tisdag 19 juni 2012

Maräng- och sockerkakstårta med jordgubbar och grädde - även kallad pinocchiotårta


Den här marängtårtan är min svågers specialitet, och så himla god! Jag är inget stort fan av tårtor egentligen men den här är den godaste tårta jag har ätit. Tårtan blir supersaftig med marängsmet ovanpå sockerkakssmeten. Den allra bästa fyllningen och toppingen är i min smak massor av färska skivade jordgubbar ihop med grädden. De tar udden lite grand av allt det söta så att det inte blir för mycket.

Enligt receptet kan man även använda banan, jordgubbar, hallon eller blåbär. Tårtan kräver ungefär 2,5 timme totalt och ger ca 8 bitar. Gör den i långpanna eller rund form. Tårtan är en klassiker som går både under namnen Mammas marängtårta och Pinocchiotårta. Egentligen ska tårtbottnen delas på mitten med fyllning emellan men det går lika bra att göra en större botten med fyllningen ovanpå.

Tårtan ska förvaras i kylskåp tills det är dags att äta, vilket bör göras samma dag som den görs. Den blir inte lika fin annars då grädden i fyllningen gör att marängen smälter och tårtan sjunker ihop. Men att kunna förbereda den tidigare samma dag, t.ex. till midsommar, är ju inte så dumt!

Receptet nedan är enligt originalreceptet med principen två bottnar...

Till sockerkakssmeten:
75 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
4 st äggulor
1,5 dl vetemjöl
2 msk mjölk

Till marängsmet och topping:
4 st äggvitor
2 dl strösocker
Ca 35 g mandelspån

Till fyllningen:
3 dl vispgrädde
Massor av färska jordgubbar

Vispa ihop margarin och socker till en jämn smet med elvisp. Lägg i äggulorna, en i taget och rör smeten porös (ej elvisp). Rör i mjölet och sist mjölken. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Gör rent visparna till elvispen och vispa äggvitorna till fast skum. Blanda i socker och fortsätt vispa marängsmeten några minuter. Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten i långpannan. Strö över mandelspån. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter. Låt sedan kakan kallna helt och hållet innan du tar loss den från bakplåtspapperet.

Vispa grädden till fyllningen och skiva jordgubbarna. Dela kakan på mitten och flytta försiktigt ena bottnen till fatet som tårtan ska serveras på. Bred på den vispade grädden och de skivade jordgubbarna. Lägg på den andra bottnen och förvara tårtan i kyl tills det är dags att äta.

Som sagt, om man vill göra som svågern struntar man i att dela bottnen och låter den vara som den är i långpannan och sedan toppar man med vispad grädde och jordgubbar. Slinker ner hur lätt som helst med lite bubbel till. Perfekt till midsommar alltså!


Så här ser tårtan ut med fyllningen emellan i stället för ovanpå (något massakrerad av giriga tuggor).
Massor av mandelspån ska det vara! Akta så att de inte bränns...



I mammas och pappas kök på landet. Den gången (förra sommaren) serverades tårtan på brorsans 40-årskalas. Här väntar den på sitt täcke av grädde och jordgubbar!


Så! Då har även jag lämnat ett bidrag till vad man kan hitta på till midsommarkaffet! Det finns mycket att välja på nu i matbloggosfären. Bara att ösa ur och inspireras av. Visst är det härligt!



19 kommentarer:

  1. Min första tanke var att du (äntligen) bakat ;-)

    Det är lite "orättvist" att ni har midsommarafton på fredag med tårtor och annat gott, men å andra sidan bor jag ju där, där det står hur mycket bubbel som helst på hyllorna - och det i varenda mataffär ;-)

    Mycket frestande bilder iallafall och ikväll när jag gör din carbonara (igen - denna gång med gäst) ska försöka tänka på att spara äggvitorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du en blogg kajomida? Du lämnar fina kommentarer hos mig och jag vill gärna besöka din blogg om du har en... hittar dock ingen! :)

      Radera
    2. Tack, men nej, jag bloggar inte. Hade nästan "slutat" laga mat men efter fin inspiration här hos Lotta (som jag hittade via Kryddburken som jag hittade för att jag sökte efter recept på smörgåstårta...) och hennes favoriter har jag hittat tillbaka och har börjat fotografera det hela osv.

      Jag och min sambo har ett forum för fiskare (här i Tyskland) och där ställer jag in recept ibland, dom flesta dock i ett annan fiskeforum där det bara vimlar av matglada människor som planerar maten till träffarna mer än vad dom behöver för att fiska ;-)

      Om jag hade bott kvar i Tranås hade jag med säkerhet dykt upp på er bloggträff - oanmäld ;-)

      Radera
    3. Hi hi, nej inte jag den här gången (heller) som har bakat, men det kanske kommer :-)

      Exakt, det jämnar ut sig. Midsommarafton kontra ständig tillgång till bubbel...

      Nu blev jag också sugen på carbonara!

      PS Så kul att du hittat inspiration hos mig :-)

      Radera
    4. Kajomida, du hade varit välkommen! ;)

      Radera
  2. Detta är en av mina absoluta favorittårtor! Gjordes för första gången för 3 år sedan och sedan dess återkommer den ofta. Fick receptet av en arbetskollega och där hette den mormors marängtårta/pinocchiotårta, kärt barn har många namn helt enkelt. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kärt barn har många namn" var exakt det jag hade i huvudet när jag skrev inlägget. Det är verkligen så och jag kan minnas en variant som mamma har gjort också när vi var små.

      Kram till dig!

      Radera
  3. Men se där, där har vi ju Håkans mammas favorittårta att bjuda på! Visst är den god och vad vi har förstått så är den perfekt att ha förberedd också. Minns att du skrev att ni kallade den pinocchiotårta när vi skrev om den, här går den under Britatårta eller Rutaniatårta. Kärt barn har många namn, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en typisk "mamma-tårta" :-) Verkligen ett kärt barn och det är fullt förståeligt, så himla god är den!

      Radera
  4. Ha ha, jag tänkte samma sak. Har Lotta bakat? Denna tårta har man mumsat i sig många gånger. Att den blivit en klassiker visar ju bara hur god den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, ni känner mig vid det här laget :-) Men man ska aldrig säga aldrig! Rätt vad det är chockar jag :-)

      Radera
  5. Så gott, blir riktigt fika sugen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver ju inte ens kaffe till :-)

      Radera
  6. Detta är standardtårtan i min släkt så länge jag kan minnas. Vid riktigt festliga tillfällen dubblar man satsen och gör en tårta med flera våningar. Hos oss går den under namnet Glömmingetårta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt med så många namn på i princip samma sak :-) Har hört alla möjliga varianter och det är helt klart att tårtan har funnits med ett tag. Låter mycket bra att dubbla.

      Trevlig midsommar till dig, Anna!

      Radera
  7. Lindha Johansson22 juni, 2012

    Vilken härlig blogg du har! Man blir alltid lika glad och inspiererad av att kika in här! Glad midsommar!

    SvaraRadera
  8. Tack Lindha :-) Och tack detsamma - ha en härlig midsommar!

    SvaraRadera
  9. Hej
    Ett tips: Jag brukar köpa en burk med blandad frukter, hälla av saften och lägga dem emellan bottnarna sedan grädde ovanpå också. Blir gott det med och enkelt. Man kan ju ha en burk hemma i skåpet och saknar men kaffebröd så är det enkelt.
    Hälsningar från Inga i Närke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanontips! Tack så mycket, Inga. Jag har förstått att det finns hur många varianter som helst på den här tårtan. Det här var riktigt bra!

      Varma hälsningar tillbaka

      Radera