onsdag 17 augusti 2011

Saftiga färsbiffar gratinerade med kantarellstuvning

  
När inspirationen tryter, tänk färsbiffar, öppna kylen och se vad som finns där att smaksätta dem med. Så gjorde jag denna gång och hittade inlagda röda paprikastrimlor i en burk. De har en fin lite syrlig smak som jag tänkte borde passa att blanda i färssmeten och jag hade rätt! Lite dijonsenap fick också bidra till smakerna. Det här blev riktigt lyckade och saftiga färsbiffar. Jag hade även inlagd feferoni i kylen men det ska jag använda en annan gång i färsbiffar. Tror att det kan bli riktigt hett och gott!

Kantarellerna som lyser lockande i butiksdiskarna nu har jag velat köpa flera gånger men inte riktigt vetat vad jag skulle göra av dem. Det blev en kantarellstuvning som jag toppade de stekta färsbiffarna med, smakrik ost ovanpå det och in i ugnen med färska tomater. Enkel och rejäl mat där kantarellsmaken kommer fram jättebra trots konkurrens från allt det andra. Tomaterna som gör sällskap i formen bidrar till lite såsighet och passar förvånansvärt bra ihop med stuvningen. Jag serverade med ris men jag tror att pressad potatis skulle kunna vara väldigt gott till också. You decide!

Det här är mat som är praktisk att förbereda fram till gratineringen. Gör färsbiffarna, kantarellstuvningen och rigga allt i en form. Sedan kan det vänta tills man känner att det börjar bli dags att äta, då kokar man riset (eller kokar potatisen) och petar in formen i ugnen när det återstår ungefär 10 minuter av riset (eller potatisen).

Till 4 portioner, 8 små biffar
400 g nötfärs
1 ägg
1 msk dijonsenap
0,5 dl mjölk
1 hackad gul lök
1 dl hackad inlagd röd paprika
Salt, svart- och vitpeppar efter egen smak
Smör att steka i
Lite vatten att hälla i stekpannan på slutet
10-12 körsbärstomater, halverade
2 dl riven smakrik ost (jag använde Allerums lagrade prästost)

Gör så här:
  • Blanda alla ingredienser till färssmeten. Forma till lite avlånga biffar.
  • Stek i smör, först på hög värme på båda sidor till fin färg. Dra sedan ner värmen lite grand och stek färdigt. På slutet skvätter du i lite vatten som biffarna får suga åt sig så blir de lite extra saftiga. Var noga med att biffarna inte steks torra, de ska ju tåla en liten stund i ugnen för gratineringen också.
  • Smörj en form och lägg i biffarna.
  • Gör kantarellstuvningen

Kantarellstuvning
Ca 200 g kantareller i grova bitar
2 msk smör (stek gärna i Bregott med havssalt - jättegott!)
1 msk vetemjöl
2,5 dl mellangrädde + 0,5 dl röd mjölk
Salt, svart- och vitpeppar att smaka av med
Några droppar soja

  • Smält smöret och stek kantarellerna tills all vätska har försvunnit.
  • Pudra över mjölet och rör om noga.
  • Späd med gräddmjölken, rör om och låt sjuda 10-15 minuter tills det blir en lagom tjock stuvning.
  • Smaka av med salt, svart- och vitpeppar.
  • Droppa i lite soja.
  • Fördela stuvningen över biffarna i formen.
  • Fördela den rivna osten över biffarna.
  • Lägg tomaterna runt om och mellan biffarna.
  • Gratinera biffarna i 250 graders ugn i ca 10 minuter - tills de har fått fin färg.
  • Servera med ris eller pressad potatis.








PS
Nu har vi ätit biffarna till spagetti - funkar också!

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Låter ännu godare med pfeferoni! Eller jalapeno som alltid blir över efter tacos. Tack för tipset. JJ.

    SvaraRadera
  2. Jalapeño! Det har du rätt i. Snacka biffar med sting :-) Tack för DET tipset, broder!

    SvaraRadera