onsdag 2 maj 2012

Grillad pizza - satan i gatan vilken hit!


Inte trodde jag att det gick att grilla pizza men jo då, det gick alldeles utmärkt och resultatet blev bland det godaste jag har ätit, och inte bara för att jag var vrålhungrig när det var dags att hugga in på första slajsen. Jag gjorde egen pizzadeg också minsann och bottnen blev tunn och frasig, precis som jag vill ha det men sällan lyckas med i vanlig ugn då jag inte har någon baksten eller liknande.

Här behöver man ingen baksten utan det går jättebra att använda bottenplattan från en vanlig springform (inte kanterna). Visserligen blir varje pizza lika liten som själva bottenplattan men det här är mat som man äter vartefter pizzorna gräddas. En slajs i taget och sedan på med nästa pizza. Det tar bara 5-7 minuter tills pizzan är klar på grillen. En klotgrill så att du kan sätta locket på behövs för att skapa värme uppifrån. Ventilationshålen på ovan- och undersida ska vara öppna också så att värmen och glöden inte avtar när locket sätts på.

Fritt fram att lägga vad du vill på pizzan men någon typ av mögelost som flyter ut sådär läckert i "pölar" på pizzan är verkligen gott. Jag använde camembert men för getostälskare så passar det perfekt. Egen tomatsås på botten och sedan toppade jag med nämnda camembert, grön sparris, röd lök, tunnskivad pepparsalami, grovriven parmesanost och AVOKADO! Alltså jag lovar, smaken av den där pizzan har etsat sig fast i mina smaklökar. Det blev så gott och jag kommer att göra det igen, och igen, och igen... Och roligt var det också!

Till Mannen, som tycker att en måltid utan ordentligt med kött inte är någon måltid, grillade jag även en bit oxfilé och skar i tunna skivor att toppa pizzan med.

Till fyra pizzor, ca 25 cm i diameter
1/2 paket färsk jäst (25 g)
1 tsk salt
1 tsk honung
2 1/2 dl ljummet vatten
2 1/2 msk olivolja
5-7 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt honung, salt och lite av vattnet. Rör ut jästen. Tillsätt resten av vattnet, olivolja och vetemjöl. Arbeta ihop degen och knåda ordentligt så att degen blir smidig (jag körde den fem minuter i maskin). Tillsätt eventuellt mer mjöl vartefter om det behövs för att få degen bra. Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa minst 45 minuter, ju längre ju mer smak har jag läst mig till. Dela degen i fyra delar och kavla ut till fyra pizzor som passar på springformens bottenplatta (jag kavlade ut degen direkt på plattan).

Enkel och jättegod tomatsås
Låt en burk krossade tomater koka ihop med lite salt, svartpeppar, socker, vinäger och torkad oregano tills mycket av vätskan har dunstat och konsistensen är som du vill ha den. Smaka av.

Fyllning (förslag)
Tomatsås
Camembert eller getost i bitar/skivor
Grön sparris, delad på längden
Skivad rödlök
Tunnskivad pepparsalami (eller chorizo i skivor)
Avokadobitar
Grovriven parmesanost
Salt och svartpeppar

Lägg pizzabottnen på plattan. Grunda med tomatsås och fördela resten av fyllningen över. Salta och svartpeppra. Peta undan lite av kolen i mitten åt sidorna och ställ plattan ovanför på grillgallret. Lägg på locket med ventilationshålen öppna både nere och i locket så att den varma luften rör sig runt i hela "klotet". Grilla ungefär fem minuter. Glänta på locket och kolla läget. Om det ser ut att vara för mycket värme kan du grilla färdigt utan lock. Det tar totalt 5-8 minuter för en pizza att bli klar. Efter gräddningen, toppa eventuellt med grillat kött i tunna skivor. Skär upp i slajsar och hugg in innan det är dags för nästa pizza att grillas.



Fyllningen är förberedd och väntar på att få lägga sig på pizzabottnarna. Det här kan bara inte bli fel!



Första pizzan är laddad och ska läggas på grillen. Några minuter senare kunde vi njuta av de första bitarna.



Osten har smält och kanterna har fått lite färg. Det låter säkert knasigt att ha avokado på pizzan men det blev jättegott. Jobbigt var det att vänta på att pizzan skulle svalna tillräckligt innan man fick smaka...


Nästa pizza på gång...




Och så lite grillad oxfilé på också till den som vill ha det lite köttigare!



Det blev en brasa nummer tre om man ska räkna grillen :-) Premiär på landet för i år. Många fler grillningar kommer det att bli och fler pizzor kommer att hamna på gallret!

17 kommentarer:

  1. kajomida02 maj, 2012

    Kommer med säkerhet att testas när vi har var stora *fisketräff* här pa Fehmarn över Pingsten!! Att sitta direkt vid Östersjöstranden och göra egen pizza... wow!

    Eftersom det gar sa snabbt kan man ju göra lite olika variationer och alla blir nöjda. Äter inte pizza ofta, gillar bara en sort (fran en firma): kokt skinka med ananas (och champinjoner), men den borde ga ocksa. Det svara blir väl att ta ut degen i samma storlek som botten fran springformen, men det fixar vi pa nagot sätt ;-)

    Du skriver "1/2 paket jäst = 12 g", förr fanns det bara jästpaket med 50 g, kanske det är ändrat nu eller du kanske har skrivit fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter mysigt att göra pizza på stranden! Perfekt som du säger att ha olika toppings och variera pizzorna. Skulle tro att det kan vara bra att förbereda pizzabottnarna så att du slipper kavla på plats.

      1/2 paket är ju förstås 25 g. Receptet på pizzadeg plockade jag från nätet och har det inte sparat. Där stod det 12 g inom parentes. Kan det vara så att 12 g torrjäst motsvarar 25 g färsk jäst kanske? Jag tar bort det för att undvika förvirring... Tack för vakna ögon!

      Radera
  2. Fy fabian så gott det låter och ser ut och .... mycket smart tips det där med att använda springformsbotten, så mycket billigare än att springa iväg och köpa hem en baksten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev helt såld! Perfekt att kunna använda något som ändå redan ligger och skräpar i skåpet. Slutresultatet blir så himla bra så det känns faktiskt lite onödigt med en baksten. Speciellt i mitt hushåll där det extremt sällan bakas :-)

      Radera
  3. Jösses så gott det låter! God ost på pizzan brukar vara en hit. Avocado o sparris var en nyhet för mig. Hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med och instämma. Det är helt klart värt att lägga på en så'n där krämig ost. Pizza är fantastiskt, nästan vad som helst funkar. Ungefär som med färsbiffar :-)

      Visst ses i Värnamo?

      Radera
  4. Ojojoj så smarrigt det ser ut... har funderat på att köpa en baksten... ska man tänka om? Hmmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig hit som sagt! Och vem behöver salami eller oxfilé på pizzan när det finns så mycket annat gott vegetariskt att lägga på :-)

      Radera
    2. Om jag som du bakade flitigt skulle jag nog fundera allvarligt på en baksten, speciellt som den kan användas på grillen också!

      Radera
  5. Tredje brasan. Visst... Rub it in ;-)
    Grilla pizza måste jag ge mig på. Jag har ändå några springformar som behöver bytas och inte gör något om de förstörs. Kan inte vara annat än gott att grilla pizza,det är väl allt som grillas? Men du avokado?! Jag har aldrig ätit varm avokado vad jag vet. Helt galet, juh!
    Men, vad är det med män och kött :-) De måste ha en liten bit kött till vegetarisk mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry :-)

      Prova, hur häftigt och gott som helst. Visst låter det knasigt med avokado på pizzan... Men det smakar krämigt och gott som vanligt, en ny dimension i varm form. Om du fegar kan du ju lägga på lite avokado efteråt i stället. Det blir nog också gott!

      They are crazy, those men. Mannen äter gärna vegetariskt bara han får lite grillad kyckling till "vid sidan av" :-)

      Radera
  6. Oj så gott det såg ut! Slurp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slurp och smask är orden! Jag vill ha mer :-)

      Radera
  7. Gud vilka goda pizzor, dräggel ;)! Kanonbra idé med springformsbotten, man tackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar till nästa gång jag ska göra :-)

      Såg att Clas Ohlsson har jättebra bakstenar som skulle passa perfekt också. Endast 129 spänn så det skulle man faktiskt kunna unna sig. Jag har det på min lista i alla fall!

      Radera
  8. God dammit, så gott det ser ut! Är nu hungrig och detta var inte bästa sättet att stilla hungern...

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen asgott - och jag har inte gjort pizza på grillen i år - attans! Det måste jag se till att råda bot på till helgen. Tack för att du påminde mig om detta :-)

      Kram

      Radera