söndag 8 januari 2012

Gratinerad tagliatelle à la Cafe de Paris med sesampanerad fläskytterfilé


Här har jag fräst svamp och lök i färdigköpt aromsmör Café de Paris som sen tillsammans med körsbärstomater blandas med kokt tagliatelle, grädde och så riven västerbottenost på toppen innan det gratineras. Jättegott! Pastagratängen kan ätas till kyckling, annat kött eller vegetariskt alternativ. Vi valde sesampanerad fläskytterfilé den här gången. Köttbitarna blir saftiga, härligt småknapriga och nötiga i smaken.

Jag använde portabellosvamp men kantareller eller champinjoner går också bra. Schalottenlök eller gul lök funkar i stället för röd lök och körsbärstomaterna kan bytas ut eller kompletteras med soltorkade tomater. Valen är dina!

Gratinerad tagliatelle, 4 portioner
4 portioner tagliatelle
2 portabellosvampar, i mindre bitar
1 stor röd lök, skivad
2 msk rosmarinblad
Salt och svartpeppar
Ca 150 g körsbärstomater (t.ex. Romantica)
1 rulle aromsmör Café de Paris (65 g)
2 dl grädde
1 dl riven västerbottenost
Olivolja

Koka pastan i rikligt saltat vatten. Låt rinna av och blanda med lite olivolja så att det inte klibbar ihop. Fräs svamp och lök i Café de Parissmöret med rosmarin några minuter. Krydda med lite salt och svartpeppar. Blanda ner tomaterna i pannan på slutet. Lägg pastan i en ugnssäker form. Blanda med lök, svamp och tomater. Häll över grädden och fördela den rivna osten ovanpå. Gratinera i ugnen på 225 grader 5-10 minuter tills osten har smält och fått fin färg.

Sesampanerad fläskytterfilé
Skiva filén i 2-3 cm tjocka skivor. Platta till dem lite grand. Salta och svartpeppra båda sidor. Panera sedan båda sidorna på köttbitarna genom att vända dem i vita sesamfrön på en tallrik. Stek i smör ett par minuter per sida på medelvärme tills köttet är klart och fröna har fått fin färg och blivit lite knapriga.


Att steka på svamp och lök i kryddsmör får fantasin att treva vidare. Vad skulle man kunna steka i för andra sorters kryddsmör? Vad skulle t.ex. persiljesmör passa till? Och visst borde man kunna steka i kryddsmör man gör själv, kanske med lite hetta från chili?

Mycket god pastagratäng! Nästa gång testar jag med soltorkade tomater i stället för körsbärstomater och så kanske jag slänger i andra grönsaker också. Paprika kanske. Eller broccoli...

Att sesampanera köttet var enkelt och snabbt gjort. Paneringen håller köttet saftigt och den knapriga nötaktiga ytan smakar verkligen kanon!


Och så blev det över till Mannens matlåda också...

Årets första flopp och en rejäl bakläxa
Återigen har vi konstaterat att det finns inga genvägar med bra resultat. Jag förstår verkligen inte hur vi tänkte när vi i helgen inhandlade en färgspruta à la Bosch för att måla väggar och tak med i sovstugan. För att få den att spruta ut färgen behövde färgen spädas med vatten och det var omöjligt att få till en fin yta som antingen inte blev för torr eller för blöt och rinnande. Färgen trängde heller inte in i träet på råplanet som krävs för att den ska täcka ordentligt. Den lät som ett tröskverk och det gick fruktansvärt långsamt. Vi skrotade hela grejen innan första brädan var vit.

Det blev istället en ny vända till K-rauta och inköp av hederliga, handjagande penslar av bra kvalitet. Bakläxan är gjord. Det FINNS inga genvägar! Varken till det perfekta ljudet enligt farbror Barbro, eller till snabbmålning om man vill ha bra resultat. Dessutom tycker jag ju om att måla för hand så hur sjutton tänkte vi? Svar: inte alls.

Ha en härlig söndag! Jag ska måla hela dagen. För hand :-)


9 kommentarer:

  1. Linda Johansson08 januari, 2012

    Ja, det är verkligen gott med sesampanerat kött!
    Vi brukar också lägga på lite ost och gratinera köttet i ugnen tills osten har fått färg, ännu godare! Jag är galen i ostgratinering, så gott när osten är knaprig och fått lite färg.

    SvaraRadera
  2. Jättebra idè att steka i kryddsmör! Har själv aldrig t.ex. örter eller persilja osv. hemma, om jag inte bestämt mej för att laga något där det verkligen behövs förstås!

    Krydd-/örtsmör passar också bra till fiskpaket som man lägger i folie på grillen t.ex.(inte din grej men...)

    Måste också berätta att jag i fredags gjorde dina färsbiffar med bacon och persilja för andra gången - t.o.m. den dubbla mängden! Såsen blev helt fantastisk - dubblade nämligen alla kryddor men glömde det med grädden ;-) Wow, vilken smak - om man gillar det starkt förstås...

    För "ordningens skull" bör jag väl också informera dej om att ditt recept numera finns ute på nätet på tyska! Okej, bara i ett forum för fiskeintreserade som är mycket matglada, men ändå :-) Gjorde egna foton men dina är bättre...

    Hoppas du få ut färgen ur håret innan du ska till jobbet imorgon ;-)

    SvaraRadera
  3. Spännande panad. Det gillar jag!

    SvaraRadera
  4. :) Ett väl använt uttryck i vårt hem är just samma som du skriver; Det finns inga genvägar ... Han/hon var verkligen vis:)
    Hoppas det gick bättre med penslarna, även om det tar lite längre tid.

    Sesampanering blir riktigt gott, vi har använt det på fisk bl.a.

    SvaraRadera
  5. Sesam OCH ost låter jättegott, Linda! Lika osttokig jag. Det finns nog (nästan ingenting) jag inte skulle äta om det var gratinerat med ost :-)

    Sehr gut, Kajomida! Mitt recept på tyska minsann :-) Bara hur kul som helst att du verkligen gillar dem. Ska testa att öka på kryddorna jag också. Har bara fått en liten vit fläck i håret från taket. Vattenbaserad färg så det ska nog gå bra att tvätta ur.

    Det var premiär för sesam i panering, Sofie. Har sett det användas i många recept men nu blev det av. Är sugen på att testa kokos också. Faktiskt på fisk för att se om det då smakar lite bättre så att jag kan äta fisk också. Inte min favorit annars...

    Så sant som det är sagt, Mårtenssons. Genvägar är för dårar... Första strykningen är klar. Vi har precis packat ihop de pålitliga penslarna och lagt locket på färgburken. Snart återfärd till storsta'n från landet. Ha en fin matvecka!

    SvaraRadera
  6. Vilken god rätt! Jag är en svår fan av Cafe de Paris-smör, men har hittills mest nyttjat det till biff. Härligt att få tips på fler möjligheter. Hoppas målningen gick bra!

    SvaraRadera
  7. Visst är det gott med Café de Parissmör! Det är ett helfabrikat jag lätt kan köpa :-) Målningen av sovstugan (och mig själv) gick bra. Handjagat är bäst även om det kostar mer tid och ömma muskler!

    SvaraRadera
  8. Hej igen Lotta.
    Om du vill så har du en liten award att hämta upp inne i vårt kök, den får du för att vi gillar din blogg:)

    Ha en fortsatt fin vecka.

    SvaraRadera
  9. Hej Mårtenssons!
    Men oj... Tack! Så väldigt glad jag blir.

    Skulle vilja ge den tillbaka direkt till er, har verkligen fastnat för er varma och generösa matblogg med mat som faller mig på läppen och får mig att tänka lite utanför mina egna bekväma och välbekanta ramar.

    Nu vill det till att skicka vidare :-)

    SvaraRadera