torsdag 2 februari 2012

.... hemma BÄST!

Borta bra, absolut. Men hemma är bäst, i alla fall för mig! Nu har vi varit hemma några dagar efter två veckor i Thailand. Har haft det toppen med sol, värme, avkoppling och allt som man ska ha på semester. De sista dagarna åkte jag på influensa som är väldigt segdragen. Jag är inte frisk ännu men äntligen börjar det kännas bättre. Mannen har tagit hand om utfordringen här hemma. Att jag börjar längta efter spisen är ett gott tecken men jag är inte riktigt redo ännu.

Jag ska inte tråka ut er med någon reseberättelse och en massa bilder utan nöjer mig med en snorkelbild på mig tagen vid en strand på en av de små obebodda öarna på longtail-avstånd från Koh Lipe. Vi hyrde båt och förare en hel dag som tog oss precis dit vi ville för att sola, bada och snorkla. Lunch och frukt hade vi med oss. Bästa dagen på hela resan...

Det är inte Loch Ness som har simmat vilse... Snorkel och cyklop är inte direkt smickrande men jag bjuder på den :-)

Jag har fått en massa fina och uppskattande kommentarer under tiden jag har varit borta, från nya och gamla bekanta. Stort tack till er alla - gissa om jag blir peppad och inspirerad att fortsätta bjuda på mat här i bloggen! Nu ska bara kroppen komma ikapp också, knoppen är laddad och klar.

Det är underbart att vara tillbaka i Sverige! Vi har mycket bra att vara stolta över i det här landet. Framför allt känner jag mig väldigt mycket tryggare i vårt reglerade land än i Thailand. Säga vad man vill, vi klagar ofta och raljerar över alla kontrollinstanser här hemma. Men allt är inte av ondo... Och så älskar jag kylan och snön. Över trettio grader och nästan 100 % luftfuktighet är överskattat... Hellre sval den naturliga vägen än genom AC. Jag är fullt medveten om att jag högst sannolikt inte hade höjt Sverige och vintern till skyarna på samma sätt om jag inte hade pausat från den ett par veckor, men ändå.. Jag är jäkligt glad över att vara hemma igen!

17 kommentarer:

  1. Välkommen hem..alltid kul med en resa men visst är det skönt att komma hem igen..under tiden du har snorklat och solat har jag lagat några av dina recept,först provade jag färska tomatsåsen med bacon,jag gillade den barnbarnet var lite skeptisk men åt upp iaf..sen gjorde jag pepprig filegrytan med västerbotten gratinerad potatiskaka och bjöd våra Belgiska gäster på..finns bara ett ord SUCCSESS!!!!!Jag gillar bacon och med sååå mycket god såååssss..kan inte bli bättre..
    Kram på dej
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anita! Mycket sås och bacon hör hemma i den här bloggen så det kommer bli mer av det - var så säker :-)

      Kram tillbaks

      Radera
    2. Anita, om du är såsig som jag, testa portersteken för allt i världen! Du hittar receptet under "Fläsk & nöt"...

      Radera
    3. Absolut ska jag testa din porterstek..jag skulle lätt kunna leva på sås å potatis..hihihi..skoja bara..det blev nog tråkigt till slut..men då å då kan jag frossa i sås..
      Såsiga kramar

      Radera
    4. Jag skojar inte! Jag skulle kunna leva på sås och potatis. På riktigt :-) Fast man skulle nog få lite bristsjukdomar med tiden... He he. Trevlig fredagskväll!

      Radera
  2. Välkommen tillbaka! Det låter som en fullkomlig drömsemester, men det brukar alltid vara skönt att komma hem också. Den gången jag var i Thailand några veckor under den kallaste vintern, kändes det så underbart svalt och skönt när man kom hem. Thailand kan ju nästan vara FÖR varmt. Tänk att de måste KYLA sina pooler...
    Kan vi se fram emot thailändsk inspiration i matlagningen framöver, eller är ni trötta på allt vad thaimat heter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Liite för varmt om man nu får klaga... Min kropp o knopp funkar väldigt dåligt när det är så varmt och fuktigt. Och nu har de sin kalla säsong :-) Det dröjer nog innan jag rör ihop en grön curry, eller min favorit - massaman. Fast innan vintern är slut så, en het thaigryta värmer ju gott...

      Radera
  3. Skönt att ha dig hemma igen! Seså, sätt fart med grytorna nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Andy! Snart är jag på't igen. Ikväll gör Mannen burgare åt oss. Egna, hemkörda har jag verkligen längtat efter!

      Radera
  4. Skönt att du är hemma igen! Har saknat dina inlägg... men jag har ändå tittat in varje dag - dina favoritbloggar motsvarar ungefär mina ;-)

    Har sett ett och annat recept med bacon de senaste veckorna... börja leta och gör ditt eget (det bästa) av det!

    @anise

    Om du gillar bacon så testa färsbiffarna med bacon och persilja - helt underbara!!! Och såsen ska vi inte tala om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kajomida!
      Ja, vad gjorde man utan bacon. Använde stekfläsk i stället kanske :-) Skönt att vara hemma!

      Radera
  5. Välkommen hem! Jag har saknat dina inlägg! //Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Therese! Skönt att inte vara bortglömd. Mer inlägg kommer :-)

      Radera
  6. Äntligen! Sköna bönan är tillbaka. Å så härlig bild. Mig skulle du inte tråka ut med reseberättelser och mängder av bilder. Men jag ser ju fram emot dina underbara rätter. Får hoppas att du mår bättre snart, usch för flunsan, krya dig!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Ha ha, tack bruden! Ja, nu blir det till att suga på minnena av resan - de ska nog räcka ända fram till i vår :-) Det börjar klia i fingrarna och jag funderar mycket på mat - ett bra tecken på att jag börjar bli frisk. Till helgen SKA jag bli bra igen. Sådeså!

    Ha en härlig vinterhelg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Åh, inte utan att det längtas efter sol, sommar och salta bad när vi ser detta. Och reseberättelser hade vi inte blivit uttråkade av, sånt gillar vi, om inte annat för att drömma oss bort!
    För övrigt så är det härligt att ha dej tillbaka här igen, hoppas du kryar på dej snart!

    SvaraRadera
  9. Kanske bjuder jag på lite drömmar ändå så småningom, skulle sitta fint att påminna sig själv lite grand också om solen och värmen. Skönt att vara tillbaka och förkylningen börjar ge med sig till förmån för matlagarlusta :-)

    SvaraRadera