onsdag 5 oktober 2011

Saftig kyckling i långpanna


Jag gillar verkligen mat som lagas i ugnen, och särskilt när hela rätten kan tillagas i en och samma långpanna. Som här, kyckling med en massa goda grönsaker som blir klart på någon timme. Under tiden röjer jag undan efter preppen och hinner dessutom bläddra i en tidning och duka bordet fint. Fast nu är det väldigt sällan jag dukar fint på vardagarna i sta'n. Det blir oftast så att vi tar för oss av maten i köket och lägger upp på varsin tallrik, det är fint nog för oss två här hemma. På landet brukar det bli lite annorlunda med fat och skålar på bordet.

Den som tycker om oliver kan slänga ner det också i långpannan men jag klarar mig utan. Andra grönsaker kan självklart användas, t.ex. paprika, aubergine och rödlök. Kycklingen och grönsakerna ger ifrån sig en härlig sky tillsammans med vitt vin och olivolja som allt ska ösas med under stekningen i ugnen.
Sötpotatis hade jag också i långpannan men det gick inte riktigt hem hos mig så det stryker jag nästa gång. Och så använde jag kycklinglårfilé för första gången (!). Helt knäppt att jag inte gjort det tidigare. Har bara lagat hel kyckling eller använt bröstfiléerna. Jag har haft någon slags hang up som jag inte kan förklara. Det var i alla fall verkligen ett lyft att använda lårfiléerna. Kycklingen blev jättesaftig och god.

Nästa gång tror jag nog att jag marinerar köttet en stund innan det ska ner i pannan, för att få ännu mer smak på det. Och så tror jag att det skulle vara gott att ringla över honung och hetta upp det hela med lite chili också. Tänk honungen och hur den ger både fin färg och smak! Roligt med mat som går att variera och utveckla. Fast det här är gott som det är. Enkelt och rustikt. Se till att ha en rejäl långpanna bara, det är mycket som ska få plats! Jag är jättenöjd med min som jag köpte på IKEA och använde för första gången till just den här rätten.

Kyckling i långpanna till fyra personer
12 kycklinglårfiléer
1 kg små potatisar, skrubbade med skalet kvar
10 skalade steklökar
(2 sötpotatisar i klyftor)
2 morötter i bitar
1 stor squash i grova bitar
2 1/2 dl vitt vin (matlagningsvin går bra)
Ca 1 dl olivolja
Färska timjankvistar
Grovt salt och nymalen svartpeppar
12 körsbärstomater
Färska basilikablad

Olja eller smörj en stor långpanna. Lägg i kyckling, potatis, morötter, squash, lök (och ev sötpotatis). Häll över olja och vitt (matlagnings)vin. Salta och svartpeppra. Sprid ett gäng färska timjankvistar över och ställ sedan in pannan i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter. Vänd runt alltihopa några gånger under tiden och ös med den goda skyn. På med körsbärstomater och basilika - in i ugnen igen ca 10 minuter. (Om du vill ha svarta oliver så är det nu de ska ner i pannan.) Sedan är det faktiskt inget mer att göra än att ta ut ur ugnen och ta för sig.

Det är alltid kul att laga mat till min älskade man som tycker om (nästan) allt jag ställer fram. Men den här gången var det extra roligt eftersom maten uppskattades märkbart mycket. Speciellt den saftiga kycklingen. Så om du inte tror på det här med god mat som vägen till sin partners hjärta, tänk om. För nog tror jag att det är lättare att hitta dit med lite god mat på vägen :-)

Snåla inte med saltet - det är mycket däri som ska få smak - och använd gärna grovt salt, flingsalt.

Inte lika vackert efter stunden  i ugnen men ack så gott!

Där stod jag och duttade i köket med att lägga upp lite snyggt på min tallrik men det blev katastrof så den bilden raderades. Så här blev det på Mannens tallrik när han lade upp och ibland är det bästa rakt på och enkelt - inget duttande. Mat på en tallrik helt enkelt...

Här en annan variant på kyckling i långpanna med chorizo >

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar