverade körsbärstomater. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och svartpeppar. Häll över i formen. Strö över den rivna osten och kör i ugnen ungefär 25 minuter på 200 grader. Låt gärna gratängen stå några minuter för att stanna till lite innan servering. En sallad är säkert jättegott till men jag skippade det även idag :-) För mer pizzakänsla, garnera med lite färsk oregano.



"Pizzafyllning" i form av paprika, salami och körsbärstomater. Och så lite rökt skinka också...



Paprikan kokar med spagettin några minuter så slipper man fräsa den. Precis lagom så att den mjuknar lite och tappar det mesta av den lite skarpa smaken som jag tycker finns i färsk grön paprika.



Det handlar mycket om körsbärstomater hos mig, jag vet. Men det är så gott och varma smakar de ännu mer. I alla fall så här års.



Fyllningen på plats! Det ser tyvärr inte lika fräscht ut efter stunden i ugnen, men det smakar desto bättre!


Det doftar underbart att glänta på ugnsluckan med dofterna från salamin...



Oemotståndligt gott...

12 kommentarer:

  1. Pastagratäng är ofta min räddare i nöden när jag inte orkar laga mat men inte känner för takeaway heller. Jag brukar ofta göra en bechamel eller creme fraiche-baserad sås, men ska testa din 'pizza'-variant också. Ser gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen bra "snabbmat". Såsig gratäng är också gott som du säger med bechamel (gärna med ost) eller crème fraiche-sås. Det här är lite mer åt puddinghållet med äggstanningen.

      Radera
  2. Pastagratäng - så smart, snabbt och verkligt jättegott! Nu är jag HUNGRIG....

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Skickade länk till din blogg med burgaren häromdagen till den fellow bloggare, Andy. Han är tokig i burgare och jag kunde bara inte riskera att missar den hos dig!

      Radera
  3. Jag skulle gärna vilja beställa en pastapizza "Hawaii", nr. 5, den med skinka, ananas och champinjoner. Hur dags kan jag hämta den? ;-)

    Salamin hoppar jag över, gärna på smörgås men inte pizza osv., annars låter det hemskt gott!

    Var "spätta" i min ungdom ;-) men sista turen (med en 1200 Kawa!) var för ca. 15 år sedan från Saarbrücken vid franska gränsen ner till Montafon (nära Silvretta) i Österrike, jag höll på att gå åt *lol* Men visst är det härligt att glida fram mitt i naturen, och "nerläggen" i kurvorna på serpentinvägar ska vi inte tala om ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tio minuter"! Eller kanske aningen längre då med tanke på avståndet :-) Jag har inte varit så förtjust i salami förut men den blir som lite stekt och får väldigt god smak, men den är ju delad. Smaken alltså!

      Coolt! En fellow spätta :-)

      Radera
  4. Mycket bra tips till våra tisdagar, då vi båda jobbar sent och det behöver gå undan lite i köket. Och salami alltså, salami... men ler ju lite bara när man läser det. Hur gott är det inte att ha i maten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några "snabba" recept behöver man verkligen i rockärmen!

      Till slut fick jag upp ögonen (eller smaklökarna) för salami. Verkligen supergott i mat. Och det finns så många sorter och märken att välja mellan. Pepparsalami är en favorit!

      Radera
  5. Jag älskar gratänger just för att man kan variera dem så mycket. Bra också om man har rester.
    Ja, nu är det äntligen vår ute, idag har de till och med sopat gatorna här i Hultsfred och det är ett första bra vårtecken enligt mig:)

    SvaraRadera
  6. Gatsopning är verkligen ett vårtecken! Som liten var det speciellt när man kunde ta ut cykeln igen utan risk att slira på gruset. Och det doftade så speciellt också.

    Hoppas de sopar snart så att det finns någon vits med datumparkeringen som sträcker sig ända fram till första maj!?

    SvaraRadera
  7. Ja, tack! När ska jag komma?

    SvaraRadera