tisdag 27 november 2012

Chiligryta mole - fylligt och rustikt med choklad!


Chiligrytor finns det hur många varianter av som helst, här är en med choklad - en mycket lyckad variant!

Chilin blir mörk, murrig och mustig av chokladen tillsammans med spiskummin, chili flakes och paprikapulver. Grytan ska puttra i ungefär 45 minuter, det ger gott om tid att göra en frisk salsa att toppa molen med. Det är gott att äta chilin med ris, speciellt som den är så kraftig i smaken. Att lätta upp med ris och salsa kan jag verkligen rekommendera, och att skopa upp chilin med nachos.

Grytan går lika bra att göra med kycklingfärs, byt då ut köttbuljongen till kycklingbuljong. För vegetarisk variant, byt ut köttet till quorn- eller sojafärs och buljongen då förstås till grönsaksbuljong. Och för LCHF:are är det bara skippa ris och nachos och vräka på med gräddfil och en massa riven ost. Fast man behöver ju inte vara LCHF:are för att få äta chilin med "bara" gräddfil och ost, det är  tillåtet för vem som helst!

Den här chilin gjorde jag för första gången för nästan exakt ett år sedan. Min kollega Cecilia berättade att hon har lagat det här från min blogg, så inspirerad av henne blev jag också sugen och därför kommer här receptet igen. Hon är vegetarian så hon använde quornfärs och hade i massor av vitlök. Hon meddelar att det blev supergott och hon har aldrig tidigare fått så mycket smak på quornfärsen

Som vanligt är vitlöken "optional".

Grytan räcker till fyra personer, fler portioner blir det om du drygar ut med ris
400-500 g nötfärs
1 stor gul  lök, grovt hackad
(2-3 vitlöksklyftor, finhackade)
1 msk solrosolja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk starkt paprikapulver
1/2 tsk torkade chili flakes
1 burk krossade tomater (400 g)
1 burk/fp röda kidneybönor (ungefär 400 g)
1 1/2 dl köttbuljong
1 msk mörkt råsocker
50 g mörk choklad (70 %), hackad i bitar
Rökt havssalt eller vanligt (fling)salt
Svartpeppar

Värm en gryta och fräs färsen i solrosolja tills den blir lagom smulad. Tillsätt den hackade löken (och ev vitlök) och fräs någon minut till. Blanda sedan ner spiskummin, paprikapulver och chili flakes. Fräs en minut under omrörning. Blanda ner krossade tomater, bönor, buljong, råsocker och choklad. Blanda tills chokladen smält. Låt sedan grytan sjuda under lock i 45 minuter. Rör om ett par gånger under tiden. Smaka av på slutet med salt och peppar.

Servera med kokt ris vid sidan av och toppa chilin med limefrisk salsa (se nedan). Det är också gott att servera nachos till och att riva ost över chilin.

Salsa som räcker till fyra toppings gör du genom att blanda:
1 röd eller grön paprika i små tärningar
1 stor tomat i små tärningar
1 rödlök, mycket finhackad
2 avodako i tärningar
Skalet från 1 lime
Saften från 1/2 till en hel lime - smaka dig fram
1 tsk socker
Ett par nypor flingsalt


Jag gillar verkligen spiskummin, speciellt i köttgrytor. Torkade chili flakes blandar jag ner i lite allt möjligt, en köttfärssås t.ex. för lite mera sting.

Om jag inte har helt fel är mole, dvs choklad i maten, mexikanskt. Jag har läst någon story om att det var en nunna på 1800-talet som vid ett besök från påven blandade ner allt möjligt som fanns tillgängligt i klosterköket, däribland choklad. Så att använda choklad i maten är i så fall verkligen inget nytt...

Chokladen smälter snabbt och ger chilin en mörk och fin färg. Smaken blir fantastisk!

Till salsan rivet skal och limesaft. Och så har vi avokado som gärna vill ha limesaft över sig så fort som möjligt för att inte bli grinig och mörkna...

Att toppa den kraftiga chilin med den fräscha salsan gör båda komponenterna rättvisa. Ensam är stark funkar inte här, här är det tre, eller snarare ännu fler musketörer som gäller. Den tredje är riset, i alla för mig. Och så vill jag gärna ha gräddfil till, och ost, och nachos att skopa med...

Skopa i dig av chilin med nachos, komplettera med gräddfil och riven ost om du vill men sen får det vara nog med tillbehör, tycker jag. Förutom salsan då, och riset...


När jag ändå är inne på tillbehören så kan jag tipsa om att snabbt värma på tortillabröd i stekpannan på hög värme - i stället för nachos. Det blir också jättegott. När jag hade gaslågor på spisen kunde jag rosta brödet över "öppen eld". Nu har vi inte gasspis längre men med induktionshäll i stället så är jag ändå glad och nöjd i köket - om inte ännu gladare och nöjdare nu när jag har vant mig :-)

God kväll från mig!


30 kommentarer:

  1. Attans vad gott det lät och vad glad du gjorde mig ;)! Kom nämligen på att jag har lite chiligryta kvar i frysen så nu är min och gubbens middag kirrad. Ungarna får fiskburgare så blir alla nöjda och glada, man tackar. Lite salsa hade ju förstås inte suttit fel till. Ha det gott i ditt nya kök, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va bra! En chili i frysen är inte dumt, mat som verkligen passar att lägga undan till en annan gång. Som ikväll :-)

      Tack och kram till dig!

      Radera
  2. Ser jättegott ut men jag har aldrig fått till det med choklad i maten. är nog lite bränd men kanske skulle jag ge det ett till sista försök.
    Jag gör en het chili utan bönor kokt i öl som vi förälskat oss i.

    Trevlig vecka // Lena från make ahead food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör ett försök till vetja! Ta lite av chokladen i taget och smaka vartefter om du är orolig för att det inte ska bli bra. Det slutar nog med att du har i alltihop :-)

      Chili med öl har jag också gjort och det får en annan karaktär men minst lika gott. Och mustigt!

      Detsamma!

      Radera
  3. Alltså! Jag flyttar snart hem till dig! Du lagar så mycket god mat! Min typ av mat! Mustig och god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha :-) Men vem ska då laga all god mat hemma hos dig? Jag tror att det kommer att bli en hel del protester från både stor och liten :-)

      Radera
  4. Håller med Sofie! Vart kan vi knöla in oss?
    Vem vill inte bli bjuden på det här?!
    Chili och choklad är så fint ihop på många sätt. Både i grytor och praliner. Visst är spiskummin en finfin krydda. Den lyfter många rätter, till och med vanlig köttfärssås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en extrasäng och en väldigt skön soffa som mamma och pappa övernattade på när vi hade inflyttningsmiddagen - så jag lånar gärna ut dem till er :-)

      Riktigt härlig mat att bjuda på med en massa tillbehör. Spiskummin är så otroligt gott, och att fräsa den lite först får mina näsborrar att fladdra av välbehag :-) Har inte testat i köttfärssås. Ännu!

      Radera
  5. Det här ska jag absolut prova! Choklad i mat är något jag inte riktigt vågat mig på än men det här såg så förbaskat gott ut att jag nog måste tuffa till mig :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också lite skeptisk till choklad först men nu är jag totalt omvänd :-) Förbaskat gott är bara förnamnet så fram med lite cojones och testa :-)

      Radera
  6. @Sofie: Jag har redan tingat en plats, ställ dig i kö! Fy djäklars vad gott det ser ut, nu kommer jag springandes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag kan ta badkaret så får vi plats allihopa :-) Med en språngmarsch är kaloribalansen återställd också, fast vem bryr sig!

      Radera
  7. Jag har aldrig testat fenomenet med att ha choklad i en gryta, men det verkar ju vara kanon! Kanske blir att testa det nudå! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galet gott! Klart du ska testa :-)

      Radera
  8. Om jag kallar rätten chiligryta smakar det säkert jättegott! Får bara inte säga chili con carne, för då, när hjärnan kopplas ihop med smaklökarna, så väntar magen (som informeras automatiskt) på något annat ;-)

    Med röda kidneybönor istället för vita baked beans och med choklad i OCH om jag kallar det "Lottas Chiligryta" så kanske det blir av att avvika från mitt vanliga recept... ser inte alls dumt ut och att äta med nachos gör ju att det tar längre tid - och då kan man för det mesta äta mer *g*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chiligryta är ju precis vad det är :-) Jag är inte överförtjust i bönor men kidneybönor är bättre än de vita, tycker jag och de hör verkligen hemma här. Med choklad i maten kommer man undan med mycket och det är verkligen trevligt att äta det här med alla goa tillbehör. Prova!

      Radera
    2. Vill ha vill ha vill ha... Detta är min kopp te! Choklad eller kakao är inte alls dumt att ha i mat har jag upptäckt på senare tid. Konstigt, hade någon frågat för något år sedan hade jag varit jättetveksam. Vad massa bra grejer man lär sig av bloggandet egentligen!

      Måste vara en dröm att ha ett sprillans nytt kök!?

      Stor kram!

      Radera
    3. Så är det verkligen, jag lär mig massor och det är grymt! Återstår att testa något med kakao också... I rödvinssås kan man visst också ha choklad rapporterar Mårtenssons, det kan jag faktiskt tänka mig!

      Det är ljuvligt med nya köket, nu när jag har "kockat in det" och fått flytet med var grejerna finns och hur spis och ugn funkar för bästa resultat. I am happy!

      Större kram!

      Radera
  9. Spännande! Gjorde en bönchili med choklad för ett tag sedan och den blev så otroooligt god!

    PS. Min mailadress är charlotta@hemert.se! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir verkligen så murrigt och gott med choklad, fast utan salsan hade jag nog inte gillat det lika mycket... Klart det borde gå bra utan kött också med så mycket annat gott i.

      Tack - då mailar jag dig!

      Radera
  10. Svar
    1. Yes, det provar jag gärna i fler rätter - vi får väl se när jag går för långt och det blir katastrof :-)

      Radera
  11. Jag har testat en vegisvariant med choklad i.. så gott det blir! Jag får väl ställa mig i kö... för du lagar väl vegis till mig när jag flyttat in, eller? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det hjärterum så - det löser vi :-) Klart jag fixar vegis - allt för mina gäster!

      Radera
  12. Hejja nunnorna, dom kan dom (tydligen), choklad i maten är en mycket trevlig upptäckt. Vi bjöds på en så god rödvinssås till anka en gång som även den hade fått en chokladbit eller två i sej (såsen, inte ankan), det hade ett djup i smaken som var riktigt fint.

    Men om alla andra ska övernatta då vill vi också vara med, vi kan ta med luftmadrasser om det skulle bli brist på sovplatser.

    Kramar på dej och din choklad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var enligt utsago att de fick ta det som fanns, så inget planerat. Men det är väl så mycket av det goda som finns har kommit till, genom misstag :-)

      Bring it on, luftmadrasserna alltså så kör vi pyjamasparty!

      Kramar till er!

      Radera
  13. Oh, vad gott och spännande det låter med choklad!
    Jag gillar också spiskummin och chiliflingorna använder jag också flitigt i matlagning!
    Har du provat fryst hackad chili från Findus! Jättesmidigt sätt att använda "färsk" chili i maten! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott är det. Nej, jag har missat fryst chili helt och hållet, ändå tar jag en tur vid frysdiskarna då och då. Låter verkligen som en superbra produkt som jag kan tänka mig att köpa. Får kolla extra noga nästa gång, tack för tipset!

      Detsamma och kram till dig!

      Radera
  14. Gjorde den här för ett par veckor sedan och det blir repris ikväll - det säger väl allt? Jättegott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Visst är chilin fantastiskt god? Dags för mig också snart igen :-)

      Radera