onsdag 6 juli 2011

Falukorv i ugn med smakrik sås - och potatismos mitt i sommaren!



Lite svalare väder i måndags och jag blev så sugen på falukorv och potatismos. Hade tur och lyckades hitta en påse med mospotatis på ICA. Det var inte den vackraste och bästa kvaliteten, men det funkade och det var så gott med potatismos!

Jag gjorde som jag brukar, ost och tomat på korvskivor i ugnen, men den här gången gjorde jag en enkel gratängsås och hällde över korven med klassiska smaker till korv som bostongurka, senap och ketchup. Dessutom några droppar god chilisås och det blev jättegott! Hittade en liten flaska på ICAs avdelning "All världens mat" gjord på habanero. Den gick inte av för hackor!

Med massor av färsk tomat och ostskivor mellan korvskivorna kunde det bara inte bli fel - med eller utan sås. Till nästa gång kommer jag nog att sticka ner lite gul lök mellan korvskivorna också. Och kanske skvätta ner ytterligare några droppar av chilisåsen..

4 rejäla portioner
30 skivor falukorv (nästan en hel falukorvsring blev det)
30 tomatskivor, gärna körsbärstomater
30 ostskivor
5 dl mellangrädde
3 msk hackad bostongurka
1 msk dijonsenap
1 msk ketchup
2 msk köttfond (jag använde en liten fp av Fond du Chef)
Några droppar stark chilisås

Servera med potatismos eller ris. Här finns recept på mitt potatismos >

Gör korven så här:
  1. Smörj en ugnsform och lägg korven omlott med en ost- och tomatskiva mellan varje.
  2. Blanda grädden med övriga ingredienser till såsen; bostongurka, dijonsenap, ketchup, fond och chilisås. Om du använder Fond du Chef som är en liten dallrig klump, värm grädden lite grand först så löser den upp sig lättare - blanda sedan med resten.
  3. Häll såsen över korven i formen. Ställ i ugnen ca en halvtimme på 200 grader.
Många ostskivor blev det...

Nu återstår bara att hälla över såsen...

Den goda och smakrika såsen på plats. In i ugnen!

Tänk att jag hittade vinterpotatis till mos så här i juli!

Gratinerat och klart efter ungefär en halvtimme i ugnen.

Jag kryddade moset med lite torkad oregano som jag har kvar från
förra sommaren, hängandes i en liten bukett i köket. Gott!

Moset räckte inte till Mannens matlådor så vi kokade lite ris i stället.
Enligt utsago smakade det faktiskt bättre med ris till så så får det bli nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar