lördag 31 december 2011

Mina favoriter 2011


Nyårsaftonsmorgon på landet. Blå himmel och solsken, ett par minusgrader. Lugn och ro. Harmoni. Förrättssoppan är förberedd och klar. Återstår lite enklare pyssel med tillbehör senare idag. Innan middagen ikväll ska vi ta en vedeldad bastu. Åtminstone två av oss (inte jag) kommer även att hoppa i sjön. Nyår är ett bra tillfälle att träffas och umgås. Prata över middagen om året som gick och det som ska komma. Minnen, förväntningar och förhoppningar. Efter en skön sovmorgon i vår mindre sköna bäddsoffa i friggan är det dags att räta ut kroppen, kliva upp och göra frukost till min älskling. Vi ska hinna med att skruva lite råplan i taket på sovstugan också innan lättjan tar över helt för idag.

Jag har roat mig med att titta igenom bloggen för 2011 och plockat fram några av mina absoluta favoriter som jag gärna gör igen. De tål verkligen att upprepas för er läsare som redan har tagit del av dem och att introduceras för er som är ganska nya läsare eller hittar hit för allra första gången. Så här är mina favoriter under 2011, hela 33 stycken! Förhoppningsvis finns här något att laga till under nästa mellandagsperiod, den mellan nyår och hela trettonhelgen som bjuder på mycket tid att stå i köket för den som vill och har lust. Och så finns det ju tid även efter trettonhelgen när vardagen sätter in på riktigt igen.

Så, varsågod - några nyårskarameller från mig med en önskan om en fin dag, gott slut och gott nytt!


Klicka bara på bilden så kommer du till receptet.









































14 kommentarer:

  1. Mums, så många fina middagstips, filén med chevre, och den med whiskymarinad ska i kola närmare på. Och porterstek, det pratade vi om här om dagen att vi måste ha på menyn snart, det är alldeles för långe sedan nu!

    Ett gott nytt år önskar vi dej!

    SvaraRadera
  2. Porterstek är verkligen en favorit. Såsen kan jag äta med sked :-

    Gott nytt år, Mårtenssons!

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta! Oj så mycket gott. Vad härligt det låter med nyårsafton på landet med vedeldad bastu och god mat. Ha det alldeles alldeles underbart!
    Gott nytt till dig.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Tack detsamma, Katarina.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. God ny inspiration till dig !
    Ni får säkert en magisk kväll i det klara vädret på landet.
    Ha det gott och borsta du med dina tänder med din lila tandborste.

    Snart hoppas jag att vi ses igen alla tre!

    Kram och gott nytt 2012!

    SvaraRadera
  6. Tack för inspiration!
    Kvällen bådar verkligen gott. Det är helt stilla här på landet. Nu ska vi precis hoppa in i bastun.

    Klart vi ska ses snart igen!

    Kram så länge

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt Lotta och fortsätt att blogga så som du gör - med enkla recept man kan laga själv, fina bilder och framför allt inspirerande till egna försök!

    Önskar dej och din familj allt gott för det nya året och njut av den härliga naturen och tystnaden ni har tillsammans ute på landet. Om ni inte buggar precis eller så förstås ;-)

    SvaraRadera
  8. Tack detsamma, Kajomida!
    Börjar det nya året lite försiktigt. Trött i benen idag :-)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  9. Oj, så mycket god mat! Om jag nu gjort veckomenyer så¨skulle jag kunna tänka mig att gå uppifrån och ner.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  10. Tack detsamma, Sofie!
    Personligen ska jag försöka bli bättre på att planera och handla till flera dagar i förväg. Sparar tid och energi till annat. Lite träning t.ex. Nu när det är nytt år och allt ;-)

    SvaraRadera
  11. Mmmm her var det virkelig mye godt..
    Takk for alle oppskrifter og inspirasjon du har delt med oss i året som har vært...
    Ønsker deg og dine et riktig godt nytt år, og gleder meg til å følge bloggen videre i det nye året:)

    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  12. Tack, Ann-Charlotte! Det är mitt nöje att få dela med mig.

    Välkommen åter under 2012 och gott nytt år!

    SvaraRadera
  13. MUMS! Vad imponerad jag blir av att se alla goda recept och bilder, verkligen massor av gott! Tänk vad man kan hinna med under ett enda litet år ;) Hoppas lika mycket gott blir gjort och bloggat om 2012 <3

    SvaraRadera
  14. Äsch, det är ju bara lite mat :-) Tack, Alexandra. Jag hoppas lusten och orken att fortsätta är med mig även 2012. Gott nytt till dig!

    SvaraRadera