måndag 6 maj 2013

Tomat- och whiskymarinerad grillad fläskkotlett med överlägset potatistillbehör, grillad tomat och grilloumi


Har du en slatt tacosås över? Använd den till en marinad! Och har du en skvätt rökig whisky som står och skvalpar kan du använda den i samma marinad. De här fläskkotletterna som jag lät marinera över dagen, ca 6 timmar är bland de godaste jag har ätit. Så saftiga och fulla av smaker  - sött, rökigt, lite hett och lite syrligt. Om du inte har någon tacosås kan du använda chilisås av ketchuptyp istället och smaken av den rökiga whiskyn kan ersättas med några droppar liquid smoke eller BBQ-sås. Det är inte så petnoga när det gäller marinader och sån't gillar jag!

Fläskkotletterna fick sällskap av ett mycket elegant potatistillbehör. Påmind av Moma's Kitchen om denna delikatess med många år på nacken så gjorde jag ett potatismos av bakad potatis, där inkråmet efter bakning mosas ihop med smör, grädde och salt innan man fyller de urgröpta potatishalvorna, toppar med ost och sedan gratinerar hela härligheten. Receptet har jag sparat från ett gammalt nummer av Allt om Mat. Urklippet är något gulnat idag men fullt användbart :-)

Börja med att marinera köttet. Sedan kan du förbereda potatisen, gör det gärna långt i förväg så att det bara är gratineringen som återstår när resten av maten ska grillas så är det lätt att tajma allt. Jag serverade de grillade fläskkotletterna med potatisen, grillade tomatskivor och grilloumi men du kan självklart fixa till andra tillbehör.

Marinaden kan säkerligen användas till fläskfilé också.

Tomat- och whiskymarinerade fläskkotletter, 4 portioner
4 stora fläskkotletter
1/4 dl olivolja
1/4 dl tacosås (eller chilisås av ketchuptyp)
1/2 dl tomatpuré
1 msk flytande honung
1 msk balsamvinäger
1/2 msk dijonsenap
2 msk rökig whisky (eller motsvarande smak från liquid smoke eller rökig BBQ-sås)
Salt och svartpeppar

Skölj och torka av köttet. Snitta fettranden. Blanda allt till marinaden och lägg köttet däri. Marinera minst 1-2 timmar, gärna längre, helst 6-8 timmar i kylen. Ta fram en stund innan det är dags att grilla så att köttet inte är kylskåpskallt. Ta upp köttet ur marinaden. Skaka av det mesta av marinaden. Salta och svartpeppra. Grilla köttet ca 3 minuter per sida beroende på hur tjocka kotletterna är. 

Gratinerade potatishalvor fyllda med bakpotatismos, 2 portioner (fyra halvor)
2 bakpotatisar
1 dl (vispgrädde)
2-3 msk smör
Salt
3/4 dl riven (västerbotten)ost

Picka potatisarna och baka sedan direkt på ugnsgallret i 200 grader ugn ungefär en timme. Börja med en halvtimme, vänd sedan potatisarna. Kör ungefär tjugo minuter till och känn efter med sticka tills potatisen är mjuk. Ta ut potatisen och låt den svalna en stund, ca 20 minuter räcker. Dela potatisarna i halvor. Gröp ur inkråmet från potatisskalen men spara lite runt om så att halvorna behåller en stadig form. Mosa potatisen med grädde och smör i en skål. Smaka av med salt. Fördela moset i potatisskalen och strö över lite riven ost, gärna västerbotten. Gratinera i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter tills du har fått fin färg på potatisarna.

Servera de grillade fläskkotletterna med potatisen, grilloumi och tjocka grillade tomatskivor (eller tomathalvor).



Mycket gott i denna marinad! Lite sötma från honung...


Lite whisky i marinaden - ja, varför inte?



Satsa på att inte vända köttet flera gånger - låt det ligga ett tag på varje sida så att det får fin färg.



Första gången jag grillade grilloumi. Mycket bekvämt att kunna grilla en hel bit och sedan skiva den.


Liiiite bränt tycker jag allt att det ska vara :-)
Snitta fettranden så att köttet inte kupar sig på grillen.



Potatishalvorna skrapades ur tills det gick hål i skalet - INGET fick förspillas!



Grilloumin grillades hel och skivades i mindre bitar. Osten blir saftigare än när man grillar tunna skivor.
Ost och tomat = bästisar!



Mycket nöjd med denna tallrik! Fast jag åt en potatishalva till. En bakpotatis per person går åt. Garanterat!


Nu är det verkligen på gång i naturen. Första myggen och fästingarna har gjort entré. Mer flugor och andra kryp i omlopp. Ormarna kryper fram ur stenmurarna och solar sig. Fåglarna skriker om möjligt ännu högre och katterna har hur mycket energi som helst. När de lägger sig för att sova en stund så är det mest för att de inte har något val - de stupar liksom av utmattning :-)

Hoppas du har haft en fin helg med sol och värme - och att det fortsätter även denna vecka med mer ledighet. Det finns inte mycket att klaga på nu...


24 kommentarer:

  1. Tack, för att ni påminner om det gamla AoM-receptet. Det är ju verkligen toppengott!
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott! Jag tycker det är jättekul att ha kvar gamla recept från mattidningar. Bland annat att se hur trender kommer och går!

      Radera
  2. Jag har inte riktigt förstått storheten med grilloumi- det går ju fint att grilla vanlig halloumi också. Men den där marinaden ser fin ut, för att inte tala om potatisbakelserna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är någon särskild storhet med grilloumi, som sagt första gången jag testade. Det jag tyckte var förtjänsten med grilloumi är att den håller ihop så bra. Vanlig halloumi har en tendens att falla isär, tycker jag. Den här biten höll ihop jättebra och var saftig och god.

      Potatisbakelserna, oj oj oj. Mannen var helsåld. Och jag också :-)

      Radera
  3. Åh, glömmer aldrig back in the days när vi skulle steka grilloumi för första gången och den bara... dog. Smälte ut och blev en pannkaka, typ. Sedan dess fnissar jag alltid lite när jag ser grilloumi. Haha. Men gott är det! Helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du. Det där har man ju gjort. Inte bara en gång dessvärre. Kan det vara skillnad på kvalitet också som gör att vissa flyter ut sådär medan andra håller formen?

      Gnissligt och gott!

      Radera
  4. Mmm...så gott! Receptet på marinaden sparar jag på en gång! :)
    Ha en toppen tisdag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marinaden blev verkligen toppen, jag ska testa till fläskfilé också!

      Tack detsamma!

      Radera
  5. Kul med whisky i marinaden. Synd bara att man inte dricker whisky annars - varken jag eller sambon - så det finns aldrig hemma. Får bli en himla massa mat med whisky för att en hel flaska ska gå åt ;) Så mycket gott på din grilltallrik! Mest sugen blev jag trots allt på grilloumin, det är ju så gott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rör inte whisky, annat än i matlagning då. Men Mannen har hemma ibland som avec till kaffe som många omkring oss gillar. Konstiga människor...

      Mer grilloumi/halloumi lär det bli!

      Radera
  6. Hej Lotta! Idag har jag gjort din oslagbara brysselkålsallad! Otroligt god! Har även länkat till din blogg! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst är den god - tack för påminnelsen för den vill jag ju göra igen :-) Har kollat inne hos dig och har nu ändrat i receptet så att salt är med. Och så lade jag till det som Remsan tipsar om, nämligen att riva ner lite parmesan i dressingen också.

      Stort tack för länkningen och detsamma till dig!

      Radera
  7. Mums så gott! Ska definitivt testa whisky i marinaden framöver, sött + rökigt är ju bästa kombon!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar riktigt bra med whisky, har testat det i lite olika varianter så kör på!

      Radera
  8. Brist på rökig whisky råder det då rakt inte i vårt kök, Håkan dricker det i litersvis... nästan:) Slänger det i en marinad gör vi gärna och tipset med tacosåsslatten ska vi absolut inte glömma bort, det sparas.
    Sådana slattar har annars en tendens att anta en helt annan färg efter ett tag i kylen...

    Dubbelbakade potatisar är ju bara hur gott som helst, gillar ni gorgonzolaost så testa att ha det i, så gott!

    Långledigt nu igen, frun klagar inte:)

    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, nej kunde nästan ana det. Frågan är bara om dropparna är OK att "offra" i en marinad :-) Tacosåsslattar slängs alltför ofta, jättebra att kunna använda till något annat.

      Ska absolut testa att piffa potatisarna med ädelost nästa gång - kan ju verkligen inte bli sämre av det - tack för tipset!

      Ingen som klagar här inte, det kan jag lova :-)

      Kramar!

      Radera
  9. Ojoj Lotta! Nu blir jag hungrig igen. Gillar sådan potatis men bara gjort det ett fåtal ggr hemma. Halloumi bara älskar jag, smaken, konsistensen you name it! Rökiga smaker är något jag fått dille på nu... smoked paprika och chipotle mmmm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är hungrig mest hela tiden känns det som :-) Ska bli intressant att se vad jag tycker om halloumi när sommaren går mot sitt slut :-) Kanske ska jag vara lite försiktig och inte överdosera, hur gott det än är. Rökigt är gott!

      Radera
  10. Marinaden ska testas i helgen! Men jag får smyga med whiskyn. Maken blev bestört över att dessa droppar skulle användas i en marinad.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Ha ha! Ja, det kan bli vissa protester där med whiskyn :-) Lycka till!

      Radera
  11. Ja ja ja! Problemet är att vi aldrig har whisky hemma, men jag har fått löfte om att sno lite hemma hos ett par vänner. Tänkte göra en Jack Daniels glaze som flera har tipsat mig om som jag fortfarande inte testat. Kommer ursprungligen från TGIF. Sprit är gott att spetsa marinader och såser med.
    De där potatisarna var länge sedan vi gjorde. Så goda!
    Ha en skön helg! Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du, ingen whisky hemma? Men det finns ju massor av drinkar som det ska vara whisky i och du är ju drinkdrottningen! Tur att du har generösa vänner att "sno" av då :-)

      Åh, en glaze med nämnda dryck i låter toppengott! Och visst är potatisarna värda att bevara till eftervärlden...

      Hoppas du har haft det toppen!

      Kram!

      Radera
  12. Såg riktigt smaskigt ut!
    Vad tyckte du om grilloumin? Har aldrig testat den utan bara vanlig halloumi. Är det någon skillnad i smaken?

    /Cecilia

    http://ceciliasmat.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Cecilia! Jag gillade formen på grilloumi och inbillade mig kanske men tyckte smaken var saftigare. Grillade den hel och skivade sedan. Men själva smaken är nog ganska identisk...

      Radera