torsdag 7 juli 2011

Massakrerad caponata blev pastasås till kyckling


Valet föll på att göra en caponata att äta till pasta och färdiggrillad kyckling. Det slutade med att jag mixade den till en suveränt god pastasås perfekt till kyckling, kött eller fisk. Jag hade vissa dubier över att köra ner och massakrera grönsaksröran med mixerstaven - den såg så fin ut - men det gick över eftersom jag kunde föreställa mig att alla dessa goda smaker skulle komma till sin rätt även i slät form. Och jag hade rätt! Röran som blev en sås serverades till pasta, toppad med färskriven parmesan och så lite protein i form av färdiggrillad kyckling. Caponata är en italiensk (siciliansk) grönsaksröra, snarlik fransk ratatouille, som är tacksam att göra mycket av när man ändå håller på. Vi har minst 6 portioner till som vilar i frysen till en annan gång. Kan förresten tänka mig att den här rätten är lätt att anpassa till LCHF, bara att utesluta pastan, eller? Själv är jag mer HCHF... High Carb High Fat :-)

Caponatasås, ca 8 portioner
1 aubergine
1 squash
1 röd lök
1 gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
1 solo vitlök
Olivolja
2 burkar krossade tomater
1 pf Fond du Chef Vegetable (eller motsvarande grönsaksbuljongtärningar som blir 2 st)
1 msk tomatpuré
Chiliflakes efter behag
Flingsalt och svartpeppar
Basilika, mängd efter behag
Bladpersilja, mängd efter behag

Gör så här:
  1. Skiva auberginen och salta på båda sidor. Låt stå och dra ur lite beska ca 20 minuter innan den skärs i bitar.
  2. Skär paprikorna bitar.
  3. Dela squashen på längden och sedan i kvartar.
  4. Grovhacka röd och gul lök.
  5. Skala och dela solovitlöken på mitten och smasha sedan halvorna med knivbladet. Finhacka "moset".
  6. Fräs alla löksorter i olivolja ett par minuter. Tillsätt paprikan och fräs lite till. Flytta över till en gryta.
  7. Torka bort salt och vätska från auberginen - skär i bitar och fräs i olivolja ett par minuter.
  8. Tillsätt squashen och fräs lite till. Flytta över till grytan.
  9. Häll de krossade tomaterna i grytan med tomatpuré och fond eller grönsaksbuljongtärningar.
    Rör om och låt koka upp.
  10. Koka under lock ca 45 minuter tills grönsakerna är mjuka.
  11. Krydda och smaka av med flingsalt, svartpeppar och chiliflakes.
  12. Mixa till en slät - men ganska tjock - sås.
  13. Blanda i strimlad basilika och bladpersilja.
  14. Servera såsen till kokt pasta och grillad kyckling.
  15. Toppa nykokt pasta med den varma såsen och färskriven parmesan.

Let the fun begin! Igång med kniven och skära och hacka. I love it!


Det ser onekligen fräschare ut innan grönsakerna kokar ihop och mosar till sig.
Hur det såg ut efter mixningen besparar jag er...

I med tomatpuré.

Flingsalt ska det vara. Värt varenda saltflinga...

Välj pasta som såsen lätt fastnar på.

Chiliflakes med frön och allt. Perfekt att krydda det mesta med.
Den här burken hittade jag också i ICAs hörna "All världens mat".

Grytan matchar innehållet! Sist i med basilika och bladpersilja.

Och så här icke pretto ser det ut när man som Mannen i mitt liv helt sonika
slevar upp maten på tallriken och inte bryr sig om att piffa för fotografering :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar