onsdag 24 augusti 2011

Pytt i gryta med små köttbollar!


Pytt de e för pyttigt, sjunger Hasse Alfredsson och föredrar blommig falukorv. Men pyttiga bitar av korv och pytteköttbullar blev det i min pytt i gryta (allt fick inte plats i pannan). Eller tömma-frysen-pytt kanske jag ska kalla det.. Efter en inspektion av frysens innehåll hade jag lite lövbiff, köttfärs och falukorv att göra något av. Här ska inte slängas någon mat! Perfekta grejer till en pytt. Jag behövde bara komplettera med potatis, lök, ägg och så rödbetor förstås.

Hade jag haft lite kokt potatis över hade jag självklart använt den men så var icke fallet. Därför köpte jag ett riktigt bra halvfabrikat (är det ett skällsord idag?), nämligen fryst tärnad potatis. Fast så mycket halvfabrikat tycker jag inte att det är, det är bara förvälld och tärnad potatis i påsen - inget annat. Det tar en kvart att steka på och jag får fina potatistärningar i pytten som smakar jättebra med lite salt och svartpeppar.

Jag blev riktigt nöjd med att använda köttfärs i pytten. För att den inte skulle smulas sönder utan hålla ihop mer som köttbitar, rullade jag ihop pyttesmå bollar som jag stekte snabbt och kryddade med salt och svartpeppar. Nästa gång jag gör köttbullar vill jag göra så'na små igen - köttbollar - vilka munsbitar!

Det här använde jag i min pytt som räckte till mig och Mannen (plus en matlåda)
En kvarts falukorvsring
Tre lövbiffar
Ca 100 g köttfärs
1 stor gul hackad lök
1 påse fryst tärnad potatis
Smör
Salt, svartpeppar och chili explosion
Stekta ägg och skivade rödbetor

Släng ihop pytten så här:
Skär först korven i skivor och sedan i kvartar. Skär lövbifffen i mindre bitar. Rulla små bollar av färsen, ungefär 1 cm i diameter. Börja med att steka potatisen till fin färg i en stor stekpanna. Tillsätt smör lite då och då tills du märker att potatisen är "mätt" och inte suger åt sig mer. Krydda med lite salt och svartpeppar. Stek övriga ingredienser samtidigt i en annan panna i omgångar - korvbitar, lövbiff, köttbollarna och löken. Krydda korven med lite chili explosion, salt och svartpeppar på lövbiff och köttbollar... Lägg över vartefter i en gryta - håll grejerna varma under tiden med ett lock över. Stek på några ägg och servera pytten i grytan med skivade rödbetor och iskall mjölk!

Kött och lök förberett och klart. Kolla in mina fina små köttbollar :-)

En riktigt bra potatisprodukt om du inte har kokt potatis att ta vara på. Fina små potatistärningar - direkt från frysen!


Korvbitarna är också pyttiga och jag vände på varenda en - en i taget med en gaffel. Allt för att få fin färg på båda sidor! Sååå jobbigt var det inte :-)

Mycket gott blev det. Mest nöjd är jag med mina små köttbollar - dem ska det bli fler av framöver!

Och så en matlåda till Mannen. Det blev han väldigt glad över kan jag säga. Lovorden haglade vid middagsbordet. Inte svårt att imponera på honom inte ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar