torsdag 30 juni 2011

Dillpesto, att blanda med färskpotatisen till exempel!

Vilken underbar färg och doft det blev på denna dillpesto! Jag använde den till en varm färskpotatissallad med bacon, som tillbehör i form av en liten klick på tallriken. Men jag tänker mig att man kan blanda varm, nykokt färskpotatis med peston och blanda runt ordentligt för att få lite smak på dessa i mitt tycke menlösa knölar. Det borde kunna bli bra... Och så en köttbit till. Dilllpesto kan nog även passa till kräftorna. Antingen att doppa kräftstjärtarna i eller att breda på ett gott bröd och äta till.

Dillpesto, ca 4 dl (8 portioner)
2 krukor dill (ska motsvara ungefär 6 dl löst packad dill)
1 dl solrosolja
100 g flagad mandel
100 g riven prästost, gärna lagrad
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
  1. Mixa dillen med hälften av solrosoljan.
  2. Tillsätt mandel, ost och resten av solrosoljan. Mixa.
  3. Smak av med salt och svartpeppar.
Jag använde dillpeston till varm färskpotatissallad med bacon och lök, en klick som tillbehör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar