lördag 17 december 2011

Förrätt till nyår - vad ska vi hitta på då?


Isländsk räkcocktail. Bild lånad från Allt om Mat.
Fotograf: Holger Edström

Vad hittar ni på till förrätt till nyår? Jag håller på för fullt och funderar. Surfar och letar bland mina gamla recept och scannar de mest aktuella mattidningarna.

Soppa tycker jag om att ha till förrätt. Med något gott litet bröd till - lite tillsnofsat, en bruschetta eller snurrade parmesanstänger till exempel.

Annars handlar det mycket om fisk och skaldjur till nyår. Lax, hummer, räkor... Det funkar inte för mig även om en fräsch räkcocktail kan gå ner, och skagenröra om den är riktigt fin...

Allt om Mat kan man alltid lita på för inspiration. Här är exempel på vad du kan göra till nyårsmiddagens förrätt.


Bild lånad från Allt om Mat.
Fotograf: Stefan Almers
Jag har provat både den vita sparrissoppan och svampsoppan med trattkantareller och karljohan. Båda är jättegoda!

Kanske vågar jag gå loss på något med räkor i år... Isländsk räkcocktail låter inte så dumt (bild ovan). Receptet finns här >

Googla på "förrätt nyår" och du får massor av träffar. Bara att välja och vraka. Det håller jag på med för fullt i alla fall. Roligt och kärt bekymmer :-)


Bild lånad från Arla


Vad ska du laga för gott till nyår?

6 kommentarer:

  1. Vet inte ens var vi ska fira nyår men förra året hade vi denna soppa till förrätt: http://bagateller.se/?avdelning=blogg&id=38 Och den är suuuper. (Hoppade dock räkorna och har gjort det varje gång jag ätit den) Tycker också att soppa är en jättebra grej.
    Annars är ju Västerbottenostpaj alltid ett lyckat kort. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Kollade lite vad som rekommenderas till nynår här nere. Fastnade för ett recept med blå potatissallad som fylls i förgräddade korgar. Salladen själv var inte det intressantaste utan hur korgarna görs. Vanlig toast (rostbröd) utan kanter kavlas ut och sen gräddas dom i muffinsformen! Bra idé tycker jag och det kan användas till alla sorters fyllningar - även en vardagkväll...

    SvaraRadera
  3. Hej Annika!
    Soppan med saffran verkar jättegod om man gillar lax :-) En varsin liten ostpaj av något slag är en bra idé och då är ju västerbotten kungen. Tack för tips!

    Kajomida, det låter verkligen smart! En variant av vol-au-vent ju! Jag är faktiskt lite inne på att göra någon god stuvning att fylla en volaväng med. Här är ett recept med räkor i fyllningen:

    http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/v/vol-au-vent-med-raekor/

    Trevlig adventssöndag - nu verkar det som att snön är på gång. OK, då...

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut och jag gillar fisk och skaldjur...

    Här är receptet jag skrev om - inte mycket som behövs översättas, men hör av dej om du vill att jag ska.

    http://www.daskochrezept.de/rezepte/blauer-kartoffelsalat-im-koerbchen_86147.html

    Gillar du sniglar förresten? Det är väl inget man äter var dag heller!

    Ha en bra 4:e advent.

    SvaraRadera
  5. HEJ Lotta! Har inte hunnit tänka på nyåret än, men jag lär nog titta in här många gånger för inspiration. Ikväll inspirerade du till en moussaka som nu står o puttrar i ugnen. Tacktack.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Kajomida, jag har aldrig smakat sniglar och jag tror inte att jag kommer att göra det heller :-)

    Kul att hittade inspiration till en moussaka, Katarina! Jättegott ju!
    Hoppas du har en fin adventssöndag.

    Kram!

    SvaraRadera