söndag 15 juli 2012

Tacoinspirerad "kebab" med bräserad lövbiff - snabbmat som får ta tid


Jag blev sugen på pitabröd med någon god fyllning. Kött, krispig sallad, tomat, rå lök, feferoni, turkisk yoghurt och avokado. Men jag ville inte köpa det där färdiga s.k. kebabköttet som jag har provat förut. Vet inte ens om det förtjänar att kallas kött, något annat måste det vara. Kom på att man kan väl bräsera lövbiff i kryddig och smakrik buljong, med tacosmaker - riktigt länge så att köttet blir mört och fint. Det kan låta tidsödande att bräsera köttet länge, nån timme åtminstone, men under tiden förbereder du tillbehören, diskar undan och dukar bordet. Det måste väl inte alltid gå snabbt att laga mat?

Sagt och gjort! Snabbt igång med lövbiffen som stektes på hög värme och kryddades med kryddpåse à la tacos och så lite svartpeppar. Köttet strimlades sedan och fick bräsera i köttbuljong smaksatt med tacosås (medium) och skivad gul lök. Allt som allt någon timme i grytan och vi fick ett fantastiskt kött att fylla pitabröden med. Så testa detta! Buljongen som du bräserar köttet i kan du experimentera hejvilt med.  Krydda med sånt du gillar och blanda ner BBQ-sås, mango chutney eller någon av de färdiga såserna till tacos och fajitas. Det är svårt att misslyckas...

Jag har inget recept att följa här, utan blanda till din buljong och bräsera köttet i minst en timme. Tacosåsen mosade jag ner så att den blev mer finfördelad. Buljongen fyllde jag på med vartefter, inte allt på en gång. Ät din "tacokebab" med eller utan buljongen som sås. Komplettera gärna med turkisk yoghurt - med eller utan vitlök, mosad avokado och tacosås. Det blev så gott att jag har svårt att föreställa mig hur jag ska kunna peta i mig kebab från något snabbmatshak någonsin igen...



Lövbiffen är stekt på hög värme till lite färg, kryddad med tacokrydda och svartpeppar och till sist strimlad för att dyka ner i buljongen och bräsera.



I buljongen hade jag 1 liter köttbuljong, ungefär 1 1/2 dl tacosås och en gul skivad lök. Låt det småputtra hela tiden och fyll på med buljong vartefter den reduceras. När köttet har bräserat i åtminstone någon timme bör det vara klart. Smaka och testa om det är tillräckligt mört.



Jag tycker att avokado är så gott som det är, jag bara mosade ett par avokado och blandade med lite pressad limesaft - mest för att köttet inte ska mörkna. Krämigt och gott! Övriga tillbehör blev krispig isbergssallad, skivade tomater, rå skivad rödlök, feferoni och turkisk yoghurt.


Pitabröden blir bäst om man skvätter lite vatten ovanpå innan de värms i ugnen. Då fluffar den där fickan upp sig lite bättre. Skär ett snitt längs med kanten och fyll pitabrödet. Sen är det bara att börja tugga i sig, kladda och njuta!


Frustrationen är ganska hög efter gångna helgen. Sabla väder. Jag har haft en ganska avslappnad inställning hittills - det är ju inte så mycket man kan göra åt vädret - men när man verkligen vill göra något utomhus och det är stört omöjligt på grund av - just det - störtregn, då naggas även mitt tålamod i kanten. In och ut med grejer, torka av och torka av igen. För självklart är det så att det kommer små pauser med uppehåll då man passar på att jobba vidare utomhus. Men snart är det dags igen och svordomarna flyger...

Men, men. Det kommer ju en ny helg alldeles snart och semestern närmar sig så egentligen, varför hetsa upp sig. Kanske har jag fortfarande en ganska avslappnad inställning ändå :-)

Dags att ta en "efter-landet-dusch" och syna kroppen efter eventuella fästingar. Oh, what a joy!
Ha en fin vecka - med eller utan regn - med eller utan semester!

16 kommentarer:

  1. Ja, de där regnskurarna är nästan värre än ihållande regn. Nästan. Vi har verkligen lyckats missa regnet hela tiden eller kanske passat på att göra saker när solen kikat fram.
    Din hemgjorda kebab ser fantastiskt god ut. Jag brukar göra en variant på gyros där jag steker strimlad karré ganska hårt och så tzatziki till. Guacamole är annars alltid gott i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt hellre konstant regn så vet man i alla fall vad man har :-) Det är bara att gratulera till ditt semesterväder!

