onsdag 8 juni 2011

Tomatsås med köttfärs, skogschampinjoner, lök och paprika


Jag kallar detta tomatsås eftersom det är mer av krossade tomater än köttfärs i såsen. Hade tänkt ha i crème fraiche också men skippade det. Det blev så gott ändå med rena smaker från tomater, svamp och paprika. Jag valde skogschampinjoner för de smakar lite mer än vanliga. Som krydda endast salt, svartpeppar och vitpeppar. Fast strimlad och knaperstekt bacon som fick puttra med hela tiden var nog det som blev mest avgörande för den mustiga och lite rökiga smaken. Eftersom det är så mycket krossade tomater i som också bidrar stort till smaken är det värt att använda bra kvalitet, t.ex. Mutti. Jag använde grönsaksfonden Fond du Chef i såsen, den som Alexandra Zassi gör reklam för (jag gick på det...). En riktigt bra produkt! Jag använde en sådan där liten plastförpackning. Dagen efter använde vi såsen till ris i stället. För att få variation kryddade jag såsen lite extra med chili explosion och så hade jag i en klick av den där crème fraichen som jag struntade i vid första tillagningen. Den rundade av smaken fint och det blev perfekt till ris. Och ännu en matlåda till Mannen :-)

Ca 8 portioner
2 burkar krossade tomater
2 burkar vatten (burkarna från de krossade tomaterna)
400 g nötfärs eller köttfärs
Ca 15 stora skogschampinjoner
2 gröna paprikor
1 stor gul lök
1 paket bacon
Flytande smör/rapsolja
2 msk tomatpuré
Grönsaksfond
Salt, svartpeppar och vitpeppar

Gör så här:
  1. Skiva champinjonerna och fräs i panna med lite fett tills vätskan dunstat av. Krydda med salt och svartpeppar. Ställ åt sidan.
  2. Strimla paprikorna och fräs snabbt. Ställ åt sidan.
  3. Hacka löken grovt och fräs tills den mjuknar. Ställ åt sidan.
  4. Strimla bacon och fräs knaprigt. Lägg åt sidan att rinna av på lite hushållspapper.
  5. Fräs färsen grynig i en gryta. Salta med salt, svartpeppar och vitpeppar.
  6. Tillsätt tomatpurén och rör om.
  7. Tillsätt bacon, svamp, lök, krossade tomater och två burkar vatten. Låt koka upp.
  8. Låt puttra minst en halvtimme så att såsen tjocknar ordentligt. Ha i paprikan när det är ungefär fem minuter kvar.
  9. Smaka av med salt och peppar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar