fredag 18 november 2011

Varm vit choklad med nougatriv - sweeeeeet!


Månadens sötsak hos Söta saker i november är VINTER. När jag tänker på vinter tänker jag vitt. Jag tänker varma drycker och mycket mys under filtar. Varm choklad är värmande, sött och gott men normalt inte särskilt vitt. Men då kan man göra varm VIT choklad! Tänk dig att skeda i sig den här skapelsen framför brasan tillsammans med nå'n trevlig mänska. Nu är det säkert många av oss som inte har tillgång till en öppen spis och brasa men visst låter det bra :-) Man får ha lite fantasi...

Det handlar helt enkelt om vit chokladmousse som toppas med varm skummad mjölk och riven nougat. Med en sked blandar man om det hela och det smakar sött och gott. Som om det inte vore sött nog åt/drack vi chokladen med knapriga hasselnötsbräck med havssalt. Lite över gränsen för mig som faktiskt inte är något sockerfreak. Chokladen med riven nougat räckte fint. Bräcket sparar jag däremot och äter till glass!

Till fyra portioner
200 g vit choklad, finhackad
1 äggula, lätt vispad (rumstempererad)
3 dl vispgrädde, fluffigt vispad - inte för hårt
4 dl varm skummad mjölk
4 msk riven nougat (ungefär)

Smält chokladen över vattenbad, ställ åt sidan och låt svalna helt och hållet. Blanda ner äggulan i den smälta chokladen, lite i taget under omrörning. Blanda sedan ner chokladsmeten noga i grädden. Häll upp i fyra koppar tillräckligt stora för att få plats med 1 dl mjölk också. Låt stå i kylen i minst två timmar.

Vid servering, häll 1 dl varm skummad mjölk i varje kopp. Strö över riven nougat. Ta en sked och rör om i koppen till den konsistens du önskar på chokladen. Ät med sked eller drick. Och njut!

Vitt, vitt, vitt. Saltet till hasselnötsbräcket, vit choklad, vitt socker och ägg (som ju är vita med skalet på..). Bra till temat vinter som i alla får mig att tänka vitt.

Ett tips när du ska riva nougaten, låt chokladen vänta i kylen tills det är dags att riva över i koppen. Det är svårt att få till fina "korvar" om den är för mjuk och varm. Och den smälter fort...

Dagen till ära (jag och Mannen firade årsdagen för vårt första möte på krogen för 17 (!) år sedan) gjorde jag det här till dessert i nya fina koppar från Indiska. Visst har jag nämnt att jag gillar grått :-)

Ät med eller utan hasselnötsbräck med havssalt:




Detta är alltså mitt bidrag till:
Söta saker



7 kommentarer:

  1. Och sött. Riktigt sött :-)

    Tack för tips på egna pitabröd och egen kebabsås!

    SvaraRadera
  2. Tänkte just fråga var kopparna kom ifrån. Snygga! Varm choklad är ju både gott o mysigt. Måste prova vit! Jag drack Valrhona på Liseberg idag. Smak av kanel o vaniljstång med cognacsgrädde på toppen. MUMS!!

    SvaraRadera
  3. Mmmmm! Du gör ju alltid så goda saker! :)

    SvaraRadera
  4. Sofie, Indiska har MASSOR av fina koppar. Stora som små, och inte kostar de hål i plånboken heller. Oj, vad gott det låter det du fick dricka på Liseberg. Är det öppet där i november, alltså? Förlåt, noll koll...

    Tack, Frida Karolina :-)

    SvaraRadera
  5. Det där ser ut som den godaste koppen varm choklad någonsin. :)

    SvaraRadera
  6. Går även under namnet sötchock :-)

    SvaraRadera