lördag 25 juni 2011

Citronmarinerad ansjovis med kapris och rödlök


Till sillunchen på midsommarafton gjorde mamma en variant på ansjovis som blev mycket uppskattad. Inte av mig dock som AVSKYR sill men det hindrar ju inte att jag delar med mig av receptet här. Jag litar på mina kamrater vid bordet som tyckte det smakade jättegott. Receptet är hämtat från Lantliv Mat & Vin.

8 portioner
200 g ansjovisfiléer
1 skalad och finhackad rödlök
Rivet skal av en citron
3 msk kapris
1/2 dl olivolja
Nymalen svartpeppar

Gör så här:
  1. Låt ansjovisfiléerna rinna av. Lägg dem på ett uppläggningsfat.
  2. Strö över den finhackade rödlöken, kapris och det rivna citronskalet.
  3. Ringla över olivoljan och krydda med svartpeppar.
  4. Låt stå en stund innan servering.
  5. Snitsa till det och garnera med lite dillvippor och strimlat citronskal.
Ansjovisen på mammas tallrik med kaviarägg. Kaviar tycker jag inte heller om. Men mycket annat!
På bordet självklart även potatis med färsk dill och gräslök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar