onsdag 6 juli 2011

Hamburgare extra allt med hemlagad het dressing



Vi blev sugna på hamburgare. Punkt. Vi gick till Konsum och köpte det som behövdes och lagade till de godaste hemmagjorda hamburgare jag har ätit någonsin. Faktiskt. På nötfärs. Med bacon. Rå rödlök. Stekt gul lök. Tomater. Sallad. Ost. Och hemlagad dressing. Visserligen gjorde jag varken majonnäsen, senapen, ketchupen eller chilisåsen jag blandade ihop dressingen av. Inte heller har jag odlat svartpepparkornen som jag kryddade med men jag tycker ändå att jag får kalla den hemlagad eftersom den inte kommer färdig ur en tub. Sååå himla god blev den och med rejält sting. Som det känns nu ska jag aldrig mer köpa "American Hamburger Dressing" på tub.

I stället för pommes till knaprade jag på några salta chips. Hamburgarna stekte jag i baconfettet som blev kvar i pannan. En klick smör till bara och sedan i med köttet. Och det bidrog nog en hel del till den myckna smaken på burgarna. Vi skippade även att köpa färdiga hamburgerbröd som inte smakar särskilt mycket ändå och fyller upp magen i onödan. Nej, det blev hederlig formfranska som när vi var små och det funkar alldeles utmärkt. Godare också. Bara att rosta lite grand i pannan med lite smör innan burgaren monteras. Ett antal moment är det att få till burgarna men lättlagat.

4 hamburgare
400 g nötfärs
1 paket bacon
Salt, svartpeppar och chili explosion
1 klick smör
8 skivor formfranska, vi valde bakat av durum
Strimlad sallad, skivade tomater, skivad rödlök, skivad och stekt gul lök, ostskivor
Eventuellt lite potatischips till - eller pommes frittes om du föredrar det

"Hemlagad" het hamburgerdressing
1 dl lättmajonnäs
1 tsk chilisås
1 msk ketchup
1/2 msk god och stark senap, förslagsvis Johnnys sötstarka (Druvan)
1 krm svartpeppar

Gör så här:
  1. Börja med att blanda ihop alla ingredienser till dressingen. Ställ i kylen så länge.
  2. Forma fyra burgare av färsen.
  3. Förbered alla tillbehör - se ovan.
  4. Stek baconet knaprigt och låt rinna av på hushållspapper.
  5. Stek burgarna i baconfettet med en klick extra smör tills de är färdiga, några minuter på varje sida.
  6. Krydda dem med lite salt, svartpeppar och chili explosion.
  7. Om du vill ha ost på, lägg på några skivor mot slutet så att de smälter lite.
  8. Rosta brödskivorna i panna med lite smör på båda sidor. Montera burgarna som du önskar!
Min burgare monterades så här:
Bröd / Dressing / Sallad / Stekt gul lök / Burgare med smält ost / Tomat / Rödlök / Bacon / Bröd









Mannen hoppade över dressingen men vräkte på ketchup och senap i stället.

2 kommentarer:

  1. Fina grejer! Hamburgare är ju så otroligt gott! Dina såg jättefina ut!

    SvaraRadera
  2. Tack Andy!
    Visst är det gott med burgare! Har du hittat matbloggen om ENBART hamburgare? En guldgruva att gräva ur för inspiration att variera dessa i grunden enkla anrättningar: www.hamburgare.org

    Hoppas semestern är fortsatt njutbar!

    SvaraRadera