onsdag 7 oktober 2015

Frasig pankopanerad lax med stekt potatis, sparris och lök


För inte så f(r)asligt länge sedan hade jag aldrig trott att jag skulle sälla mig till skaran som älskar lax. Men här står jag nu. Bland alla er andra som har fattat detta för länge sen :-)

Vilken fantastisk råvara. God, fräsch och hur lätt att variera som helst. Googla på laxrecept så får du se.. Snabbt och lätt att tillaga också. Det är mest vad man väljer att servera till som drar ut på tiden eller håller den kort. Och hur mycket du vill meka med laxen förstås. I det här fallet valde jag stekt potatis, lök och fräst sparris som tillbehör. Kokt potatis hade jag som på beställning i kylen så tillbehören gick fort att fixa till. Och gott blev det. Alltihop!

Det här blev första gången jag använde panko och jag förstår nu varför det är populärt. Detta "ströbröd" håller sig frasigt eftersom det inte suger åt sig fett på samma sätt som egenrivna brödsmulor eller köpt ströbröd. Jag har använt panko igen, då i smeten till vegetariska squashbiffar med bland annat halloumi. Funkade toppen även där.

Observera att receptet är för två personer så dubbla om det ska räcka till fyra.

2 personer
2 laxfiléer (ca 300 g/styck)
50 g brödsmulor, ströbröd eller panko
1 dl hackad basilika
2 msk riven parmesanost
1 msk olivolja
Salt och svartpeppar

Blanda brödsmulor/ströbröd/panko, basilika, parmesan, olivolja och salt och peppar efter smak och lägg i en djup tallrik eller på ett fat. Tryck laxfiléerna mot blandningen så att de blir panerade runt om. Lägg filéerna på bakplåtspappersklädd plåt eller i lätt smord ugnsform och tillaga i ugnen ca 10 minuter på 225 grader. Låt laxen vara lite "köttig" längst in. Kolla så att fiskköttet flikar sig fint innan du är nöjd med tillagningen. 

Servera med stekt potatis, stekt gul lök och fräst grön sparris. Eller något annat som du tycker passar. En sallad. Potatismos. Vad vet jag. Luften är fri!


En härlig blandning med frasigt panko till paneringen.

Se till att laxen blir väl panerad runt om!

När jag steker potatis har jag alltid på lite strösocker. Ytan blir så fin och det smakar så gott. Notera "lite" strösocker. För mycket blir inte bra...

Supergott tillbehör. Det här skulle jag kunna äta med bacon också. Eller till pannbiff.

Så färgglad blir inte laxen. Men god!

Nu kliar det i fingrarna efter grytor och långkok. Rejäl mat som värmer ikapp med kallare och mörkare dagar. Hoppas du njuter av en härlig höst. Än så länge är himlen hög och blå!


4 kommentarer:

  1. Återigen ett fiskrecept som låter jättegott! Vet inte riktigt hur det blir ihop med basilika, men annars tror jag att stuvad spenat skulle passa till - då blir ju tallriken lite färggladare också ;-) Den gröna sparrisen kan man ju hoppa över då såklart.

    Vi har haft en ganska fin höst - tills igår, nu är det halv storm och regn som gäller, så det får väl bli en gryta i helgen...

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte klokt. Snart utvecklar jag väl fenor och gälar också :-) Basilikan passar fint ihop med osten. Gryta alla dagar men värmer ju extra gott när det viner runt knuten. Här lyser solen fortfarande fint från en stålblå himmel. Så vackert! Trevlig helg!

      Radera
  2. Vår himmel är grå och från den kommer det vatten och så stormar det, höstväder a'la Skåneland med andra ord:) Men vad gör det, nu när du sällat dej till oss som älskar lax! Och panko! Vi har gjort något liknande detta så vi kan intyga och garantera att det är gott och framförallt lättlagat - färgglatt eller inte.

    Och japp, grytor och långkok - here we come!

    Kramarna på dej, Lotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, aj men nu hoppas jag att solen åter lyser på er. Visst är det härligt när man kan omvändas så totalt. Lax är numera min favorit! Har ni tips på laxgryta - ha ha :-)

      Ha en riktigt härlig hösthelg! Kram + kram

      Radera