onsdag 18 juli 2012

Pesto- och mozzarellafylld kycklingfilé och just det, lindad med prosciutto också...


Du har väl inte glömt bort stekpannan helt och hållet i dessa grilltider? De här prosciuottolindade kycklingfiléerna fyllda med pesto och mozzarella har inget på grillen att göra utan ska stekas i pannan så att det blir fin färg runt om. Det är inte lika lätt att få till på ett galler... Inspirerat av saltimbocca fast med kyckling och utan salvia instoppat under skinkan. Och så fyllningen förstås som smälter och blir alldeles underbar! Så här i efterhand hade jag ju kunnat petat in färska basilikablad under skinkan. Hm, så får det bli nästa gång.

Relativt snabbt fixat, det är fyllandet som kan ta lite tid men det är det värt. Mozzarellan rivs grovt och blandas med pesto genovese, kycklingfiléerna snittas på längsen och fickorna fylls med blandningen. Sedan är det bara att salta och peppra innan skinkan lindas runt om filéerna och det är dags att steka. Det går åt ungefär 1 1/2 skinkskiva till varje kycklingfilé för att linda runt om hela och det vill man så att fyllningen inte smälter ut ur fickorna.

Det var Mannen som fick ange riktningen för hur den här middagen blev. Han önskade sig kyckling, mozzarella och pesto. Därifrån var inte vägen lång till de här fyllda godsakerna och han blev mer än nöjd med slutresultatet, och jag också faktiskt!

6 portioner (om du räknar med att en kycklingfilé är en portion)
6 kycklingfiléer
1 boll mozzarella, grovt riven
3-4 msk pesto genovese (färdig på burk eller gör egen)
9 skivor proscioutto
Salt och svartpeppar
Olivolja

Skölj, torka och ansa kycklingfiléerna. Skär ett snitt längs med filéerna. Blanda mozzarella och pesto. Fyll kycklingfiléerna med blandningen. Salta och peppra. Linda prosciutto omlott runt kycklingfiléerna, det behövs ungefär 1 1/2 skiva till varje kycklingfilé. Hetta upp en stekpanna och stek filéerna runt om till fin färg i lite olivolja. Ta stekpannan som den är och ställ in i ugnen på 200 grader i ungefär 10 minuter tills kycklingen är helt klar. Testa med en potatissticka eller liknande och kontrollera så att köttsaften inte är rosa.

Vid servering, skiva upp kycklingfiléerna så att man ser fyllningen. Det ser mycket trevligare ut än att servera dem hela men strunta för all del i att skiva upp dem om du föredrar att servera dem som de är. När du tar ut stekpannan ur ugnen, glöm inte att handtaget är varmt! Been there, done that... Many times...



Grovt riven mozzarella och pesto genovese blandat och klart. Jättegod fyllning till kycklingfilé. Nästa gång tar jag nog parmesan och basilika...



Fyllt, lindat och klart för stekpannan!



Filéerna är stekta och har blivit klara i ugnen. Jag skivade upp dem när jag serverade dem så att man ser den läckra fyllningen som har smält.

 

Vi åt den saftiga kycklingen med en brödsallad typ panzanella, och lite pommes frittes. Det kan låta torrt men faktiskt inte. Kycklingen är så saftig och brödsalladen med ugnsrostade tomater är lite "blöt" också. Frittarna skulle man nog kunna klara sig utan men jag är lite svag för pommes så det ville jag ha.

I morse tittade jag på hur Stefan Holm vann OS-guld för åtta år sedan. De visade ett långt klipp under Nyhetsmorgon, hur han klarade nivån innan på sista försöket och sedan var först över den nya höjden och fick sitta och vänta på att se hur de andra tre som var kvar klarade sig. En efter en rev och guldet blev ett faktum. Shit vad glad han blev och när han sprang med öppna famnen till sin pappa och tränare och kramades med tårarna rinnande, ja då blev även mina ögon vattniga. Är det något fel på mig :-) Ha, nej jag är bara väldigt lättrörd och gråter en skvätt till det mesta, fiktivt eller på riktigt. Blev ändå lite fascinerad över min reaktion. Det handlade ju ändå bara om höjdhopp, dessutom historia!

Blir det något OS-tittande i sommar då?

7 kommentarer:

  1. Här har du en till som är lite svag för pommes, men inte dom raka, gillar dom *räfflade* mer ;-)

    Till detta härliga recept skulle jag kunna tänka mej en krämig potatisgratäng eller varför inte risotto som också inte är så torrt... Efter dessa bilder är jag beredd att laga mat med mozzarella ;-) så utskrivet och testat blir det!

    Inom just sport finns det så många saker man "aldrig" glömmer och gärna ser igen och igen... Bland det finaste jag vet är från vinter-OS 1984 i Sarajevo när Jayne Torvill och Christopher Dean "isdansade" till Ravels Boléro. Jag blir gripen och andäktig varje gång jag ser det (och med youtube kan man ju kolla när man vill).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provade "criss cut" pommes sist, räfflade men tätare än vanliga frittar, inte strips.

      Absolut, både gratäng och risotto borde funka jättebra. Härligt att du närmar dig mozzarellan :-)

      Youtube är verkligen toppen!

      Radera
  2. Riven mozzarella och pesto genovese, vilken spännande fyllning... och parmesan + basilika låter minst lika gott!

    Du får gärna komma över på pit stop när andan faller på, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda fyllningarna är jättegoda. Funkar det att fylla t.ex. quornfiléer på samma sätt undrar jag?

      Tack, jag kommer på störten nästa gång jag är i närheten av Värnamo :-)

      Kram!

      Radera
  3. jag som kock tycker det är överdrivet hyfsat gott men kqn göra billigare rätt med liknade indigrienser likja gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckligtvis när det gäller mat är alla att fria att göra precis som man vill och har möjlighet till.

      Radera