lördag 24 september 2011

Hamburgare, inget vardagligt med det!


Hamburgare har ju en lite trist klang eftersom det kopplas ihop med snabbmat och sällan presenteras som något speciellt, snarare enkelt och vardagligt. Men även den finaste krog har en variant på hamburgare och det är just variationsmöjligheterna som jag gillar med hamburgare. Att få bestämma själv hur köttet ska kryddas, stekas, vad man vill servera till och hur det ska serveras - då blir det rolig matlagning!

Den här gången kryddade jag hamburgarna i pannan, en annan gång blandar jag kryddorna i färssmeten. Ena gången stansar jag ut runda fina hamburgare, en annan gång gör jag dem lite knubbigare. För första gången har jag gjort egna frittar till burgarna och det är inte sista gången. Det blev hur gott som helst och var inte alls svårt. Jag var beredd på att det skulle vara lite läskigt, jag har stor respekt för het olja, men det flöt på bra och inte en droppe skvätte ur pannan. Färdiga hamburgerbröd har jag slutat köpa. Hellre färsk formfranska eller något annat bröd, stekt eller som det är. Tillbehören väljer du själv. Det här blev våra fredagsburgare. Den här gången... Hamburgare är fest!

400 g nötfärs
Smör att steka i
Salt, svartpeppar, chilipulver och chili explosion
Formfranska, durum

Förslag på tillbehör
Strimlad isbergssallad
Tomatskivor
Skivad rödlök
Skivad och stekt gul lök
Knaperstekt bacon
Ketchup
Senap
Majonnäs
Saltgurka
Edamerost

Friterad potatis, 2-4 portioner
2 kokta bakpotatisar
Neutral olja, t.ex. raps
Chili explosion

Förbered alla tillbehör och forma färsen till hamburgare - som du vill ha dem. Fritera sedan potatisen och håll den varm i ugnen medan köttet steks, ungefär 150 grader räcker. Jag behöll skalet på potatisen, det blir extra gott och knaprigt. Skär potatisen i tjocka stavar. Värm upp oljan i en panna med höga kanter, ett par cm upp, oljan behöver inte täcka potatisen hela vägen upp. Lägg i ungefär 4-7 potatisstavar åt gången. Det får inte vara för mycket i pannan så att temperaturen på oljan går ner. När du lägger i potatisen ska det fräsa och bubbla. Var beredd med en tång och vänd potatisen regelbundet, flera varv tills den har fått fin färg och är krispig. Lägg i en sil eller liknande vartefter så att oljan rinner av. När all potatis är friterad, lägg på ugnsfast fat och ställ in i ugnen på varmhållning.

Hetta upp smör i en pannan och genomstek hamburgarna till fin färg. Krydda med salt, svartpeppar, chilipulver och chili explosion (förslagsvis). Om du vill ha ost på din burgare, lägg en tjock skiva edamer ovanpå köttet medan det är kvar i pannan, bara någon minut på slutet så att osten smälter.

Ställ fram kött, bröd, potatis och alla tillbehör och bjud matgästerna att hugga in och komponera sin alldeles egna hamburgare!

Gör dina egna frittar! Tjocka och rejäla stavar är gott och matigt men variera även formen på potatisen.

När jag vill ha ganska tunna och runda burgare plattar jag till färsen på ett skärbräde och tar sedan en skål och trycker igenom.

Eftersom just de här burgarna är ganska tunna så går de fort att steka. Krydda färsen innan eller medan du steker.


Ostburgare för mig! Edamer passar bra att lägga på burgaren.

Gott att lägga på burgaren: rå rödlök, stekt gul lök, tomater och krispig isbergssallad

Vanlig formfranska blir jättebra som hamburgerbröd, det finns ju lyxvariant även här :) Ibland steker jag bröden i lite smör eller rostar dem, men den här gången tog jag dem som de är direkt från påsen. Brödet är tunt och mjukt så var beredd på att burgaren pressas ihop när du börjar äta och det kan bli lite kladdigt. Kniv och gaffel kan vara en bra idé.

Montering av min burgare! Nu fattas bara lite bacon, toppbrödet och de goda potatisfrittarna!

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..... Och mätt blir man. Garanterat!

Varianter på hamburgare

Hamburgersmet till fyra stora burgare
700 g nötfärs
1 msk dijonsenap
1 msk HP-sås
Salt och svartpeppar

Hamburgerdressing med lite sting
1 stor saltgurka, finhackad
4 syltlökar, finhackade
4 msk majonnäs
1/2 msk dijonsenap
1/2 msk Heinz chilisås
Några droppar worchestershiresås
Salt och svartpeppar

Blanda och smaka av med salt och peppar!


  

2 kommentarer:

  1. Vilka lyxburgare! Hemmagjorda hamburgare är verkligen det godaste som finns

    SvaraRadera