torsdag 7 februari 2013

Krämig champinjonsoppa med förslag på olika tillbehör - matiga mackor och bröd


Soppa. Igen! Jag förförs lätt av hur lätt det är att sno ihop en soppa och gör det gärna, speciellt när jag trött vilket ofta är fallet den här tiden på året. Här har vi en riktigt god champinjonsoppa och som vanligt föredrar jag att göra den slät genom att mixa alltihop. Sen kommer bonusen, att göra något riktigt gott som tillbehör. För hur det än är så tycker jag att det är lite jobbigt att äta sig mätt på bara soppan (beroende på hur matig den är förstås).

Till soppan äter jag allt från en rejäl skiva lantbröd med "bara" smör och ost till något som gärna får ta lite mer tid. Medan soppan sköter sig själv på spisen har du tiden att fixa tillbehöret. Att redan ha något i frysen som du bara behöver tina och värma upp är väl det ultimata för en snabbt och enkelt fixad soppmiddag - till exempel gifflar eller ost- och skinksnurror. Se fler exempel på tillbehör till soppa nedan - eller för sig själva eller till något annat gott!

Som vanligt är vitlöken "optional" :-)

Till fyra portioner behövs:
1 kg champinjoner, grovhackade
2 schalottenlökar, hackade
(2 klyftor vitlök, hackad)
En klick smör
1 msk vetemjöl
6 dl mjölk
3 dl grädde
1 dl vatten
2-3 msk balsamicovinäger
Några droppar kinesisk soja
Salt och svartpeppar
(Citron)timjan

Fräs löken i en klick smör i en kastrull. Blanda ner den grovhackade svampen och pudra över vetemjölet. Rör om. Tillsätt mjölken lite i taget under omrörning. Blanda sedan ner grädde, vatten och balsamico (börja med 2 msk balsamico och smaka av innan du eventuellt tar lite till). Låt soppan koka upp och sedan sjuda i minst 10 minuter. Smaka av med salt, peppar och lite soja. Mixa soppan med stavmixer direkt i kastrullen eller använd matberedare. För att få en riktigt slät soppa kan du passera den genom en sil. Garnera med timjan och servera med gott tillbehör, se förslag nedan.



Skogschampinjoner ger lite kraftigare svampsmak än vanliga vita champinjoner. Sjävklart kan du blanda andra sorters svampar i soppan också, t.ex. kantarell, ostronskivling och shiitake.


Jag vet inte hur du har det med vädret där du bor men i Stockholm är det blötsnö som gäller nu och jag fullkomligen hatar det... Men som jag sagt tidigare. Ingen idé att slösa energi på att jaga upp sig över vädret när man ändå inte kan göra något åt det. Man MÅSTE snarare göra något åt det. Skotta till exempel och blötsnö är tung! Men vem klagar :-)


Här är några förslag på tillbehör till soppa (eller utan soppa bara för att det är så gott):

16 kommentarer:

  1. Oh, så gott med champinjonsoppa! Nu måste jag laga den soppan hemma hos också! Dottern har tjatat om det jättelänge! :)
    Tack för påminnelsen! ;)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra smak dottern har :-) Detsamma!

      Kram

      Radera
  2. Soppa igen!? Nej bara skojar, jag vill ha ännu mera soppa! Älskar soppa. Soppa soppa soppa. Svampsoppa är inte dumt alls... Jag tar en portion av den och så ett gäng gifflar, tack så mycket :)

    Fick ditt mail, sorry för att vi är så sega. Ska prata med de andra lite mer... Vi hör av oss snart :)

    KRAM!

    ps. Ju mer skottande, desto mer "får" man äta, glöm inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite enkelspårigt kanske men det är ju så rackarns bekvämt med soppa! Gifflarna bakade jag alldeles själv en gång... De blev riktigt bra :-)

      Ingen fara - det löser sig!

      Jo, du har rätt men det gör det inte roligare att skotta...

      Radera
  3. Soppa är inte fel, varken en eller två eller tre gånger i veckan ;) Svampsoppa är himla gott men mest sugen blev jag på din Madame! Åhåhåh så gott... Det blir det till helgfrulle på lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Och Crocque Madamen är supergod. Perfekt till en rejälare frukost på helgen :-)

      Radera
  4. Alltså... jag lämnar dig obevakad ett par dagar och vad händer?! Du gör som du brukar och levererar den ena goda rätten efter den andra! Jag har också snöat in på soppor känns det som. Men det är enkel mat som känns som riktig comfort food så här års.
    När du tänker sura tankar över snöslasket nästa gång. Tänk då snöslask, minst två barn, uppblött sand/jord i mängder på kläderna, dyngsura vantar, mössor och andra plagg, på det en liten trång hall... Ska jag fortsätta? Ha ha... Som du förstår älskar jag vädret :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha,tack :-) Soppor är perfekt nu, och jag gillar tillbehören som gärna år ha en massa ost!

      OK, I hear ya. Nu känns det lite bättre :-)

      Trevlig helg!

      Radera
  5. Oj, så mycket gott till en god soppa. Har gjort matmuffins ett par gången vilket är gott och poppis. Eller quesadillas med ost och annat gott mellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så att soppan blir överflödig :-)Matiga muffins är verkligen toppen. Att ha i frysen också och plocka fram när man är sugen. Synd bara att jag så sällan får tummen ur...

      Radera
  6. Underbart! Jag tröttnar aldrig på soppa! Stor kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, tror jag. Soppa är bra mat.

      Kram tillbaka och trevlig helg!

      Radera
  7. Ja, tröttnar aldrig på soppa, men behövde en spark i baken vad gäller tillbehören. Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, Sara! Tillbehöret till soppan är faktiskt ganska viktigt, om inte för mer mättnad. Hoppas något passar!

      Vilken fin blogg du har, med ett bra syfte också. Läste din uppmaning till bloggare med barn och publicering av bilder, en bra uppmaning. Trist att det ska behöva censureras...

      Trevlig helg!

      Radera
  8. Tackar, tackar för tipsen på alla goda tillbehör. Där är något vi är lite kassa på, det blir oftast en knäckemacka med ost på, men det finns ju så mycket annat gott att ha till.

    Och vädret... nej vi skiter i det, nu är det helg:)

    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan jag bli sugen på soppa bara för att jag vill ha något gott tillbehör :-) Men inte fy skam med knäckebröd och ost inte :-)

      Håller helt med - nu är det helg!

      Kramar

      Radera