lördag 10 mars 2012

Parmesan-, spenat- och baconfylld fläskfilé med potatisbakelse


Att fläka ut fläskfilé och banka, lägga på fyllning och rulla ihop - det tycker jag är ett bra sätt att tillaga och variera köttet. Man kan nog fylla med nästan vad som helst, bara fyllningen håller ihop och inte är för lös. Här har jag fyllt fläskfilén med parmesan, smörstekt babyspenat och knaprig bacon. Hur gott som helst! Mannen sa bokstavligen att han njöt av varenda tugga, så mycket smaker! Och jag håller med. Fläskfilén tillagas färdigt i ugn efter en omgång i stekpannan på en örtbädd med rosmarin och timjan. Vilka dofter! Variera gärna med andra örter, t.e.x salvia.

Till köttet gjorde jag saftiga potatisbakelser i portionsformar, lite smålyxigt och ett fint sätt att servera tillbehöret. Riven potatis och strimlad purjolök blandas med crème fraiche, ägg och kryddor. Ingen grädde alltså. På toppen lite västerbottenost och så en stund i ugnen. Klart samtidigt med köttet. Jag skulle kunna tänka mig att servera lite fräst grön sparris till kött och potatis och nästa gång tar jag tillvara stekskyn genom att vispa ihop den med lite grädde till en enkel sås. Det blev inte för torrt utan sås till, men på gränsen... Skippa potatisen om du vill och servera köttet med en fräsch sallad, eller både och!

Det tog sin lilla tid i köket på fredagskvällen men det är ju samtidigt ett nöje så jag har inget emot det. Med den "öppna planlösningen" vi har i friggan med kök och vardagsrum "i fil" så umgås jag med Mannen under tiden och det blir hur trevligt som helst att stå och pula med maten. 

Tips! Spar baconfettet i pannan och bryn fläskfilén i det tillsammans med olivolja.

Fläskfilén, ca fyra portioner
Ca 600 g fläskfilé
140-150 g bacon, knaperstekt och finhacka
2 påsar babyspenat, ca 120 g
1 msk smör
1 msk olivolja
50 g riven parmesanost
1 skiva vitt formbröd (dagsgammalt), rivet
1 ägg
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 kruka rosmarin
1 kruka timjan (eller salvia)
Salt och peppar till kryddningen av köttet när det steks

Putsa fläskfilén och skär ett snitt i mitten på längden, nästan helt igenom ca 1 cm från botten. Fläk ut köttet och banka det ca 1 cm tjockt. Fräs spenaten i smör i någon minut och hacka den grovt. Blanda ihop bacon, spenat, parmesan, bröd och ägg. Krydda med 1 krm salt respektive svartpeppar. Bred ut fyllningen på fläskfilén. Rulla ihop och knyt om med steksnöre. Bryn rullen i baconfett och olivolja till fin färg. Salta och svartpeppra ganska ordentligt. Lägg en bädd av färsk rosmarin och timjan i en smord ugnsform. Lägg köttet ovanpå och stek mitt i ugnen på 175 grader till en temperatur på 68 grader, 25-35 minuter. Ta ut köttet och vira in det i aluminiumfolie. Låt vila i ca 10 minuter. Skiva köttet och servera med potatisbakelse och grönsaker, t.ex. sparris. Eller med en sallad.

Om du vill ha lite sås, vispa ur pannan efter att du brynt köttet med lite grädde. Smaksätt med lite soja och vitpeppar. Sila av.

Potatisbakelser, 4 st
6 potatisar
2 dl crème fraiche
2 ägg
1 kryddmått vitpeppar
1 tsk salt
1 liten purjolök, finstrimlad
1 dl riven västerbottenost
Smör

Rör ihop crème fraiche, ägg, salt, peppar och purjolök. Skala och riv potatisen grovt, en i taget och lägg rivet vartefter i blandningen (så hinner den inte mörkna). Smörj fyra portionsformar noga och lägg i blandningen, tryck ihop lite lätt. Toppa med riven västerbottenost och baka i ugnen på 175 grader tillsammans med köttet, 20-30 minuter.



Riven parmesanost och spenat i fyllningen tillsammans med rökig bacon blir jättegott!
Allt hålls ihop med rivet bröd och ägg.



Den fluffiga färska spenaten sjunker ihop rejält av värmen när den blir fräst med lite smör i pannan.
Det som såg ut att vara så mycket blir nästan ingenting. Men det räcker... Om du inte gillar spenat eller vill ha mer smak, eller bara variera fyllningen - byt ut spenaten mot basilika i stället. Lite mer italiano!



Köttet bankade jag ut med hammaren med en bit folie lindad på skallen för hygienens skull.
Jag borde nog investera i en köttbankare eftersom jag gärna plattar till köttet så här.



Fyllt, rullat och lindat med snöre. Dags att bryna köttet!



Köttet är brynt i baconfettet och olivolja. Nu ska den vila på örtbädden och stekas färdigt i ugnen.



Köttet är klart och skivat. Jag tycker det ser superläckert ut och det smakar fantastiskt gott. Faktiskt!



Glöm inte att ta bort steksnöret. Lite trist att få mellan tänderna...



Potatisformarna är fyllda och ska bakas i ugnen. De får jättefin färg av västerbottenost på toppen.



Så var allt klart! Med lite gräddig skysås till hade det blivit ännu bättre!



Jag är inte ensam om att gilla doften av färska kryddor. Boris gick igång på rosmarinen, ungefär som när katter blir lite småtokiga av kattmynta :-) Han blev vänligt men bestämt raskt nedflyttad från köksbänken efter sin "tripp" på rosmarin...

Önskar en fin lördagskväll till dig!

32 kommentarer:

  1. Här tror jag att du överträffat dej själv... grattis ;-)

    Velar just nu lite mellan detta och Lindas (kryddburken) recept till morgondagens "middag" (äts vid åttatiden) men eftersom det är bacon på gång här igen så har du nog vunnit!

    Men till potatisbakelserna blir det inte västerbottenost utan prästost för det har jag sen i idag igen - träffade "Mårtenssons kök" i Heiligenhafen på förmiddagen :-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelt kul! Både att du vill laga det här själv och att du har träffat Mårtenssons! Bacon är mitt hemliga vapen :-)

      Så det blev leverans av svenska godsaker då förstår jag? Prästost går absolut lika bra, nästan en lika stor favorit hos mig som att använda bacon högt och lågt.

      Lycka till med middagen i morgon och fortsatt trevlig helg!

      Radera
  2. Yamiyamiyamiyamiyami.... måste testas.
    TACK för alla fina tips du ger.
    Skön lördag!
    Kram Kat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just do it! Tack själv, fina Kat.

      Kram

      Radera
  3. ser verkligen gott måste testas... din katt på bilden fick mig att tro att mitt kattskrälle hade rymt. Din verkar var lika knäpp som min katt som älskar italiens ruccula, leker med bondbönor idag skulle endast ha röda mangoldblad :)) (Han är också röd) Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de härligt knasiga :-) Tyvärr har vi bara honom och hans syrra på helgerna på landet, då vi lånar dem av brorsan och hans sambo när de själva inte ska till landet. Fast det är ju bättre än ingenting!

      Skön söndag!

      Radera
  4. Lindha Johansson10 mars, 2012

    Det där såg väldigt gott ut, trots att jag inte tycker om spenat. Jag låtsas att det är basilika istället! :)

    Mina 4 katter är galna i lavendelbuskarna vi har planterat i landet, trots att vi även odlar kattmynta åt dem. Alla kvarterets katter upptäcker förr el senare kattmyntan på sommaren, antar att de känner lukten lång väg. Men våra egna katter försvarar ivrigt sitt revir, de ska minsann inte dela med sig av sin mynta! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just babyspenat funkar för mig, annars är jag med dig, inte särskilt förtjust i spenat. Och helt ärligt smakar det inte så mycket av spenaten ändå - mest fin färg och så har jag hört att det ska vara nyttigt också :-) Och där sa du nåt förresten, varför inte helt enkelt byta ut spenaten mot basilika? Låter ju ännu godare!

      Wow, fyra katter och ilken lyx med egenodlad kattmynta! Lavendel har jag också märkt lockar lite extra. De är bra lustiga.

      Radera
  5. Ser verkligen helt ljuvlig ut! Söt Boris också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kommer han undan med det mesta också :-)

      Radera
  6. Vilken bra idé! Vi är lite dåliga på att äta kött här hemma. Och jag kan tycka det lätt blir tråkigt med kött. Men det här var ju en strålande idé. Och som du skriver så kan man ju ha en sallad eller något annat lättare till om man vill. Men potatisbakelsen ser också jättegod ut. Måste jag nog också testa någon gång. Hoppas du har en mysig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller överförtjust i kött, framför allt inte stora köttbitar. Så en sån här variant där köttet bankas tunnare och varvas med andra godsaker, då är det mer för mig. För en lite finare potatisbakelse kan man ha i lite hackad persilja också, om du skulle prova.

      Söndagen är fin och det anas verkligen på riktigt att våren är på G. Hoppas du har det bra denna söndag!

      Radera
  7. Ser riktigt frestande ut! Och potatisbakelsen måste jag bara testa - älskar potatis. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Bästa tipset när det gäller potatisbakelsen är att salta ordentligt. Potatis är bäst :-)

      Radera
  8. Åhh tack för en inspirationsrik blogg!! Jag älskar dina recept och din kreativitet =)
    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Vardaxlyx. Vad glad jag blir :-)

      Radera
  9. Fotona är verkligen kanon, man ser riktigt hur gott det är och dom är så fint fotograferade.
    Gott låter det också, potatisbakelserna passar oss perfekt i smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rolig mat att fota! Tack för snälla ord :-) Var lite skeptisk till att inte använda grädde i potatisen, men det gick fint med "bara" crème fraiche!

      Radera
  10. Näe, jag kan inte kika in hos dig. Även om jag inte är hungrig så blir jag... :-) Det ser fantastiskt gott ut. Håller med Mårtenssons om bilderna! Grymt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, då har jag lyckats :-) Hunger är bästa kryddan! Tack, Remsan. Det är maten som talar för sig, säger jag ödmjukt...

      Radera
  11. går de bra att använda fryst spenat istället för färsk babyspenat eller det blir inte alls samma sak då?

    SvaraRadera
  12. Hej Bea!
    Det borde gå bra men se till då att spenaten inte är för blöt, går det att krama ur den eller låta den rinna av på något sätt? Jag har helt ärligt aldrig använt fryst spenat... Det kan ju påverka konsistensen och slutresultatet. Jag kan inte svära på att det funkar lika bra men spenat är ju spenat. Hoppas det funkar!

    SvaraRadera
  13. Prenumererar på tidningen och har gjort dina potatisbakelser, väldigt lätt och smarrigt. I övrigt tyckte jag inte att numret var så särskilt kul. Hoppas på bättring i fortsättningen. Men din blogg fortsätter jag ju så klart att läsa med stort intresse. Har rekommenderat den till min dotter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har provat potatisbakelserna! Nja, som mattidning är den nog inte särskilt nydanande eller imponerande. Min favorit är Lantliv Mat & Vin. Tack snälla för att du läser och även rekommenderar till din dotter. Jag blir varm och glad ända in i hjärteroten över din kommentar. Tack för att du tog dig tid att skriva till mig.

      Trevlig helg!

      Radera
  14. Står och förbereder det här just nu till morgondagens varmrätt. Lagom när man har två små barn att ta hand om, och ändå lite spännande, särskilt för en parmesansucker som jag! Däremot kommer jag göra potatisgratäng till. Återkommer om recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefine! Perfekt att förbereda denna filé och värdig en nyårsmiddag absolut. Potatisgratäng till blir krämigt och gott!

      Vad vore livet utan parmesan :-)

      Hoppas allt går bra - gott nytt år!

      Radera
  15. Åååh, vad gott det här lät! Blir nog det här jag bjuder på på min 3-rätter nästa vecka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen supergott och passar fint i en trerätters. Lycka till om du provar!

      Radera
  16. Hej!

    Jag undrar hur "röran" för potatisbakelsen ska vara i konsistensen? Blir röran vattnig eller lite tjock? Har nämligen fått min vattnig och hoppas att det antingen är rätt eller att det blir minst lika bra!

    Tack för en superbra och inspirerande blogg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sarah! Oj, nu kommer svaret lite sent här... Såg att du skickat frågan på julafton. Créme fraiche och ägg är ju tjockare i konsistensen än t.ex. grädde så för mig blev det inte vattnigt, snarare krämigt. Hoppas att bakelserna blev bra ändå, lite mer tid i ugnen bara tills vätskan sugits upp ordentligt borde ha gjort susen.

      Tack för positiv feedback!

      Radera