måndag 14 juli 2014

Bacon & avokadosallad med blue cheesedressing


Det här är en av de godaste sallader jag har gjort och smakat! Bara en massa gott och på det en smakrik dressing med blåmögel- och vitmögelost (Cambozola). Riktigt matig sallad men tänk redan nu på att den inte lämpar sig att äta som rester dagen efter. Brödbitarna blir saggiga och den håller sig helt enkelt inte fräsch till dagen efter. Perfekt på sommaren som både lunch och middag!

Den som vill ha mer bett i dressingen väljer endast blåmögelost. Det som eventuellt blir över av dressingen är det inga problem att spara några dagar. Använd till en vanlig grönsallad eller som hamburgerdressing - urgott!

Mängderna av ingredienserna bestämmer du lite själv beroende på hur du vill ha din sallad och hur många den ska räcka till. Variera även vad du har i salladen. Till exempel tror jag att det skulle vara gott med finhackad rödlök i salladen också. Börja med dressingen så får den gosa till sig i kylen en stund innan salladen är klar!

Blue cheesedressing
Ca 100 g cambozola (eller blåmögelost)
2-3 dl gräddfil
2 msk (lätt)majonnäs
2 msk finhackad persilja
Svartpeppar

Om du inte vill ha med kanterna på osten så kan du skära bort dem först. Mosa osten med en gaffel och blanda med gräddfil och majonnäs. Börja med 2 dl gräddfil och fyll på tills du tycker att dressingen får den konsistens du önskar. Om du vill ha dressingen helt slät utan små klumpar kan du pressa den i omgångar genom en sil med sked (så gjorde jag). Blanda ner persilja och smaka av med lite svartpeppar. Ställ i kylen medan du blandar i ordning salladen.

Ca 4 portioner
1/2 huvud isbergssallad i grova bitar eller motsvarande mängd färdig blandsallad
2 skivor surdegsbröd eller lantbröd, tärnat
Olivolja
Salt 
140 g knaperstekt bacon i bitar
2 avokado
1 citron
Ca 10 körsbärstomater i bitar

Dela avokadon på mitten och ta ur kärnorna. Gröp ur hela halvor med en sked. Skär sedan i ganska grova bitar. Pressa citronsaft över avokadon så mörknar den inte. Stek brödtärningar i olivolja på medelvärme tills de får fin färg och salta lätt. Ställ åt sidan. Blanda försiktigt salladen med bacon, tomater, avokado och brödtärningar. Servera salladen med dressingen.


Jag använde färdig blandsallad vilket jag tycker är praktiskt när man vill ha
olika smaker och färger utan att behöva köpa på sig halva grönsaksdisken.
Jag använde lättmajonnäs och det funkade fint!


Stek brödtärningarna i panna med olivolja på medelvärme tills de får fin färg och knaprig yta.

Lite citronsaft på avokadon så behåller den sin fina färg och ger dessutom fin smak.
Det är bra om avokadon inte är alltför mogen så att den mosar sig - försök hitta
den perfekta avokadon men fast kött utan att den är för hård. 

Blanda om försiktigt!

På med den goda dressingen och njut!

Dressingen går bra att smaksätta med vitlök också! Pressa ner 1-2 klyftor.

Det som blev över av dressingen satt fint på en burgare en annan dag!


10 kommentarer:

  1. Nu blev jag vansinnigt sugen på sallad med bluecheesedressing! Får det nog bli till lunch imorgon... Tack för tipset fina Lotta! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera - ge och få :-) Din variant blev toppen, och bättre eftersom du inte gjorde likadant med brödtärningarna. Min sallad var inte så kul dagen efter :-(

      Vassego - kram till dig!

      Radera
  2. Bacon? Verkligen? ;) He he skojar med dig - vem får nog av bacon?
    Sallad är typ det enda jag vill äta nu. Sommarmat! Härligt. Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu förstår jag inte vad du menar... Bacon, det är ju en krydda :-) Det är verkligen härligt med sallad nu och man kan ju göra dem hur matiga som helst - om man orkar vill säga i värmen. Puuh! Men jag klagar inte!

      Kram!

      Radera
  3. Den här salladen alltså. Låter så sjukt god! Blir morgondagens lunch, helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig höjdare - det lär bli fler gånger!

      Radera
  4. Ser fantastiskt ut som vanligt. Jag älskar såna här sallader nu när det är så varmt. Längre fram till hösten passar de bra att ha tillsammans med annan mat.
    Imorgon börjar jag jobba och det är knappt jag vet vad man stoppar i en lunchlåda... Det som lätt svängs ihop hemma passar kanske inte alltid att ta med sig. Åh, vad jag hade velat vara ledig liiite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Verkligen toppenbra sommarmat. Förstår att du har lite ågren inför att börja jobba igen men sommaren tar ju inte slut för det. Bara att fortsätta njuta!

      Radera
  5. Herregud så gott, alla favoriter i en & samma rätt! :)

    SvaraRadera