söndag 20 november 2011

Inne och ute


Den här helgen blev det både inne och ute och jag var lika glad för båda miljöerna. Lördagen blev en total överraskning med ljummen luft och SOL! Det kändes nästan som vår i stället för mitten av november. Dagens väder är mer som man känner igen det den här tiden på året men vi har varit ute nästan hela dagen ändå. Nu har vi ny dörr i sovstugan. "Lekstugedörren" med en höjd på 1,52 är ett minne blott och nu kan vi gå vidare med att inreda så att det går att sova därinne i stället för att bryta ryggen av sig i bäddsoffan. Det behövs "bara" nytt golv, lite el och en ny säng :-)

Jag har inte lagat mat på hela helgen! Det kan vara skönt det också hur mycket jag än tycker om att pula i köket. I fredags bjöd brorsan och T på hemmagjorda hamburgare (hemburgare då kanske?) och idag blev det söndagsmiddag hos mamma och pappa. Mamma hade gjort helstekt kotlettrad i gryta med mjölig potatis och fantastiskt god sås. Gelé, brysselkål, morötter, lök och äppelmos stod också på bordet. Det smakade ljuvligt efter nästan en hel dag utomhus. Tack för maten, mamma! Lördagsmaten blev snabbmat från BK och rester av lasagne. Sexigt va?

Kvällarna blir mörka snabbt och vi har myst med tända ljus i friggan, becksvart utanför. Sol på lördagen som sagt men idag var det grått och fuktigt som gällde. På med varma sockor och mössa bara så gick det bra att köra på utomhus ändå. Och så en bygglampa i stället för solsken :-)

Det är ändå lite vackert tycker jag. Med det grå och suddiga, svarta silhuetter från kala träd och mustig luft. Allt ligger i betraktarens öga :-)


Vi avslutar helgen med film och soffmys för vanlighetens skull.  På soffbordet blir det te och knäckemackor bredda med massor av Bregott och lagrad, stark och klafsig prästost. En apelsin på det kan det nog också bli. Enkelt men hur gott som helst.

Efter en så'n här matlagningsfattig helg är jag riktigt sugen på att få röja loss i köket igen. Ska bara fundera ut vad jag ska hitta på för nå't att bjuda älsklingen på, min bästa och mest frekventa kritiker.

Välkommen att följa med mig in i köket så får vi se vad det blir för mat!


5 kommentarer:

  1. Tack för helg-rapporten ! Ert söndagsmys låter inte så dumt. Själv körde jag en lite krångligare variant- citronpaj med hallon och vispgrädde.

    Fin kväll på dig.

    SvaraRadera
  2. Din krångligare variant låter godare måste jag erkänna! Det här blev en riktigt lat helg för mig på den ätbara fronten, så varför inte avsluta på samma sätt :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken utsikt ni har, härliga vackra senhöstbilder. Den här veckan ser jag fram emot! Skön söndagskväll, det som är kvar av den.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Matskafferiet, mysigt men som sagt väldigt lite matlagning.. Hade tänkt göra fattiga riddare till frukost en av dagarna i helgen, inspirerad av just Matskafferiet! Har gjort en variant där man äter keso päron/äpple/vanilj till men tror du den sorten fanns att tillgå i butikerna närmast landet? Icke...

    SvaraRadera