      Karré låter som ett utmärkt kött att använda till gyros och kebab, och med tzatsiki - jättegott!

      Radera
  2. Bilden på den mosade avokadon gjorde mig galet sugen på avokado... Mums! Så gott! Köttet ser också väldigt gott ut. Man kan få ut så mycket från en tråkig köttbit genom bräsering :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott! Jag kan äta det som det är med sked :-) Bräsera är riktigt bra att ta till. Om man vill slippa det här är det ju bara att fräsa lövbiffen snabbt. Antingen snabbt eller länge - inget mitt emellan - det blir inte bra...

      Radera
  3. Kul när man upptäcker att man kan göra *hämtmat* bättre själv ;-)

    Förr eller senare måste ni (och vi) få en längre sammanhållande tid med finfint väder, så håll ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Och snabbmat/skräpmat/junk food behöver verkligen inte vara skräp eller junk. Det går att göra hur gott som helst själv.

      Vi har semester i augusti - då kommer solen och värmen :-)

      Radera
  4. Precis en sådan jag vill ha nu klockan 12:58 när man är tillbaka i tjänst :) Ser grymt och vällagad ut :) Långt i från den kebab jag brukar få runt hörnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faran när man kollar in matbloggar på lunchen - akut sug! Tack - det dröjer nog som sagt innan det blir en "på hörnet" för mig...

      Radera
  5. Det var längesedan jag åt fyllt pitabröd... men jag har tänkt mycket på det den senaste tiden... får nog fylla ett snart. Tycker du får till dina bilder så fint!

    Förstår att du saknar matinlägg hos mig... blir lite så nu när man äter mer gottigt i semestertider ;) Hur är det på jobbet? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske telepati igen, jag som också funderat på fyllda pitabröd :-) Tack, men det var ursvårt att fota brödet - jag blev inte riktigt nöjd. Fick stoppa ner det i ett glas :-)

      Jag tar tacksamt emot både bakat och lagat - allt du gör verkar så gott. Det är bara bra på jobbet, jag får mycket gjort och det är inga problem att få plats med bilen i garaget. Jobbar tre veckor till med den här, sen är det min tur och det är DÅ sommaren kommer på riktigt :-)

      Kram!

      Radera
    2. Vad gör man inte allt för att bilder ska bli fina... ibland önskar man verkligen att man vore en bläckfisk ;-)

      Håller med Amy helt, alltid jättefina bilder och även mat jag inte gillar SER åtminstone god ut *lol*

      Radera
    3. Några extra armar skulle underlätta ibland :-) Tack!

      Radera
  6. Det här var ju verkligen nåt för mig!!! Ser ju supernajs ut! Skönt att semestern närmar sig för er. Jag håller på att samla energi till att skriva ett hyllningsinlägg till min livs största matupplevelse (från en restaurang). Tänk dig känslan av att äta någonting och känna: "jag har aldrig ätit förut". Men innan jag sätter mig och pillar med det får jag nog sticka och köpa lite lövbiff ;) Inte bakat egna pitabröd nån gång? Det har inte jag gjort, men det hade varit roligt, så om du har nåt bra recept....fast bakning!? Ja ja...Önskar er sol i massor så ni kan färdigställa ert projekt. Over and out.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl att det skulle kunna gillas av dig! Annat kött som passar att bräsera går förstås lika bra - du har ju att välja på där du befinner dig - inte ett dugg avis...

      Ser fram emot att få läsa hyllningsinlägget och spara restaurangtipset om jag någon gång skulle ha vägarna förbi.

      Nix. Har inte bakat egna pitabröd men jag kan mycket väl tänka mig att det skulle bli bättre än köpta, eller inte med tanke på min oförmåga att lyckas med brödbak :-)

      Tortillabröd går ju bra också men det blir ändå en annan grej att fylla just pitabröd.

      Tack - vi hoppas också på sol, åtminstone uppehållsväder. Man får vara glad för det lilla och inte gapa efter för mycket.

      Over and out for now...

      Radera
  7. oj oj oj vad gott det var tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Visst blev det gott! Tack för att du rapporterade :-)

      Radera