fredag 23 september 2011

I väntan på bastun - olika former av potatis


En del vräker i sig plockgodis, för mig tar det stopp efter 4-5 bitar. Ingen sockerdjävul i mig alltså. Men ställ fram en skål chips och jag är där med fingrarna till sista smulan. Det är min last. Potatis. I alla dess former och gärna salta chips. Inte världens bästa grej att stoppa i munnen men jag försöker behärska mig. Idag åkte det med en påse med den nya kebabsmaken. Jag tror att det är ett resultat av den där tävlingen som OLW hade för ett tag sedan, där folk fick lämna in förslag på chipssmaker. Helt ok smakar dem men inte bättre än min absoluta favorit i många år, OLWs Dill & Gräslök. Det smakar faktiskt kebab och det är lite starkt. Så gillar man kebab, testa! För egen del blev det inte gott i längden, men med tanke på frånvaron av nyttigheter i chips så kanske det är ett plus :)

Senare i kväll blir det potatis i form av frittar till hamburgarna jag ska laga till. Ska testa att göra som den gode Andy har beskrivit. Man ska fritera bakpotatis som är kokt i förväg, i tjocka stavar, och sedan doppa den i någon god röra till hamburgaren. Jag har gjort det lätt för mig och köpt chipsdip att blanda med gräddfil. Får se om jag lyckas få till det. Burgarna äter vi med sallad, tomat, rödlök, stekt gul lök, bacon, mutti-ketchup och kanske lite majonnäs. Bakpotatisarna är kokta och klara.


Övriga förberedelser för vår fredag på landet just nu är öl på kylning och bastu som jag håller på att värma upp medan Mannen jobbar med trädäcket. Precis i detta nu är det dags att peta in en pinne till i brasan så jag måste kila!

Ha en härlig fredagskväll!

3 kommentarer:

  1. Oh, vad kul att ni ska prova Pommes. Jag o Jenny gjorde det igår kväll, så sjukt gott! Vi tyckte båda att dom var godare än själva hamburgarna! Lycka till !

    SvaraRadera
  2. De vidrigaste chipsen jag smakat (minns inte om det var Estrella eller OLW) var i smak av Heinz Ketchup!!! De smakade precis som Mc Donald´s pommes med ketchup.. det var lite kräkvarning ^^ Har du testat de? :)

    SvaraRadera
  3. Andy, det blev jättegott! Tack för tipset i din blogg. Och inte svårt eller läskigt heller som jag trodde :)

    Hanna, tack och lov har jag inte petat i mig några ketchupchips. Det låter verkligen vidrigt! En av OLWs andra nyheter är "London Calling" med smak av Salt & Vinegar. Sådana har jag smakat förut och smaken är lite bisarr men ändå god. Får se om jag testar den också...

    SvaraRadera