måndag 6 juni 2011

"Arbetarlunch" med stekt potatis, frukostkorv och ägg


Arbetarlunch inom fnuttar eftersom det är så relativt och kanske missvisande... För mig är en arbetarlunch en rejäl måltid som ska kompensera för förlorad energi genom hårt och ärligt arbete. Så i det här fallet kan vi även kalla det för Lotta-lunch om än något sent på dagen, sisådär klockan 15.00. Långt senare än vad min Skalmankropp tyckte borde vara rimligt.

Efter diverse fix med Lillstuga och frigga; rensa, städa, sortera, kasta och pula så skrek magen efter energi. Som vanligt blir det lätt så att jag inte har planerat nästa mål mat in in minsta detalj, något som min pappa är duktig på för han liksom jag mår inte bra av för långt mellan intagen. Jag hittade i alla fall överbliven kokt färskpotatis i mammas och pappas kyl. God dotter som jag är frågade jag mamma först om jag fick använda den till min sena lunch. Svar ja. Ägg hade jag köpt själv så det var lugnt. Mamma tipsade om att pappa hade köpt frukostkorv som jag säkert fick ta av. Jag frågade för säkerhets skull och fick svar ja även där. Nu hade jag en rejäl måltid att se fram emot; stekt potatis, frukostkorv och stekta ägg. Visste väl att jag skulle fråga mamma om potatisen - hon tvekade inte utan sa vassego medan pappa grymtade lite grand när han såg vad jag tillagade till korven som han generöst bjöd på. Men ni käkade ju grillade hamburgare se'n!

När jag sitter och lassar i mig av den här typen av mat i rådande läge så finns inga som helst betänkligheter på kalorier hit eller dit. Jag har bränt av tusentals genom det jag gått och donat med hela dagen så i helsike heller att jag skulle komma på tanken att peta i mig yoghurt och müsli eller liknande. Näe. Rejäl mat efter rejäla fysiska insatser. Och gott!

Tror inte att en receptbeskrivning är nödvändig. Du steker helt enkelt potatisen i smör. Kryddar med extra mycket salt med tanke på att det handlar om mesig färskpotatis och gärna andra kryddor som mycket svartpeppar och ja, lite chili explosion :-) Och så sockrar jag potatisen lite grand när jag steker den. Det ger fin och extra god stekyta. Frukostkorven snittas innan den steks länge på svag värme så att skinnet inte spricker sönder helt och hållet. Stek ett par ägg, gärna med gulan bibehållen. Salta och lägg upp på tallrik. Hugg in och njut utan något som helst dåligt samvete! Bästa måltidsdrycken till detta, ISKALL MJÖLK...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar