söndag 4 november 2012

Frisk aperitif - dagen efter...



Inte mycket action i bloggen den här veckan... Har varit sänkt av förkylning och har satsat de krafter jag haft på vår kombinerade inflyttnings- och födelsedagsmiddag igår. Krafter väl spenderade, helt klart. Mamma, pappa, bror och svåger var här och gav oss en jättetrevlig kväll så tack för det! 

Vi inledde kvällen med en superfräsch mousserande mynta- och citrondrink. Väldigt enkel att göra är den också.

6 glas
1 dl pressad citronsaft från två citroner
3/4 dl strösocker
Färska myntablad
75 cl mousserande vin

Koka upp citronsaften i en kastrull. Blanda ner sockret. Rör om tills sockret har smält. Ställ att kallna. Perfekt att ha förberett alltså till precis innan servering. Fördela citronsockerlagen i sex glas. Lägg i några färska myntablad i varje glas. Fyll på med det mousserande vinet.

Inte helt politiskt korrekt kanske att bjuda på en drink så här på söndagseftermiddagen men receptet kan vara bra att spara undan till en annan dag ju! Drinken blir härligt sweet & sour och piggar verkligen upp i novembermörkret. Vi sippade på den medan vi tuggade i oss min variant av förrätt;  småplock med marinerade oliver, marinerade vitlöksklyftor, insalata caprese, ost, vindruvor, päron, gula cocktailtomater, olika sorters italiensk skinka och svensk cognacsmedwurst. Jag föredrar den typen av "förrätt" som är lite mer casual och alla kan välja precis det man själv vill. 

Idag tillbringar vi en skön söndag mestadels i soffan, välförtjänt efter gårdagens middag och trevligheter. Jag har ett jättegott och extra lyxigt mos att bjuda på som vi åt till gudagod porterstek, ännu godare sås och så Mannens pärondessert med kolasås och päronsorbet. Men mer om det sen!
Lite bloggläseri, planering av veckans middagar och Allt för Sverige på TV:n ikväll står på schemat.

Önskar dig en riktigt skön söndag!



19 kommentarer:

  1. Sweet and sour låter bra! Ser gott ut också! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar syrliga drinkar, t.ex. Tom Collins. Så den här satt fint och myntan var pricken över i. Detsamma, fast måndag dårå :-)

      Radera
  2. Äsch, skit i politiken! Den som spar han har (finfina drinkrecept i detta läget).

    Så trist med förkylningen, det kan verkligen ta kål på både inspiration och humör. Skönt ändå att ni fick till en så trevlig kväll tillsammans. Förrätterna är perfekta att servera som du gjort, alltid mysigt att sitta och plocka maten och umgås under tiden.

    Låter som en skön söndagssyssla, ser ungefär likadant ut i vårt kök:)

    Ha en fortsatt skön kväll och en riktigt bra vecka utan baskelusker,
    krya på dej-kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gör jag det. Skål :-)

      Stackars Mannen fick dra ett ganska stort lass för att få ihop till lördagens begivenhet men jag är mycket bättre nu. Plockmat till förrätt är verkligen toppen på alla sätt.

      Hoppas ni fick en skön söndag!

      Kramar och tack till er!

      Radera
  3. Vilket gott drinktips. Ajaj, tråkigt att vara krasslig... själva är vi inte heller helt hundra hos oss... vi har också mest tagit det lugnt i helgen :)

    Allt för Sverige har jag sett reklam på, får inte missas!

    Krya på dig härliga Lotta och önskar dig en riktigt fin Söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt fräscht och uppiggande, men man måste gilla syrligt :-) Nej, det är mycket skräp som far omkring och smittar oss med baciller den här tiden på året. Men det är bättre nu, hoppas ni också repar er.

      Visst är det bra, Allt för Sverige. Jag både skrattar och gråter när jag tittar på det. Igår var det nästan läge för skämskudde när de skulle hälsa på grannarna med kanelbullar :-)

      Tack snälla du och kram tillbaka!

      Radera
  4. Krya på dig och hoppas nästa vecka börjar piggare! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanx! Känns bättre idag men att jag är pigg skulle vara att överdriva :-) Men det kommer.

      Radera
  5. Att NI hade inflyttningsfest är ju klart, men vem hade födelsedag? Ska man säga "gratinerar o hadenäran"?

    Överlåt till politikerna att avgöra var som är politiskt rätt - citroner och myntablad (ihop med lite annat) kan ju inte vara fel, särskilt inte när man är förkyld och krasslig ;-) Gute Besserung!

    Din förrätt skulle jag kalla "Entree à la Europe" för där finns det verkligen med ett par länder vad jag kan utläsa, fattas kanske norsk lax, men annars ;-)

    Porterstek och mycket sås hade vi här för ett tag sedan, jag VET hur gott det är, men samtidigt är jag nyfiken på hur du gjorde den nu!

    Önskar en bra, friskare start på veckan som kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi firade min födelsedag lite i förskott, jag fyller år den 5 november. Så tack för grattis :-)

      Tack, jag mår mycket bättre nu. Om det var drinken eller något annat förtäljer icke historien...

      Europeisk förrätt är en bra beskrivning - det lär jag fortsätta med. Så himla bra på alla sätt. Lite lax för de som gillar det passar naturligtvis också fint in.

      Portersteken gjorde jag precis som jag brukar enligt tidigare inlägg. Kanske att jag lät såsen koka ner lite mer bara, för ännu mer smak och rätt konsistens. Och så kokade jag köttet på fredagskvällen och lät det ligga kvar i gryta och spad över natten i kylen - i stället för att göra det samma dag. Sen återstod bara att skiva köttet, sila av och reda såsen. Så gör jag nästa gång också!

      Tack - nu är jag på G igen :-)

      Radera
  6. Syyyyyyyyyra! Du fick mig nästan att blanda en drink nu :)
    Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, du är ju acidoholic :-) Smaka denna och du ångrar dig icke!

      Radera
  7. You know me... Amy time is drinktime ;-) Hellre drinkar med frisk smak än för söta, så detta passar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, exakt! Jag skulle egentligen göra en drink med blodapelsin men det fanns inga enligt Mannen att köpa i butikerna så vi fick snabbt tänka om. Absolut hellre surt än sött - i alla fall när det gäller drinkar :-)

      Radera
  8. Hej:-)! Vad gott detta låter!!! Jag undrar , vilket vin använde du dig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag är jättedålig på vin och det var Mannen som köpte och blandade till. Ska kolla om jag har flaskan kvar. Men jag tror att han bara tog en flaska till mellanpris som inte var beskrivet som sött utan friskt, enligt den där lappen som brukar sitta på hyllan. Men som sagt, jag ska kolla om flaskan är kvar eller om den åkte ut med röjningen i söndags...

      Radera
    2. Hej igen!

      Den tomma flaskan har ännu inte förpassats till återvinningen så på den läser jag att det är ett australiskt vin från Jacob's Creek som jag använt: Chardonnay Pinot Noir, Brut Cuvée!

      Radera
  9. Här har också förkylningar och annat trist resulterat i sjukdagar och vabbande. Antar att det hör till på hösten när man har barn på dagis. Men nu är vi uppe ur sjukträsket och livsgnistan är på topp. Skönt att du också har kryat på dig och gjort comeback på bloggen. Med bravur dessutom :) Drinken ser prima ut och jag anar att den smakar så också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att ni också har kravlat er upp igen :-) Drinken är både god, uppfriskande och enkel att göra. Kanske lite somrig men jag kände att jag behövde det :-) Tack...

      Radera