onsdag 11 juli 2012

Krämig fläskfilégryta med soltorkad tomat, squash, paprika och champinjoner. Till det en enkel sallad med rostade pumpakärnor!


Grädde och crême fraiche. Så har du en bra bas till en god sås till ris, pasta, bulgur, couscous, potatis eller annat tillbehör i stället för kolhydrater. Så lätt att slänga ihop en sås av det här slaget med det man är sugen på för tillfället och ett bra sätt att få användning av en massa grönsaker. Här har jag stekt skivad fläskfilé, svamp och squash i förväg, soltorkade tomater i olja och paprika fick åka ner i grächen (grädde + crème fraiche förstår väl vem som helst) efter att de bearbetats till mindre bitar. Lite av tomatoljan i såsen och avsmakning med salt och peppar. Voilà! Se där en krämig och god sås på ett kick.

De soltorkade tomaterna plockade jag från en av byttorna med marinerade grönsaker och tillbehör, där man hittar marinerade vitlöksklyftor, oliver, kronärtskoka m.m. Sno med lite av oljan som tomaterna ligger i. Ofta är det både örter och vitlök i oljan som är jättegod att smaksätta såsen med!

Ungefär fyra portioner
1 fläskfilé - sköljd, torkad, ansad och skivad
8 soltorkade tomater, strimlade
Ca 1/2 msk av tomatoljan
10 stora champinjoner, skivade
1 squash, skivade ganska tjockt
1 röd paprika, strimlad
2 1/2 dl mellangrädde
1 burk (lätt) crème fraiche (2 dl)
Smör
Salt och svartpeppar

Stek fläskfilén snabbt i smör på hög värme till fin färg. Salta och svartpeppra. Lägg i en gryta. Stek champinjonerna och svartpeppra lite grand. Lägg i grytan. Stek squashen tills den får lite färg och lägg ner i grytan. Blanda ner grädde och crême fraiche. Låt koka upp. Blanda ner de soltorkade tomaterna och lite av tomatoljan. Ner med paprika och småputtra cirka fem minuter. Smaka av med tomatolja, salt och svartpeppar.

Servera med något av nämnda kolhydratstillbehör och en sallad!

 
Denna gång fick soltorkade tomater, champinjoner, squash och paprika samsas i grytan. Paprikan blir godare utan att fräsas innan, tycker jag. Och så ska den läggas i på slutet så att den inte blir för mjuk.



Krämigt och gott! Lite kinesisk soja i såsen kanske för den som vill ha mörkare färg...



Pumpakärnor ska visst innehålla massor av mineraler, vitaminer och protein. Fettet är omättat och det ska ju också vara bra. Jag rostade dem på hög värme och skakade pannan regelbundet för att de inte skulle brännas. De smakar så gott efter den behandlingen och ger mycket trevligt crunch strödda på en sallad. Det blev en del över som jag har knaprat i mig som snacks. Lite flingsalt på och de kan nästan ersätta mina älskade chips. Men bara nästan :-)



Latmanssallad med färdig salladsmix (ruccola, rosé, isberg, purjo, morötter m.m.), halverade körsbärstomater, gurkbitar och så rostade pumpakärnor. Ingen dressing för oss men det är ju helt upp till dig!

Som sagt, en sån här gryta kan du variera hur mycket som helst. Spinn vidare och lägg till oliver, bacon (!), lök, kronärtskocka... Ta bort och lägg till som du eller tillgångarna i skafferi och kyl vill. Jag serverade grytan med fullkornsbulgur. Det hade varit bättre med den stora sorten bulgur, det blev lite för smuligt och torrt om man inte vräkte på massor av sås. De små grynen suger åt sig rejält!


Inatt vaknade jag av att det ösregnade, verkligen vräkte ner. Räcker det inte nu? Fråga Småland vad de tycker...

12 kommentarer:

  1. Lindha Johansson11 juli, 2012

    Det där såg ut som en riktigt trevlig middag!

    Som tur är så bor jag i Oskarshamn och har sluppit översvämningar, men nog har det regnat. Och idag blir det nog regn igen, förr el senare... Men mig gör det inte något. Sitter fast i lägenheten så jag vill hellre ha dåligt väder så det inte känns som sommaren blir bortslösad... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den satt fint! Bra inställning till vädret där :-)

      Radera
  2. Så gott detta ser ut Lotta! Och rostade pumpakärnor i sallad det har vi ofta, enkelt, nyttigt och så gott det med, onsdagskramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Grytan borde ju funka med quornfiléer i stället, eller hur? Jag har bara fått i mig pumpakärnorna på bröd hittills, jättegott att rosta och ha i sallad!

      Kram tillbaks!

      Radera
  3. Läste någonstans att fläskfilé är så smaklös, men det behöver den ju inte vara! Och fram för allt, tycker jag, att en maträtt är en kombination av kött/fisk, potatis/pasta OCH sås. Om man pillar ur köttet först och tycker "det var inget vidare" och sen skiner upp och säger typ "men min mosade potatis med den underbara såsen smakar jättegott", ja då får man skylla sig själv ;-)

    Har jag redan berättat, att en älskingsrätt här är fläskfilé i skivor som steks med lök, fläsktärningar och kantareller som sen får puttra i gräddsås för att ätas med potatis (som kan mosas)...

    Nästa gång slänger jag nog i lite paprika osv. och crème fraiche också, för din gryta ser jättegod ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den blev riktigt god! Svårt att misslyckas med de ingredienserna :-)

      Håller med - kött, sås och potatis - gärna alla tre!

      Radera
  4. Men tjena så gott det ser ut! Hade inte alls haft något emot det snart. Gott med annat än grillning då och då.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, kände att det var dags för lite ombyte. Den här grytan är ju inte så "grytig" heller om man säger så utan funkar även sommartid. Det blir lite lättare med bulgur än med potatis också...

      Radera
  5. Ser verkligen supergott ut allting!!!

    SvaraRadera
  6. Fint och gott med alla olika sorters grönsaker! Grytor gör jag alldeles för sällan, det märker jag nu. Här är det typ: varannan-dag-väder. Varannan dag helt okej, varannan dag dåligt. Men vi bor ju iallafall inte i Småland... alltid något!

    Hälsa mannen att orange - det är snyggt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter alldeles för lite grönsaker vid sidan av, det underlättar när det ser inbjudande ut. Grytor är bra, och de behöver inte vara "tunga" med potatis till så det gillar jag!

      Småland har det inte kul nu....

      OK, hälsar Mannen att orange är snyggt men han är långt ifrån snygg när han har den på sig :-)

      Radera