måndag 15 oktober 2012

Saftig ugnsbakad kycklingfilé med ost- och skinktäcke


Kyckling tycker jag om! Gärna i ugn med något gott täcke över sig. Det här är en variant på en favorit bland just den typen av kycklingrätter. Det jag har lagt till utöver min vanliga variant är purjolök och vispgrädde i blandningen som läggs över kycklingfiléerna innan ugnen gör sitt. Och det var tillägg som inte bara fick ett gästspel utan kommer att få fortsätta vara ordinarie i denna rätt!

Du som inte vill äta kyckling kan nog med ganska gott resultat använda quornfiléer i stället. Och om du inte vill ha så mycket kolhydrater så hoppar du naturligtvis över potatisrivet som jag serverar till. Servera mer grönsaker i stället. Broccoli passar jättebra, till exempel!

4 portioner
4 kycklingfiléer
2 dl (lätt) crème fraiche
2 dl vispgrädde
1 msk dijonsenap
150 g riven västerbottenost
1 (ganska stor) purjolök, strimlad
Ca 150 g rökt (smörgås)skinka, finhackad
1 kruka persilja, hackad
Smör
Salt och svartpeppar

Skölj, torka och ansa kycklingfiléerna. Smörj en ugnsform och lägg i filéerna. Blanda crème fraiche, grädde, senap, ost, purjolök, skinka och persilja i en skål. Salta lätt och svartpeppra efter smak. Bred fyllningen över kycklingen och baka i ugnen på ca 225 grader i ca 25 minuter. Ytan ska få fin färg och kycklingen ska bli helt klar. 

Servera med stekt potatisriv (typ potatiskaka) och kokt broccoli. Jag använder fast potatis som jag grovriver och sedan steker i panna med lite smör. Beräkna 2-3 mellanstora potatisar per person. 

Potatisrivet ska vändas regelbundet så att det får färg runt om och saltas. Perfekt syssla medan kycklingen sover en stund under sitt täcke i ugnen. Mot slutet plattar jag till potatisen så att det blir som en kaka och vänder den några gånger med hjälp av ett lock eller en stor tallrik tills den får fin färg på båda sidor och är genomstekt. 




En röra på gång som heter duga! Jag är glad att jag provade att göra med purjo och att lägga till grädde. Ännu godare blev det. Och ännu krämigare!



Röran ovanpå kycklingen får jättefin färg efter lite under en halvtimme i ugnen.



Dags att plocka varsin kycklingfilé, lite av den goda röran och så på med potatisriv och broccoli! Det som eventuellt blir över går utmärkt att flytta över i en matlåda och ätas med ris i stället för potatis.



Kycklingen blir verkligen saftig och perfekt tillagad. Att laga kyckling i ugn föredrar jag alla gånger framför att steka den. Det beror till stor del på att jag är ganska dålig på att steka just kycklingfiléer. Ofta blir de för torra, även om jag bara bryner dem först och sedan låter de bli färdiga i ugnen. Ja, ja. Även solen har fläckar :-)

TACK till alla som har offrat lite av sin tid och tyckt till för att hjälpa mig med den fråga jag har haft om bloggens namn - att byta eller inte. Gissa om jag har blivit stärkt i min magkänsla att behålla namnet som det är :-) Känns jätteskönt att vi är överens så nu kör jag på i samma stil. Måste dock uppdatera "Om-sidan". Den stämmer ju inte längre!

Tack för att du läser - vi ses igen i TVÅ SMÅ KÖK - och inget annat!


27 kommentarer:

  1. Bra att du behåller namnet, och inte bara för att "vi" tycker det, utan för att du vill det själv!

    Ska det ätas kyckling, vill jag liksom dig ha den stekt i ugn, med sås eller röra. Gillar kombon purjo och skinka, salt å gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill det verkligen själv men det är skönt att få bekräftat att jag "har rätt" :-)

      Japp, kyckling i ugn. Helstekt eller med en massa gocka. Blandningen passar kycklingen perfekt. Den behöver ju en hel del hjälp den smaktama pippin.

      Radera
  2. Mums den där kycklingen gillar jag. Min syster brukar göra en variant som jag så klart snott av henne. Toppad med kantareller brukar den va när hon lagar den till mig, kan rekommenderas gott, gott!
    Min blogg är helt upp och ned just nu. Har inte kommit in alls under ett dygn och nu är det fortfarande en massa som inte fungerar som det ska. Mitt webhotell som spökar men jag hoppas de/jag ska få ordning på det snart. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är toppen! Med kantareller låter suveränt. Man kan säkert (nästan) blanda ner vad som helst i den där toppingen. Bara det är ost och grädde i :-)

      Aha, då förstår jag varför det strular hos dig. Har hört flera som har haft problem med sina webbhotell. Lycka till - hoppas det löser sig fort!

      Kram

      Radera
  3. Bra val där!
    Hur god såg inte den där kycklingen ut på en skala?! Men jag tror att jag tar dig på orden och byter ut riset miot potatis ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ 8 i alla fall på en skala av tio! Så bra att man kan äta vad man vill till - potejto, potato eller ris :-)

      Radera
  4. Svar
    1. Kunde inte ha sagt det bättre själv :-)

      Radera
  5. Jag tycker oxå kyckling i ugn blir godare och saftigare. Vilken härlig rätt. Du gjorde rätt att behålla namnet på din blogg, jag valde dock att byta namn på min..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att kunna variera den här favoriten lite också... Tack!

      Jag måste säga att när jag såg ditt nya namn så kändes det helt rätt. Det låter och känns väldigt bra "i munnen" om jag säger så. För mig är det ett namn som representerar typ allt du hittar på i ditt kök. Jättebra namn, tycker jag!

      Radera
  6. Mm vad gott!!
    Ha en fin dag:)
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  7. Jag är som du, stekt kyckling blir alltid torr när jag gör den... Ugnsstekt blir däremot oftast (nästan alltid, hehe) saftig och god. Under en sånt här täcke kan den väl inte bli annat än saftig och god! Ser jättegott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gör vi för fel?! Mycket lättare att lyckas med kyckling i ugn, antingen med täcke eller helstekt pippi.

      Tack!

      Radera
  8. Jag älskar "Kardinalens kyckling", ett urgammalt recept från Mästerkocken jag samlade som ung... det här låter lika bra eller bättre - det vet jag ju inte förrän jag testat det ;-) Men det kommer jag att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det namnet och receptet känner jag inte igen. Mat och recept är ju lite grand som med musik, de flesta verser och refränger har redan komponerats men det går nästan alltid att lägga till ett riff, en tonhöjning eller något annat så att det blir lite annorlunda :-)

      Så roligt att du vill testa!

      Radera
  9. Vi har också en variant på denna, det måste ju betyda att det är en väldigt god rätt när vi är flera som gör den på lite olika sätt:) Vandringsrecept och så vidare...
    Kyckling i ugn- absolut - det blir ju så mycket godare och får vi välja och har tid så står det gärna en hel variant på låga grader under lång tid, mums!

    Du kan verkligen konsten att få helt vanlig mat att se så god ut, även när den inte är tillagad. Så inspirerande!

    Kramar till de två små köken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Måste kolla hos er vad ni har hittat på med kyckling förut. Ni som har bjudit på recept så länge måste ha massor av gott i gömmorna, inte bara kyckling. Absolut långlagad kyckling, riktigt långlagad om man kör den där rimmade som blev en hit på många håll. Tack för den!

      Men tack vad snälla ni är... Det är så himla kul att vara igång "på riktigt" igen.

      Kramar hårt tillbaka

      Radera
  10. Detta låter absolut som en recept i min smak. Älskar gottiga röror att täcka kyckling med, mums!

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krämiga och gottiga röror går alltid hem hos mig också :-)

      Kram

      Radera
    2. Hos mig också ,blandade allt med grädde stoppad i ett kyckling bröst ..verkligen gott .

      Radera
  11. Älskar dina foton det vet du! Spelar ingen roll om du gör vegetariskt eller kötträtter, allt ser marvellous yummie ut! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla du :-) Det är så kul att få fota mat ordentligt igen och att ha så mycket mer space att röra sig på med kameran.

      Natt natt!

      Radera
  12. Caroline G.18 oktober, 2012

    Hej!
    Detta låter ju hur gott som helst! :)
    Blir nog så att det lagas till lördags middagen.
    Det jag undrar över är dijonsenapen. Jag använder aldrig det i matlagning och ska jag bara ha en msk så hinner det i burken bli dåligt till nästa gång så jag undrar om man kan använda nåt annat?
    Chilisås, balsamico vinäger? Men samtidigt måste det ju passa med persiljan.
    Har du nåt förslag?
    Tacksam för hjälp :)
    Häls/Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline!

      Det är riktigt gott det här och jag tycker verkligen att du ska prova på lördag. Jag har gjort det här många gånger och det blir lite olika från gång till gång. Har gjort helt utan senap och du kan göra likadant så slipper du köpa den där burken. Lovar att det blir jättegott även utan senapen. Så, då löste vi det problemet :-)

      Lycka till!

      Radera
    2. Caroline G.19 oktober, 2012

      Tack för svaret, då kör jag utan senap :)
      Tack så mycket!

      Radera
    3. Hoppas det blev bra!

      Radera