måndag 5 december 2011

Bakad potatis med kycklingröra och knaprig bacon


Bakad potatis med olika röror och fyllningar är jättegott och väldigt bra mat tycker jag, speciellt när man vill ha lite disk. Rent logistiskt är det också bekvämt. Medan potatisen bakas i ugnen (på gallret utan folie) gör man i ordning det andra. Och mäktigt är det också! Jag köpte två potatisar till oss var, Mannen och mig i lördags men jag fick bara i mig en... Potatisen som blev över stekte vi på till våra ägg och söndagsfrullen.

Den här röran kan lika gärna göras med ett par burkar tonfisk i stället för kyckling, men byt då ut den röda löken till gul. Att smaksätta röran med lite curry funkar för både kyckling och tonfisk. Fast jag skulle nog inte toppa tonfiskröra med knaperstekt bacon... Eller?

Jag använde bröstfiléerna på en färdiggrillad kyckling till fyllningen. Katterna fick köttet från låren :-) Krydda röran med chilikrydda, chilisås eller lite sambal oelek.

Fyllning som räcker till tre bakpotatisar
1 burk crème fraiche (2 dl)
Bröstfiléerna från en färdiggrillad kyckling, skurna i småbitar
1 röd lök, hackad
Chili explosion
Svartpeppar
1 paket bacon, knaperstekt i bitar
Smör och salt till servering

Baka potatisarna i ugnen på 200 grader i ungefär en timme. Lägg dem på gallret och strunta i att linda in dem i folie. Utan folie får potatisen ett knaprigt skal. Med folie blir potatisen mer som kokt, tycker jag. Blanda crème fraiche med kycklingkött, hackad lök och kryddor.

Kryssa potatisen med kniv, tryck till så att potatisen "öppnar sig", klicka i smör och salta. Sedan på med kycklingröran och knaprig bacon. En sallad eller tomater till är gott.


Bekväm matlagning att bara blanda ihop en röra och toppa bakad potatis med.


En rejäl klick med smör vill jag gärna ha... Jag kan äta bakad potatis som den är med bara smör och salt om det skulle vara så. Men det är klart att det blir en mer komplett måltid med lite annat gott också.

Bacon igen :-) Men det är ju en sån bra smaksättare!


Att bjuda på bakad potatis när man är många till middag är trevligt. Gör några olika fyllningar att ställa fram på bordet så får var och ta för sig av det man föredrar. Lätt att förbereda fyllningarna och sedan bara baka potatisarna. Googla på fyllningar till bakpotatis och du får upp massor av förslag. Komplettera med en sallad som tillbehör.

Här är ett par fyllningar från Tasteline >

Nu är det trött måndag som gäller och gissa vad som då ska tillagas i mitt lilla kök i stan? Köttfärssås och spagetti, tjoho! Ja, faktiskt. Det är gott. Hann inte göra någon planering för veckans mat i går kväll när vi kom hem så jag ska frossa i recept ikväll istället. Är riktigt sugen på att prova en massa nytt i veckan som kommer.

Trevlig måndagskväll önskar jag!

8 kommentarer:

  1. Låter mycket gott - igen!
    Blir lika glad varje gång jag ser att du haft i bacon - igen ;-)

    Har förr inte tänkt på det i kombination med mer än typ stekt ägg eller scrambled eggs, men nu känner jag mig *modig* nog att pröva lite överallt! Varför inte t.ex. göra en köttfärssås med smulad knaperstekt bacon i...

    Glöm inte spara evtl. rest till era fyllda frallor i stugan ;-)

    SvaraRadera
  2. Jättegott med bacon i köttfärssås, på samma sätt som man har det i en chili, så kör på! Jag gör även färsbiffar där jag blandar i stekt bacon.

    Tack för påminnelsen om att spara till landet! Ska försöka hålla Mannen från det som blir över bara :-)

    SvaraRadera
  3. Bakpotatis är toppen. Så gott,billigt och lätt att variera!

    SvaraRadera
  4. Det är lustigt att jag som den potatisgris jag är glömmer bort just att baka och fylla den kära knölen...

    SvaraRadera
  5. Bacon är gott till det mesta. Bakad potatis äter vi alldeles för sällan! Är ju supergott!

    SvaraRadera
  6. Jag är helt såld på bacon :-) Visst är det synd att vi glömmer bort potatisen i bakad form!

    SvaraRadera
  7. Mums!
    Det här blir vårt lördagsmys idag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar perfekt till det. Mys på! Gott är det :-) Trevlig lördagskväll!

      Radera