tisdag 14 maj 2013

Fläskkotletter caprese - med tomat, mozzarella och basilika


Men hej! Har det gått en vecka sen jag senast gjorde ett inlägg?! Vart tog tiden vägen? Tja, en del av den spenderades under långhelgen på landet och sedan har det varit jobb och annat trevligt. Ja, jag trivs faktiskt med mitt jobb :-)

Hög tid att dela med mig av ett enkelt och gott vardagsrecept med fläskkotlett och pasta. Eftersom det inte blir någon sås i denna maträtt så har jag "saftat" till pastan på ett enkelt sätt så att den blir extra smakfull genom att blanda den med buljongsky och tomatpuré. Kotletterna steks nätt och jämnt färdiga innan de ställs in i ugnen med mozzarella och tomat. Med lite basilika så har vi ju fläskkotletter caprese vetja! Jag hade lite annan ost i kylen också så det fick bli några skivor av den också..

Fläskkotletter caprese - 4 stycken
4 benfria fläskkotletter med fettranden kvar
Smör
Salt och svartpeppar
4 tjocka tomatskivor
1 boll mozzarella i skivor, 2 per fläskkotlett
Ca 12 färska basilikablad
8 skivor cheddarost eller annan smakrik ost, t.ex. lagrad prästost

Hetta upp en stekpanna och stek kotletterna i smör på hög värme tills de får färg. Salta och svartpeppra. Lägg sedan kotletterna på ett ugnssäkert fat. Lägg på basilikablad och toppa med tomat och ost. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter, tills osten har smält och köttet är genomstekt. Ta ut och garnera med färska basilikablad.

Buljongsky till fyra portioner pasta
2 dl grönsaksbuljong
2 msk tomatpuré
(Hackad persilja)
(1 krossad vitlöksklyfta)

Vispa ihop varm buljong med tomatpuré. När köttet är stekt och taget ur pannan, häll i buljong- och tomatpuréblandningen. Vispa ihop med stekskyn. Ställ åt sidan. Hetta upp när pastan är kokt och avrunnen. Blanda då ner den kokta pastan i buljongskyn. Servera till köttet. Hackad persilja och vitlök ger ännu mer smak - gör som du vill!



En bild som säger "Caprese"!



Några basilikablad innan tomat och ost läggs på...



Jag lade på några skivor cheddarost också. Det kan ju aldrig skada...



Gratinerat och klart - bara att fixa pastan!



Den kokta pastan blandas helt enkelt med buljong och tomatpuré som har vispats ihop med stekskyn.



Fläskkotletten blir saftig och god med täcket av tomat och ost. Stek inte köttet för länge innan ugnen bara...


Väl värt att vänta på, hoppas jag. Mer från skafferiet finns att dela med mig av, bland annat från matlagandet på landet under helgen. Men först måste jag hinna läsa ikapp och se vad mina favoritbloggare har haft för sig i sina kök!

Ses snart!


 

22 kommentarer:

  1. Allt du lagar ser så gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Gottit! Vi brukar jag samma variant fast med fisk. Vad blir inte gott med basilika, tomat och ett tjockt lager mozzarella lixom?! Passar perfekt att toppa saker och lägga i foliepaket på grillen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klart man kan göra samma med firre! Exakt lixom, det räcker till och med "bara" med tomat, basilika och mozzarella :-)

      Radera
  3. Åh, det låter fantastiskt gott! jag är galen i mozzarella :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man (tyvärr för sällan) får tag på riktigt krämig italiensk mozzarella så är man, läs jag, i himmelriket!

      Radera
  4. En hederlig kotlett som piffas till på detta grymma sätt! Rusar till affären och köpet kotletter!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på att det var alldeles för länge sedan vi åt flärrekorrar och det här var ju ett lätt sätt att piffa upp dem på!

      Radera
  5. Vad gott att piffa upp en vanlig kotlett på det sättet! Mums! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt och gott - det gillas :-)

      Tack detsamma!

      Radera
  6. Så gott! Jag gör en liknande variant fast med kassler som är supergod verkligen! Det kan inte gå fel med Caprese oavsett vilket utförande det kommer i!! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, kassler förstås. Måste ju funka minst lika bra. Tack för tipset :-)

      Radera
  7. Äntligen lite nya Lottarecept :) Skönt att du haft en bra "bloggledighet"!

    Jag brukar precis som Jess ovan göra en liknande variant med kassler. Men det är ju i princip detsamma som kotlett, egentligen ;) Så det borde ju funka med det också :D Kul i vilket fall att piffa upp kotletterna lite! Du vet att jag gillar god vardagsmat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, tack :-) Tiden bara flög iväg, reflekterade egentligen inte över bloggledigt men så blev det ju. Kul att vara igång igen i vilket fall!

      Jag måste nog bestämt prova med kassler nästa gång och då verkligen ösa över tomater, mozzarella och basilika!

      Radera
  8. Hej hopp, här var du igen, alltid lika trevligt! Fast visst är det skönt att ta en paus också, det behövs minsann. Vi har själv inte varit så flitiga med att hälsa på i alla andras kök, tiden har liksom inte räckt till, men så får det vara ibland.

    Men i alla fall, receptet var väl värt väntan, precis som du skriver. Mozzarella har vi som stapelvara, funkar alldeles utmärk att frysa har vi fått lära oss. Och vem kan tacka nej till två ostar? Inte vi i alla fall:)
    Safta på pasta ska vi absolut ta och prova på, känns som något vi skulle gilla.

    Ha det så göttigt,
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hopp och tack! Det blev en oplanerad paus, tiden bara gick. Men då var den säkert behövlig av någon anledning. Tror att det så här på våren är mer att göra och framför allt vill i alla fall jag vara utomhus mer.

      Två ostar eller fler, gärna :-) Ska absolut testa ert senaste med ostklumpar i tomatsås. De hade ett finare namn men jag kommer inte ihåg det nu...

      Detsamma till er och kramar tillbaks!

      Radera
  9. Oooh, coolt! Ska prova med quorn, såklart. Hoppas allt är bra med dig annars, Lottan! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är klart! Kotletter, kassler, fisk och quorn såklart :-)

      Det är bra med mig, tack!

      Kram till dig!

      Radera
  10. Herre jösses vad gott det ser ut! Fast mina kotletter blir torra 9 ggr av 10 så jag brukar inte göra det längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men det är det som suger med fläskkotletter, det är verkligen lätt att de blir för torra. På krogen där man kan få riktigt tjocka och fina kotletter är det aldrig något problem men de jag hittar i vanliga matbutiker måste man verkligen vara försiktig med. Jag föredrar att bräsera dem faktiskt, länge i någon god sås eller buljong. Som med lövbiff, antingen snabbt och precis klart, eller läääänge :-)

      Snart måste vi ses igen förresten! Du håller väl ögonen öppna efter något skoj på stan?

      Radera
  11. Hej, jag vet inte hur jag ramlade över det här receptet, men gissa vad jag gjorde till middag idag.

    Supergott med rena och tydliga smaker, buljongblandningen till pastan lyfte den verkligen!

    Dessutom var det enkelt och skapade inte alltför mycket disk.

    Tack för att du delade med dig, jag är glad att jag hittade hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade hit, Sandra - hur det än gick till :-) Jag håller med, lättlagat och gott. Just att piffa till pastan med buljong och tomat gillar jag, och gör inte bara till de här fläskkotletterna.

      Varmt välkommen tillbaka!

      Radera